Biler

Farlige “sommerdekk”

Mange velger ? dra det siste ut av de piggfrie vinterdekkene ved ? bruke dem som sommerdekk. Det kan virke som en god idé, men kan bli en kostbar aff?re. En test utf?rt av Opplysningsr?det for Veitrafikken viser at de piggfrie vinterdekkene har opp til 40 prosent lengre bremsestrekning ved bremsing p? v?t asfalt sammenlignet med nye sommerdekk.
Myk gummiblanding og myk dekkstamme, i kombinasjon med m?nster som drenerer vann d?rligere enn gode sommerdekk, bidrar til de d?rlige egenskapene p? bar vei. Bar vei og temperaturer p? 15 grader og varmere setter vinterdekkene p? pr?ver de ikke er utviklet for.
Testen som er utf?rt ved Continentals testanlegg nord for Hannover avsl?rer at vinterdekkene er skremmende d?rlige p? sommervarm asfalt. Testen er utf?rt med de tre mestselgende piggfrie vinterdekkene i Norge, og det er kj?rt pr?ver med nye dekk og med slitte dekk med ca. 4,6 mm m?nsterdybde.
Det er kj?rt tre objektive tester: bremsing p? v?t asfalt, vannplaning rett fram, vannplaning i sving, samt en subjektiv handlingtest p? v?t asfaltbane. Testene er utf?rt ved temperaturer mellom 13° og 22 °C.
I testen av vannplaning rett fram viser at gjennomsnittlig vannplaningshastighet for de nye piggfrie vinterdekkene er 50,2 km/t, mens den for de slitte vinterdekkene er 49,4 km/t. Til sammenligning vannplaner et nytt sommerdekk ved 73,4 km/t, mens et brukt sommerdekk med 3,4 mm m?nsterdybde vannplaner ved 62,6 km/t.
Testen av vannplaning i sving viser at de nye piggfrie vinterdekkene er 30,8 prosent d?rligere enn et nytt sommerdekk, mens de slitte vinterdekkene er 35,1 prosent d?rligere.
I bremsetesten fra 80 km/t p? v?t asfalt stopper det nye sommerdekket etter 39,7 meter. Det slitte sommerdekket stopper etter 42,1 meter. De nye vinterdekkene stopper etter 53,6 meter, mens de slitte vinterdekkene stopper etter 56,0 meter. Hvis to biler, en med nye sommerdekk og en med slitte vinterdekk hadde startet en bremsing fra 80 km/t samtidig, ville bilen med de slitte vinterdekkene fortsatt hatt 42,9 km/t n?r bilen med sommerdekkene stod stille! Ved en oppbremsing fra 100 km/t har bilen med de slitte dekkene fortsatt 59,4 km/t n?r bilen med sommerdekkene st?r stille og bremselengden for bilen med vinterdekkene er 33,8 meter lengre enn for bilen med sommerdekkene.
Vi vil aldri f? en bilpark som er helt homogen n?r det gjelder veigrep og bremseegenskaper. Det vil alltid v?re forskjell i bilers bremseegenskaper og det er ogs? forskjell i sommerdekkenes bremseegenskaper. Men vi kan gj?re det som er praktisk mulig for ? redusere forskjellene, og ved ? f? de nordiske vinterdekkene ut av sommertrafikken har vi kommet et langt stykke p? vei.
Opplysningsr?det for Veitrafikken foresl?r derfor et forbud mot bruk av nordiske piggfrie vinterdekk i sommersesongen. Samtidig som vi oppfordrer myndighetene til ? se p? om det er mulig ? sette opp minstekrav til vitale og objektive egenskaper som bremseegenskaper og vannplaning slik at vinterdekkene kan lukes ut av sommertrafikken, samtidig som en ogs? kan luke ut de farlige sommerdekkene. Det finnes billige sommerdekk som har bremseegenskaper p? niv? med nordiske vinterdekk ved p? sommerf?re.
Kontaktperson(er):
Kjell Magne Aalbergsj? Telefon:901 88 755 Mobil:
E-post:[email protected] Direkt?r – ?yvind Solberg Thorsen Telefon:95 92 60 18 Mobil:
E-post:[email protected]
Lenker
http://ofv.no

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy