Nye C-MAX og Grand C-MAX – smartere, stiligere og med ?kt fleksibilitet og mye ny avansert teknologi.

Ford mer informasjon og flere bilder se; http://c-max.fordpresskits.com/

? Stilige nye C-MAX og Grand C-MAX er betydelig forbedret med tanke p? drivstoffeffektivitet og CO2-utslipp, avansert teknologi og smarte nye lagringsmuligheter

? Den nye C-MAX-familien markerer Fords tydelige designuttrykk med et mer sporty og elegant eksteri?r og har et intuitivt og stilig utformet interi?r
? Det tilbys automatisk bakluke, Parkeringsassistent med automatisk lukeparkering og n? ogs? vinkelrett parkering som for eksempel i parkeringshus, og forbedret Active City Stop, som n? bremser ned ved hastigheter p? opptil 50 km/t
? Motorsortimentet for Europa omfatter nye 1.5-liters EcoBoost- og 1.5-liters TDCi-motorer og i tillegg leveres C-MAX for f?rste gang med 1.5-liters ECOnetic-dieselmotor.
? Ford Motor Company presenterte i dag nye C-MAX og Grand C-MAX med nytt og elegant eksteri?rdesign og stilig utformet interi?r med bedre oppbevaringsl?sninger, samt ?kt drivstoffeffektivitet og redusert CO2-utslipp.
Modellene tilbyr ytterligere avansert teknologi, som Fords stemmeaktiverte kommunikasjonssystem SYNC 2.
C-MAX-familien vil for f?rste gang v?re utstyrt med Fords nye 1.5-liters EcoBoost-bensinmotor og 1.5-liters TDCi ECOnetic-dieselmotor, som i 5-seteren C-MAX f?r et forventet CO2-utslipp p? 99 g/km.
?C-MAX er kjent for sin kombinasjon av god drivstoff?konomi, intuitiv betjening og en fleksibel og romslig interi?rl?sning,? sier Stephen Odell, adm. direkt?r for Ford i Europa, Midt?sten og Afrika. Alle motorene drar n? nytte av CO2-forbedringer uten at det g?r p? bekostning av bilens fantastiske kj?redynamikk.?
?Den nye Ford C-MAX og Grand C-MAX har et komfortniv? som ofte er ? finne i st?rre og mer eksklusive kj?ret?y ? og kommer med blant annet automatisk bakluke, som ?pnes/lukkes og gir tilgang til bagasjerommet bare ved en lett sparkebevegelse.?
Ford lanserte C-MAX for f?rste gang i 2003 og har siden den gang solgt over 1,2 millioner i Europa. Tredjegenerasjons C-MAX st?r n? for over 12% av alle flerbruksbiler solgt i Europa s? langt i ?r.
Fleksibel, komfortabel, sporty og stilig
Kundene kan fortsatt velge mellom 5-seteren C-MAX og 7-seteren Grand C?MAX, som har Fords innovative skyved?rer og flyttbar 2. seterad – som gir bedre komfort, plass og fleksibilitet.
C-MAX-familien kommer med de nye eksteri?rfargene Red Rush og en stilig brungr? farge som kalles Caribou. Den dynamiske utformingen gir en mer markert og elegant front, med Fords s?rpregede, omvendt trapesformede grill. Vindusspylerdysene er skjult under frontruten, tilpasset panserets rene uttrykk.
Elegante og sterkere frontlys samt mer rektangul?re og langstrakte t?kelys markerer fronten p? b?de C-MAX og Grand C-MAX. En kompakt baklyktdesign bidrar til det moderne uttrykket.
Interi?ret i nye Ford C-MAX og Grand C-MAX er i tr?d med de designendringene som allerede er gjennomf?rt for den nye Focus-modellen. Den mer intuitive utformingen har f?rre knapper og brytere, mens den nye svarte innredningen og kromdetaljene bidrar til et renere og mer moderne uttrykk. Funksjonene er enklere ? betjene, for eksempel styres klimaanlegget med knapper som er lette ? gjenkjenne.
St?y og vibrasjoner er redusert gjennom bruk av tykkere sidevinduer og mer absorberende tetninger rundt bakluken og bakspeilet. Motorrommet er fylt med lyddempende materiale for ? redusere motorst?y.
