Drivstoff er ikke bare drivstoff

Opp mot 10 ?r og utallige arbeidstimer g?r med n?r Shell utvikler et nytt drivstoff. P? Shells laboratorium i Hamburg jobbes det kontinuerlig med forskning og utvikling for ? m?te morgendagens drivstoffkrav.
Shell har drevet med forskning og utvikling av drivstoff siden tidlig p? 1900-tallet. Bare i 2013 investerte selskapet 1,3 milliarder amerikanske dollar i forskning og utvikling, hvorav en andel gikk til utvikling av h?yteknologisk drivstoff for moderne biler. Shell har flere laboratorier p? verdensbasis hvor dette arbeidet p?g?r, og til sammen rundt 200 forskere og ingeni?rer jobber daglig med innovasjon og utvikling av nye drivstoff.
En av disse drivstofforskerne er italienske Valeria Loreti, som har mange ?rs fartstid i Hamburg som utvikler av nye drivstoff for Shell. Hennes hverdag best?r av alt fra ? komponere tilsetningsstoffer i laboratorium, til ? f?lge testingen i ulike motorer i benk eller p? landevei.
? Moderne motorer er komplekse konstruksjoner, noe som ogs? krever mye av drivstoffene. Vi samarbeider tett b?de med bilfabrikanter og fagmilj?er p? universitetsniv? for ? kunne utvikle de beste drivstoffene. Ikke alle vet at vi for eksempel har egne tilsetningsstoffer for at dieselen ikke skal skumme under tanking, sier Valeria Loreti.
? V?re differensierte drivstoff er for eksempel utviklet med tilsetningsstoffer som blant annet sm?rer, hindrer avleiringer og beskytter mot korrosjon. Hensikten er ? f? en s? perfekt str?le ? eller sky om du vil ? som mulig, noe som optimaliserer forbrenningen. Skitne injektorer forhindrer dette og senker effektiviteten til motoren, sier Valeria Loreti.
Forskjellige egenskaper
Moderne drivstoff utvikles mer etter kundegruppers behov enn tidligere. Mens drivstoffene Shell Diesel Extra og Shell FuelSave 95 har tilsetningsstoffer som blant annet sm?rer motoren og forhindrer avleiringer, har premiumdrivstoffene V-Power Nitro+ 98 bensin og V-Power Nitro+ Diesel en kraftigere sammensetning av tilsetningsstoffer som b?de renser motoren og holder den ren. V-Power Nitro+ er et mer h?yteknologisk produkt som er mer kostbart ? fremstille, lagre og distribuere, og som derfor blir noe dyrere i pumpene.
? Det viktigste med v?re differensierte drivstoff er ikke bare at man kan spare noen f? prosent under kj?ring, men at de er utviklet for ? holde moderne motorer rene og effektive over tid. Dersom man ?nsker ? spare ytterligere drivstoff, handler det rett og slett om kj?restil. Kj?rer man ?konomisk riktig, noe Shell anbefaler p? det sterkeste, snakker vi store besparelser b?de for lommeboken og milj?et, avslutter markedssjef for drivstoff hos Shell, Thomas Danielsen.

Shell i Norge
Shell har v?rt aktiv i Norge i mer enn 100 ?r med oppstart i 1912. V?re aktiviteter inkluderer leting og produksjon av olje og gass (oppstr?m), og distribusjon, salg og markedsf?ring av petroleumsprodukter (nedstr?m). V?rt hovedkontor ligger i Sola kommune utenfor Stavanger. Oppstr?msvirksomheten har i tillegg kontorer i Kristiansund og p? Aukra, mens nedstr?msvirksomheten blir ledet fra Oslo.
V?re verdier
V?re kjerneverdier er ?rlighet, integritet og respekt for mennesker. Dette danner grunnlaget for Shells generelle forretningsprinsipper.
V?r virksomhet i Norge
Nedstr?m
Shell har et nettverk p? over 400 biliststasjoner og er representert i alle landets fylker. Gasnor er et 100% Shell-eid selskap, som satser p? salg av LNG f?rst og fremst til skipsfart.
Totalt sysselsetter A/S Norske Shell rundt 1.200 personer.
Oppstr?m
A/S Norske Shell er en betydelig akt?r i Norge, og er det internasjonale olje- og gasselskapet p? norsk sokkel med st?rst operert produksjon. Shell er driftsoperat?r for oljefeltet Draugen og gassfeltet Ormen Lange i Norskehavet.
0000

Authors
Top