Fra piggdekk til f?rerl?se biler ? vinterdekket blant de viktigste innovasjonene innen bilsikkerhet

Mye har skjedd i dekkindustrien siden det f?rste vinterdekket kom p? markedet for 80 ?r siden. Dagens testing er mer presis, det brukes nye materialer og enkelte dekk kan til og med reparere seg selv. Snart vil vi ogs? kunne kj?re i f?rerl?se biler med luftfrie dekk.

Funksjonalitet og praktiske krav har alltid v?rt utgangspunktet for innovasjoner i dekkindustrien. Vinterdekkene ble utviklet p? 1930-tallet etter at lastebilkj?rere ble lei av problemene de fikk i glatte motbakker. F?rst brukte de kjetting p? dekkene, men det var b?de tungvint ? ta i bruk og reduserte farten betraktelig.
– Det f?rste vinterdekket hadde tversg?ende spor for ? ?ke friksjonen, sier Matti Morri, sjef for teknisk kundeservice i Nokian Tyres.
Det var Suomen Gummitehdas, forgjengeren til Nokian Tyres, som produserte det f?rste vinterdekket. Det t?ffe nordiske klimaet i Finland skaper et konstant behov for nye l?sninger p? dekkfronten.
– Klimaet v?rt s?rger for at utviklingen av vinterdekk holder seg her. For tiden jobber vi med ? bedre grepsegenskapene til dekkene uten ? slite for mye p? veiene. Det m? vi ta hensyn til i et land hvor bakken fryser til, sier Matti Juhala, ingeni?rprofessor ved Aalto universitet.
I dag ruller over 700 millioner vinterdekk p? veier over hele verden.Nokians vinterdekk har alltid blitt testet under autentiske veiforhold. De testes p? de sn?- og isdekte banene p? testsenteret i Ivalo, men ogs? innend?rs og i normal trafikk. Vinterdekkene gjennomg?r ogs? standardtester for sommerdekk, p? v?te og t?rre veier.
Fra ?alt g?r an? til reguleringer av piggdekk
P? 1950-tallet ble det eksperimentert med anti-skli som ga enda bedre grep p? isete veier. Den f?rste piggen med en hard metalltupp ble offisielt lansert p? begynnelsen av 1960-tallet.
– Den gangen var det for det meste grusveier, og den generelle holdningen var at ?alt g?r an?. Det var ingen begrensinger p? verken lengden eller antallet pigger, og gummifabrikkene installerte dem som oftest manuelt, selv om noen piggdekk allerede var p? markedet, sier Morri.
De f?rste piggene ble laget av st?l, som gjorde dem tunge men slitesterke. Reguleringene av piggdekk som tr?dde i kraft p? 1970-tallet begynte med ? begrense antallet, vekten, og hvilke materialer som ble brukt i piggene. Samtidig begynte arbeidet med ? lage piggfrie dekk.
– Et piggfritt vinterdekk har flere seiper, eller langsg?ende og tversg?ende spor enn et piggdekk, og en annen type gummiblanding, forklarer Morri.
I fjor introduserte Nokian Tyres verdens f?rste piggfrie dekk, -med pigger. Ved ? trykke p? en knapp, kan bilf?reren enkelt f? piggene til ? komme ut. N?r det ikke lengre er bruk for piggene, trekkes de tilbake inn i dekket. Dette dekket er ikke enda ikke lansert p? markedet, men gir en pekepinn mot framtidens vinterdekkteknologi.
F?rerl?se biler garanterer sikkerheten
Vi finner nok ikke opp hjulet p? nytt, men vi finner kanskje opp dekket p? nytt. Mange store dekk-innovasjoner er i vente i ?rene fremover.
– I framtiden vil du ikke lenger ha behov for ? stoppe for ? bytte et flatt dekk, siden det allerede er dekk p? markedet som kan kj?re flatt i en begrenset periode. Det er ogs? sannsynlig at vi p? et tidspunkt vil bruke dekk uten luft, sp?r Matti Morri.
