Amerikanske myndigheter fortsetter behandlingen av Norwegians s?knad ? alle flygninger fortsetter som normalt

Det amerikanske transportdepartementets (DOT) beslutning om ? fortsette behandlingen av s?knaden til Norwegians EU-baserte datterselskap vil ikke p?virke langdistanseflygningene mellom Europa og USA. Norwegian Air Shuttle har alle rettigheter til ? fly, mens datterselskapet Norwegian Air International (NAI) fremdeles venter p? behandlingen av en permanent flytillatelse.

Dagens beslutning fra DOT inneb?rer at departementet vil bruke enda mer tid p? ? behandle s?knaden om en permanent flytillatelse for NAI. Tillatelsen vil v?re den samme som Norwegian allerede har i morselskapet Norwegian Air Shuttle. DOT har dessuten ikke innvilget s?knaden fra NAI om midlertidig tillatelse. Norwegian forventer at amerikanske myndigheter f?lger Open Skies-avtalen mellom Europa og USA og godkjenner en s?knad som har ligget altfor lenge til behandling. NAI er et fullverdig EU-selskap som fikk sin irske driftstillatelse i februar.
Norwegian opererer med en norsk driftstillatelse og har alle flyrettigheter, og er ikke avhengig av en midlertidig tillatelse for NAI. NAI m? ha en permanent tillatelse fra amerikanske myndigheter for ? fly p? den EU-baserte driftstillatelsen.
– Det er uheldig at amerikanske myndigheter ytterligere forsinker s?knaden v?r som har ligget til behandling i over seks m?neder. Vi ser fram til ? besvare alle nye sp?rsm?l departementet m?tte ha, slik at vi kan motta permanent flytillatelse uten enda flere utsettelser, sier Asgeir Nyseth, administrerende direkt?r i NAI.
B?de EU-kommisjonen og irske myndigheter st?tter NAIs rett til flytillatelse i tr?d med Open Skies-avtalen. Amerikanske flysikkerhetsmyndigheter som Federal Aviation Authority og the Transportation Security Administration har ogs? godkjent s?knaden og bekreftet at NAI oppfyller alle n?dvendige sikkerhetskrav.
– Norwegian forventer at DOT gjennomskuer alle falske anklager og de massive kampanjene for ? stoppe oss – b?de fra konkurrenter og fagforeninger. Norwegian gj?r akkurat hva Obama-administrasjonen ?nsker; skaper en rekke nye arbeidsplasser og bidrar til ?kt turisme og vekst i turistindustrien, sier Nyseth.
Bred st?tte i USA
Norwegian har f?tt bred politisk st?tte i USA, blant annet fra tre tidligere transportministre fra b?de demokratisk og republikansk side, samt lokale myndigheter og flyplasser. I tillegg har reiselivsorganisasjoner som U.S. Travel Association og Travel Technology Association.
Norwegian startet langdistanseflygninger i 2013 med nye og drivstoffeffektive Boeing 787 Dreamliner. Selskapet har n? tre langdistansebaser, i New York, Fort Lauderdale og Bangkok. Den fjerde basen etableres p? London Gatwick. 300 amerikanske kabinpersonale arbeider n? ved selskapets amerikanske baser.
Kontakt for pressen:
Norwegians pressetelefon: 815 11 816

Norwegian er Skandinavias nest st?rste flyselskap og det tredje st?rste lavprisselskapet i Europa. I dag opererer Norwegian 417 ruter til 126 destinasjoner i Europa, Nord-Afrika, Midt?sten, Thailand og USA. Norwegian frakter over 20 millioner passasjerer i ?ret. Selskapet er b?rsnotert (2003) og har om lag 4 500 ansatte. Norwegian har 96 fly i fl?ten med en gjennomsnittsalder p? 4,8 ?r (per januar 2014). Norwegian faser l?pende inn nye, mer milj?vennlige fly og har en en av de mest moderne fl?tene i Europa. I 2013 ble Norwegian k?ret til Europas beste lavprisselskap av anerkjente SkyTrax World Airline Awards. Det er flypassasjerene selv som bed?mmer over 200 flyselskaper over hele verden i det som er betegnes som den mest prestisjefylte anerkjente prisutdelingen i flybransjen.
F?lg Norwegian p? Facebook her.
F?lg Norwegian p? YouTube her.

Authors

Related posts

Top