?Vi har lovet og levere allergivennlige og intuitive interi?rl?sninger i alle v?re Ford-modeller, og C-MAX er den siste i rekken som nyter godt av v?re omfattende endringer,? sier Joel Piaskowski, Fords designsjef i Europa. ?Nye C-MAX har gjennomg?tt sin mest omfattende forvandling noensinne og er n? b?de mer komfortabel, mer praktisk og gir den beste kj?reopplevelsen innen sitt segment.?
Hindrer eventuelle ulykker
Den nye C-MAX-familien er utstyrt med avansert Ford-teknologi som hjelper f?reren med ? unng? eller redusere omfanget av ulykker ? fra riper og bulker ved parkering til mer alvorlige kollisjoner i h?yere fart.
Fords Parkeringsassistent finner passe store parkeringsplasser og kan med et tastetrykk styre kj?ret?yet p? plass mens f?reren h?ndterer gass og brems. Med to nye ultrasoniske sensorer bak p? bilen kan C?MAX og Grand C-MAX ogs? utf?re vinkelrett parkering. Systemet hjelper f?reren med ? rygge inn p? parkeringsplasser mellom andre biler – som for eksempel i parkeringshus.
De ekstra sensorene aktiverer ogs? to andre teknologier som hjelper f?reren med ? man?vrere ut av parkeringsplasser:
Varsel om kryssende trafikk advarer f?rere som rygger ut av en parkeringsplass, om kj?ret?y som snart kan komme til ? passere bak dem. Systemet har en radar med rekkevidde p? opptil 40 meter og avgir tre varselsignaler hvis det oppdager et kj?ret?y som n?rmer seg fra en av sidene.
Utkj?ringsassistanse hjelper f?rere n?r de kj?rer ut av en parallell parkeringsplass. N?r f?reren har valgt enten venstre eller h?yre side, tar systemet seg av styringen, mens f?reren h?ndterer gass og brems.
Ford har ogs? forbedret Active City Stop, som benytter sensorer foran p? kj?ret?yet til ? avdekke stillest?ende objekter p? veien foran bilen, og som klargj?r bremsene hvis kj?ret?yet n?rmer seg et objekt altfor raskt. Hvis f?reren fortsatt ikke reagerer, reduserer systemet motorens turtall og bremser for ? redusere kollisjonseffekten. Nye C-MAX har det mest avanserte systemet, som n? fungerer ved hastigheter p? opptil 50 km/t,- en ?kning fra tidligere 30 km/t.
Ved bevegelige objekter fungerer Active Braking p? tilsvarende m?te som Active City Stop, men innenfor en kj?rehastighet p? mellom 8 km/t og 180 km/t. Den fungerer som en hjelp for f?reren ved h?ye hastigheter, for eksempel p? motorveien, ved ? avgi varsel og bremse etter behov.
En annen nyhet for C-MAX er Fords adaptive cruisekontroll – som gj?r det mulig for f?reren ? holde en fast avstand til bilen foran, selv n?r denne bilen kj?rer saktere enn forh?ndsbestemt hastighet. I tilfeller der adaptiv cruisekontroll ikke er aktiv, gir avstandsindikeringssystemet mulighet for ? oppgi foretrukket avstand til bilen foran. Hvis f?reren kommer n?rmere, viser systemet en 3-trinns advarsel i dashborddisplayet ? fra gr?tt til gult til r?dt.
Kommuniser bedre med SYNC 2
Den nye C-MAX-familien er utstyrt med Fords stemmeaktiverte kommunikasjonssystem SYNC 2, med 8-tommers h?yoppl?st ber?ringsskjerm i farger og avansert stemmestyring for betjening av lyd, navigering, klimaanlegg og tilkoblede mobiltelefonfunksjoner.
Navigasjonssystemet st?ttes av karttjenesteleverand?ren HERE og har delt skjerm med detaljerte visninger i gatekryss, oppleste gatenavn, visning av motorveikryss i 3D, visning av landemerker og tilgang til Michelins guideb?ker.
?Vi har laget SYNC 2 slik at det er intuitivt og enkelt ? bruke, og det veksler mellom ber?ringsskjermen og talekommandoer. Sj?f?ren vil kunne styre flere bilsystemer enn noen gang f?r, samtidig som de holder ?ynene p? veien og hendene p? rattet.?