P? den andre side, hvis ingeni?rprofessor Matti Juhala har rett, vil det komme en dag n?r du ikke lenger trenger ? kj?re bilen ? den kommer til ? kj?re seg selv. De siste ?rene har bilindustrien beveget seg mot produktutvikling som forhindrer ulykker. Utviklingen av enda bedre dekk er del av dette arbeidet, men andre sikkerhetstiltak er ogs? under utvikling.
– For eksempel er et radarsystem allerede tatt i bruk for ? gj?re kj?ringen enklere. Menneskelige feil kan fjernes helt ved ? forhindre at bilf?reren har kontroll p? bilen. Men det ligger fremdeles ganske langt inn i framtiden, sier Matti Juhala.
Hvordan det legendariske Nokian Hakkapliitta ble f?dt
Verdens f?rste vinterdekk ble skapt gjennom et samarbeid mellom dekkforhandleren August Kelhu fra Turku, salgssjef Erik Sundqvist fra Suomen Gummitehdas Osakeyhtiö og fabrikkens ingeni?rer i 1934. Det f?rste dekket med brede slitebaner, kjent som ?Kelirengas? (v?rdekk), var bare til bruk p? lastebiler.
I 1936 ble Kelirengas brukt til ? utvikle vinterdekket Hakkapeliitta for privatbiler. Det ble senere kalt ?Lumi-Hakkapeliitta? (sn?hakkapeliitta). Det originale Hakkapeliitta hadde et gradert tversg?ende m?nster med sugekoppdesign. Dette dekkm?nsteret var standarden helt frem til 50-tallet.
Bildekkene Nokian Hakkapeliitta ble lansert internasjonalt gjennom de legendariske Monte Carlo rallyene p? 50- og 60-tallet, og var med ? skape begrepet ?flyvende finner?.
Utviklingen av dagens Hakkapeliitta dekk har p?g?tt i 80 ?r. M?let er ? lage dekk som ivaretar h?y sikkerhet og p?litelig ytelse, under alle forhold.
De siste medlemmene i Hakkapeliitta-familien er Nokian Hakkapeliitta 8 som slo verdensrekorden for raskeste bil p? is, Nokian Hakkapeliitta 8 SUV, og de piggfrie dekkene Nokian Hakkapeliitta R2 og Nokian Hakkapeliitta R2 SUV.
Mer informasjon:
Hvordan ble verdens f?rste vinterdekk oppfunnet?
http://www.nokiantyres.no/bedriften/fakta-om-bedriften/historikk/forste-vinterdekk/
Sammenligner verdens f?rste vinterdekk med toppmoderne piggfrie vinterdekk:
http://www.nokiantyres.no/bedriften/fakta-om-bedriften/historikk/slik-har-vinterdekket-utviklet-seg/
Raskest p? is
http://www.nokiantyres.no/innovativt-arbeide/tester/fastest-on-ice/verdensrekord-for-kjoring-pa-is-2013/
Verdens f?rste hybrid-vinterdekk
http://www.nokiantyres.no/bedriften/nyhetsartikkel/verdens-frste-piggfriksjonsdekk-piggdekket-som-ogsa-er-piggfritt/
Vinterdekkene Nokian Hakkapeliitta
http://www.nokiantyres.no/bedriften/fakta-om-bedriften/historikk/

Nokian Tyres er eneste dekkprodusent i verden som konsentrerer seg om produkter og tjenester for sikker bilkj?ring under nordiske forhold. Innovative dekk for person- og lastebiler, samt traktorer og tunge arbeidsmaskiner markedsf?res hovedsakelig i omr?der med sn? og skoger, og med krevende kj?reforhold p? grunn av ulike ?rstider. Nokian Tyres utvikler produkter der m?let er holdbar sikkerhet gjennom hele dekkets levetid. Nokian Tyres eier dekkjeden Vianor, som omfatter over 1.050 avdelinger i 26 land. Nokian Tyres omsetning i 2013 ble 1.521 millioner euro, hvorav 11% i Norge. Antall ansatte er ca. 4.000. I Norge har Nokian Tyres 395 ansatte ved hovedkontoret i Lillestr?m, lagre i Lillestr?m, p? Heimdal og i Troms?, og ved i alt 79 Vianor-avdelinger. Nokian Dekk AS er Norges st?rste dekkimport?r.

0000

Authors

Related posts

Top