Transport

Magnus Carlsen pryder sjakkfrimerke

Sjakkongen Magnus Carlsen pryder frimerket Posten gir ut 1. august for ? markere at Norges Sjakkforbund fyller 100 ?r i 2014.
Da Magnus Carlsen ble verdensmester i sjakk i 2013, f?rte det til voldsom interesse for spillet som f?rst ble kjent i India p? 600-tallet. Med hans triumf ble sjakk en tv-idrett, og en sport ungdom str?mmet til.
Flott representant
– At Magnus Carlsen ble en del av motivet p? jubileumsfrimerket er derfor selvsagt. Magnus er i dag en av de mestber?mte nordmenn verden over, og en flott representant for en spennende idrett, sier frimerkedirekt?r Halvor Fasting i Posten Norge.
Norges eldste sjakklubb, Oslo Schakselskap, ble stiftet i 1884. 30 ?r senere var Norges
Sjakkforbund en realitet . Forbundet organiserer ca. 2 900 medlemmer fordelt p? rundt 110 klubber.
Kraftig vekst
– Vi ser med glede at norsk sjakk er i kraftig vekst. ? bli hedret med et frimerke er en anerkjennelse sjakk-Norge setter pris p?. Det er en stor prestasjon at Magnus Carlsen er blitt verdensmester.
Han er en meget god ambassad?r for Norge og norsk sjakk, sier president i Norges Sjakkforbund J?ran Aulin-Jansson.
I jubileums?ret arrangeres sjakk-OL i Troms? fra 1. til 14. august, med Magnus Carlsen og verdenseliten p? plass. Frimerket til Norges Sjakkforbunds 100-?rsjubileum blir gitt ut ?pningsdagen. Dette er f?rste gang sjakk er motiv p? et norsk frimerke.
Frimerket vil v?re i salg i Postens nettbutikker, p? alle postkontorer og i en rekke Post i Butikk fra 1. august. Det har en verdi p? 15 kroner, kan brukes til ? sende valige brev opp til 50 gram.

Norges Sjakkforbund 100 ?r
Nummer: NK 1890
Utgivelsesdag: 1. august 2014
Gravyre: Arild Yttri
Foto: Oli Scarff / Getty Images
Verdi: Kr 15,00 ? for ? sende brev inntil 50 gram
Opplag: 500 000 frimerker
Trykk: St?ltrykk/ offset fra Joh. Enschedé Security Print, Nederland

Posten Norge AS er et nordisk post- og logistikkonsern som utvikler og leverer helhetlige l?sninger innenfor post, kommunikasjon og logistikk i Norden. Konsernet m?ter markedet med to merkevarer, Posten og Bring. Posten betjener privatkunder i det norske markedet og har ansvaret for daglig postdistribusjon og det landsdekkende salgsnettet med over 1400 salgssteder i Norge. Bring retter seg mot bedriftskunder innen post og logistikk i Norden og best?r av forretningsomr?der med ulik spisskompetanse.

Similar Posts