Sprek, drivstoffeffektiv og dynamisk
Nye C-MAX og Grand C-MAX kan skilte med betydelig forbedrede CO2-tall og har for f?rste gang Fords Auto-Start-Stopp-teknologi som standard p? EcoBoost-bensinmotorer og 2.0-liters TDCi-dieselmotorer. Den mest forbedrede modellen forventes ? gi 20% lavere CO2-utslipp.
Motorsortimentet i den nye C-MAX-familien utvides til ogs? ? omfatte Fords nye drivstoffeffektive 1.5-liters EcoBoost-bensinmotor med 150 HK og 182 HK, og blir ogs? ? f? med Fords nye 1.5-liters TDCi-dieselmotor, som leverer 95 HK eller 120 HK, samt en ny ECOnetic-utgave som i 5-seteren C-MAX f?r et forventet CO2-utslipp p? 99 g/km. C-MAX-familien vil fortsatt tilbys med 100 HK- og 125 HK-utgavene av 1.0-liters EcoBoost-bensinmotoren.
I l?pet av de f?rste sju m?nedene av 2014 var mer enn en fjerdedel av solgte C-MAX-modeller i Europa utstyrt med 1-liters EcoBoost-motor, som i 2014 ble utpekt til ?rets internasjonale motor for utrolige tredje ?r p? rad.
Den nye 120 HK dieselmotoren p? 1.5 liter forventes ? redusere CO2-utslippene med opptil 6 % sammenlignet med den 1.6-liters dieselmotoren den erstatter, samtidig som ytelsen ?kes med 5 HK. Den forbedrede 2.0-liters dieselmotoren forventes ? redusere utslippene med opptil 20% og ?ke ytelsen med over 4%.
?Fords nye 1.5-liters EcoBoost- og TDCi-motorer er viktige tilskudd til et motorsortimentet med betydelig bedre ytelse og drivstoffeffektivitet,? sier Jim Baumbick, Fords globale sjef for biler bygd p? C-plattformen. ?Disse motorene gj?r C-MAX til den f?rste bilen i sitt segment som overholder EURO VI nye utslippsbestemmelser.
Lysere fremtid
Den nye C-MAX-familien leveres med LED-kj?relys, Bi-Xenon HID-hovedlys og Fords adaptive frontlyssystem, som justerer vinkelen p? hovedlysene til en av sju innstillinger, avhengig av trafikk- og veiforholdene. Ved svinging i lavere hastigheter retter systemet for eksempel en lysstr?le mot veikanten, slik at syklister og fotgjengere blir mer synlige. Systemet vil ogs? v?re til hjelp for sj?f?rer som svinger i st?rre hastigheter, ved ? rette lyset lenger inn i svingen.
“Med oppgradert understell og innredning samt avansert f?rerassistanseteknologi gir C-MAX og Grand C-MAX en bedre opplevelse?, sier Baumbick. ?Muligheten til ? se klarere under utfordrende forhold, til ? oppdage potensielle ulykker og ivareta sikkerheten til mindre erfarne f?rere, gir ekstra trygghet og mindre stress for sj?f?rer.
5-seteren C-MAX og 7-seteren Grand C-MAX kommer for salg i Europa i 2015

Om Ford Motor Company
Ford Motor Company er en global bilindustrileder basert i Dearborn, Michigan, USA, som produserer eller distribuerer biler p? over seks kontinenter. Med ca. 166.000 ansatte og 70 fabrikker p? verdensbasis inkluderer konsernet bilmerkene Ford og Lincoln. Konsernet leverer finansielle tjenester gjennom Ford Motor Credit Company. For mer informasjon vedr?rende Fords produkter, vennligst bes?k www.ford.no
Ford Europa er ansvarlig for ? produsere, selge og vedlikeholde Ford-merkede kj?ret?yer i 51 individuelle markeder og har ca. 66.000 ansatte. I tillegg til Ford Motor Credit Company inkluderer Ford Europas virksomheter Ford Customer Service Division og 22 produksjonsenheter, inklusive samarbeidsprosjekter. Den f?rste Ford-bilen ble sendt til Europa i 1903 ? samme ?r som Ford Motor Company ble etablert. Produksjon i Europa startet i 1911.

Authors

Related posts

Top