Rekordh?y netthandelsvekst

Netthandelsbedriftene i Norge omsatte for 15 milliarder i fjor. Dette er ?kning p? 8,4 prosent sammenlignet med 2012.
Veksten inetthandelen var fire ganger s? h?y som i butikkhandelen, viser en analyse som Posten Norge AS og Distansehandel Norge har f?tt utarbeidet.
– Nordmenn er n? langt mer erfarne n?r de handler fysiske varer p? nett. De er ogs? langt tryggere p? at betaling og levering er sikkert. Til sammen betyr det rett og slett at den enkelte handler mer, sier konserndirekt?r Gunnar Henriksen i Posten Norge.
Han forteller at ogs? nettbutikkene er blitt langt mer profesjonelle:
– Norske nettbutikker er gir kundene en god kj?psopplevelse gjennom velfungerende kundeservice og oppf?lging, utdyper Henriksen.
Prognoser for f?rste halv?r 2014 viser at netthandelen opplever en n?rmest eksplosiv vekst. ?kningen er p? n?rmere 20 prosent fra januar til juni i ?r.
– Denne ?kningen er overraskende stor, og sv?rt gledelig for alle som jobber med netthandel, sier Henriksen.
Sportsbransjen ?ker mest
Enkelte bransjer gj?r det bedre enn andre. Blant vekstvinnerne er det kategorien m?bel og interi?r som ?ker mest med over 27 prosent. Ogs? sport- og fritid, sammen med data, lyd og bilde har en sterk oppgang.
– Nettsalget av sport og fritidsutstyr har vokst med imponerende 80 prosent de siste fem ?rene, sier daglig leder Gerhard Anthun i Distansehandel Norge.
Han peker p? én viktig ?rsak til den akselererende veksten:
– Kompetanseniv?et heves stadig. Store, seri?se bedrifter med mange ?r innenfor tradisjonell varehandel, etablerer seg p? nettet og henter medarbeidere og kunnskap fra allerede veletablerte
nettbutikker, forklarer Anthun.
Fakta om rapporten
Analysen er basert p? SSBs terminvise omsetningsstatistikk fra varehandelen samt
innhenting av tall fra bedrifter som ikke registres som postordre/nettbutikk hos SSB og er utf?rt av Kvarud Analyse for Posten Norge AS og Distansehandel Norge.

Posten Norge AS er et nordisk post- og logistikkonsern som utvikler og leverer helhetlige l?sninger innenfor post, kommunikasjon og logistikk i Norden. Konsernet m?ter markedet med to merkevarer, Posten og Bring. Posten betjener privatkunder i det norske markedet og har ansvaret for daglig postdistribusjon og det landsdekkende salgsnettet med over 1400 salgssteder i Norge. Bring retter seg mot bedriftskunder innen post og logistikk i Norden og best?r av forretningsomr?der med ulik spisskompetanse.

Authors

Related posts

Top