Turisme

Slik kan man forebygge bussulykker

Kollektivselskapet Arriva ?nsker ? gj?re noe med hendelsene der boggibussenes svingende bakparti f?rer til skade p? personer og gjenstander. 27 % av skadene p? bussene skjer i dag p? h?yre bakparti p? bussen. Sammen med KGK har man utviklet et system med et sidekamera som gir bussj?f?ren kontroll over de utsatte situasjonene.
Du har kanskje lagt merke til advarselen bak p? boggibussene: Advarsel ? svingende bakparti. Men visste du at n?r sj?f?ren sl?r rattet fullt ut ved en bussholdeplass s? svinger bakparten hele 140 centimeter opp p? fortauet? Torbjörn Törner er verkstedsjef p? Arriva og initiativtager til prosjektet med sidekamera.
– St?r man med en barnevogn p? en bussholdeplass s? er risikoen for ? bli klemt mot busskuret stor. Vi har kommet bort i folk slik at de har veltet over ende, fremfor alt i trange terminaler hvor det er trangt ? svinge ut. Det oppst?r ogs? materielle skader. Den h?yre bakparten st?r for 27 % av alle plate- og lakkskadene p? bussene v?re.
Sammen med KGK har Arriva utviklet en l?sning p? problemet. Like foran bakd?ren p? bussen er det montert et kamera. Bildene fra kameraet vises p? en skjerm som sitter til venstre for sj?f?rplassen. N?r sj?f?ren svinger til venstre blinker det p? skjermen og viser bussens bakpart med en tydelig plottet sikkerhetssone. Sj?f?ren kan enkelt se om det er fare for ? komme bort i en person eller en gjenstand. Skjermen sl?r seg av automatisk n?r blinklyset sl?s av eller n?r bussen kommer opp i en forh?ndsbestemt hastighet. Dette for ? unng? at sj?f?ren distraheres.
– Det er et grunnleggende krav fra oss at skjermen skal v?re et hjelpemiddel og ikke noe som forstyrrer arbeidshverdagen, sier Torbjörn Torner.
De fleste av selskapets sj?f?rer har g?tt p? kurs i hvordan man bruker verkt?yet. Snart finnes systemet montert p? Arrivas samtlige 210 boggibusser i Stockholmsomr?det.
Hans Björklund er produktsjef i KGK. I tett samarbeid med Arriva har han og hans kollegaer testet og satt krav til leverand?ren MXN om hvordan systemet skal fungere.
– Dette er et banebrytende og veiledende prosjekt. Hvis Arriva kan vise til at reparasjonskostnadene og personskadene minsker, og at man kan unng? d?dsfall, tror og h?per jeg at alle andre busseiere vil f?lge etter.
KGK har fortsatt ? utvikle systemet. Allerede n? er det mulig ? koble opp et kamera og se blindsonen ved h?yre forhjul. Bildene fra blindsonen, samt bildene fra et eventuelt ryggekamera vises i skjermen som befinner seg ved sj?f?rens venstre side.
KGK premiereviser systemet p? messen persontrafikk i ?lvsjö i Sverige 28-30 oktober. Velkommen til stand C14:41 for ? f? mer informasjon.
Se ogs? vedlagte filmklipp som tydelig viser hvordan KGK og Arriva har l?st problemet.

KGK er distribut?r for verdens ledende produsenter av tekniske h?ykvalitets produkter innen bil- og maritim sektor. KGK er en familiebedrift med 60 ?r i bransjen og har 933 ansatte. Konsernet opererer i Sverige, Norge, Finland, Estland, Latvia og Litauen med en omsetning p? ca. tre milliarder svenske kroner. KGK er markedsleder i Norden og representerer over 100 merker som Hella, ZF, Dräger, NGK, VDO, Webasto, Thule, Zirkona og Suzuki. Mer informasjon om KGK produkter er tilgjengelig p? nettstedet:www.kgk.no
0040

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy