Thor Hushovd forklarer viktigheten med sykkeldekk

Viktigheten av gode dekk f?r ikke like mye oppmerksomhet i sykkelsport som i bilsport, men Thor Hushovd forklarer at gode sykkeldekk er helt avgj?rende i et ritt som Tour de France.
Startskuddet har g?tt i ?rets Tour de France, men uten Thor Hushovd, som nylig erkl?rte at han skal gi seg med internasjonal sykkelsport. Men Hushovd skal fortsatt gjennomf?re noen ritt for sitt lag BMC, som sykler p? dekk fra Continental. Og de f?rreste vet mer om viktigheten av gode sykkeldekk enn nettopp Thor Hushovd.
– Gode dekk er selvsagt like viktig i sykkelsport som i bilsport. Viktig for oss er tryggheten for at vi ikke punkterer, gj?r vi det p? feil tidspunkt er l?pet kj?rt. Ogs? luftmotstand er viktig, men det viktigste er grep. Her kan alt avgj?res, og man kan ta inn sekunder i hver sving med godt grep, forteller Thor Hushovd.
I et stort etapperitt som Tour de France bruker profflagene f?rre typer dekk enn man kanskje tror.
– Vi bruker bare 2-3 forskjellige dekktyper. ?rsaken til det er at vi har funnet de beste f?r rittet er i gang. Og det er helt avgj?rende at vi sykler p? de beste dekkene, for konsekvensen av feil dekk kan fort v?re en velt, forklarer verdensmesteren fra 2010.
Det er ikke bare valg av dekktype som er avgj?rende, men ogs? hvilket lufttrykk det er i dekkene, forteller Hushovd. For n?r mange mosjonister fyller rundt 5 bar i sine dekk, er opp mot 15 bar ikke uvanlig i Tour de France.
– Lufttrykk er veldig viktig, spesielt p? brostein. Der har lufttrykk alt ? si. Man m? huske at dekket er den eneste kontaktflaten mellom sykkel og veien.
Fem av 22 team med Continental
Fem av ?rets 22 team i Tour de France sykler p? Continental dekk. Dette er BMC Racing Team, Lotto-Belisol, Lampre Merida, Orica Green Edge og Movistar.
Continental har laget sykkeldekk i mer enn 100 ?r, og i dag h?ndlages sykkeldekkene i tyske Korbach. Tre typer dekk tilbys til lagene i ?rets Tour de France. Et sv?rt holdbart ?allround-dekk? for lange flate etapper ? samt fjelletappene, et spesialdekk for regnv?r med mye m?nster og ultralette spesialdekk for tempoetappene.
Nyutviklet dekk lansert i ?r
Continental er totalleverand?r av dekk, v?re seg til personbil, buss/last, motorsykkel og tr?sykkel. Og det er mye av de samme prinsippene for godt grep, lav rullemotstand og god holdbarhet som gjelder.
N?r det gjelder sykkeldekk, lager ikke Continental bare sykkeldekk for proffene, men tilbyr dekk for alle typer sykler og syklister. Nytt i ?r er videreutvikling av klassikeren Grand Prix 4000s, det helt nye Grand Prix 4000s 2.
Dette dekket har en avansert ?Black Chili? gummiblanding som s?rger for lav rullemotstand, lang holdbarhet og maksimalt feste p? v?tt underlag. Og sp?r du Thor Hushovd, velger han alltid Continental dekk.
– I dag har Continental de klart beste dekkene. De har soleklart best grep, veldig lite punkteringer og de er absolutt et av de raskest dekkene p? markedet. Alle lag ?nsker ? kj?re p? Continental dekk, avslutter Thor Hushovd.

Med en omsetning p? ? 33.3 milliarder i 2013, er Continental blant de ledende leverand?rer til bilbransjen over hele verden. Som leverand?r av bremsesystemer, systemer og komponenter for drivverk og chassis, instrumentering, infotainment l?sninger, kj?ret?y elektronikk, og dekk, bidrar Continental til ?kt kj?resikkerhet og globalt klimavern. Continental har i dag mer enn 182 000 medarbeidere i 49 land.

Authors

Related posts

Top