Biler

Spar ikke p? sikkerheten: Vinterdekk p? sommerf?re gir farlige kj?reegenskaper

Mange biler har fremdeles vinterdekkene p? ? enten piggdekk der piggene er nappet ut, eller piggfrie vinterdekk. I de fleste tilfeller er dette et bevisst valg. For ? spare penger kj?rer man ut de siste kilometrene av sine vinterdekk om sommeren.
Mer usikkert er det hvor mange av disse bilistene som vet hvor farlig det kan v?re ? kj?re med vinterdekk om sommeren. Risikoen for vannplaning ?ker betydelig, v?tgrepet er d?rlig, styringen reagerer langsomt og stabiliteten er betydelig d?rligere enn med sommerdekk.
Loven krever at vinterdekk skal ha minst 3 millimeter m?nsterdybde, mens kravet for sommerdekk er bare 1,6 millimeter, noe som ogs? gjelder for vinterdekk ved sommerbruk. N?r vinterdekkenes m?nsterdybde p? v?ren n?rmer seg tre millimeter, er det flere som mener at man f?r best dekk?konomi ved ? kj?re vinterdekkene helt ned i l?pet av sommeren.
Dette er absolutt ikke noe lurt valg, fordi vinterdekk har d?rlige kj?reegenskaper under skiftende sommerforhold. Vinterdekk ? og spesielt piggfrie vinterdekk ? har en mykere gummiblanding enn sommerdekk, og forskjellene blir tydelige under varme sommerforhold.
– De viktigste sikkerhetsegenskapene for sommerdekk av h?y kvalitet er godt v?tgrep og god beskyttelse mot vannplaning. Den mykere gummiblandingen i nordiske piggfrie vinterdekk og en annen type slitebanekonstruksjon svekker v?tgrepsegenskapene, og f?rer til at bilen kan f? vannplaning i betydelig lavere hastigheter enn med nye sommerdekk.
Piggfrie vinterdekk har ogs? d?rligere styreegenskaper, stabilitet og slitestyrke, sier produktsjef Fredrik Hauge i Nokian Dekk.
Piggfrie vinterdekk et d?rlig sommervalg
Bilbladene har ogs? testet vinterdekkenes kj?reegenskaper om sommeren. Motor (2/2014) testet 14 sommerdekk, og gjorde samtidig tester med et nordisk og et sentraleuropeisk vinterdekk. Bladet kommenterer forskjellene mellom det nordiske piggfrie vinterdekket og sommerdekk slik:
?Nordiske vinterdekk har elendig v?tgrep om sommeren, for?rsaker raskt skrens og styrer d?rlig. Kort sagt: De er farlige ? kj?re med?, skriver Motor.
Ogs? testm?linger viser tydelig forskjellene: Det beste sommerdekket i Motors vannplaningstest, Nokian Hakka Blue, fikk vannplaning ved 84,1 km/t, mens det nordiske piggfrie vinterdekket fikk vannplaning allerede ved 69,5 km/t.
Det beste sommerdekket hadde en bremsestrekning p? v?tt underlag (80 km/t ? 5 km/t) p? 28,9 meter, mens det piggfrie vinterdekket f?rst stanset etter 43,7 meter, alts? nesten tre billengder senere.
– Fra et ulykkessynspunkt er det en d?rlig idé ? kj?re med vinterdekk p? sommerf?re, sier sjefingeni?r Arild Rang? i Statens vegvesen i en kommentar.
Bilder og infografikk:
www.nokiantyres.com/summerseason-nordic
Brukertips:
http://www.nokiantyres.no/innovativt-arbeide/dekkfakta/tips-for-dekkvedlikehold/
Sp?rsm?l om dekk:
http://www.nokiantyres.no/innovativt-arbeide/dekkfakta/spor-om-dekk/
Mer informasjon:
Produktsjef Fredrik Hauge, Nokian Dekk AS, tlf. 6484 7700 ? [email protected]

www.nokiantyres.no
www.facebook.com/nokiantyresnorge | www.youtube.com/NokianTyresCom
https://twitter.com/NokianTyresCom
https://www.linkedin.com/company/nokian-tyres-plc
Nokian Tyres plc.
Nokian Tyres er eneste dekkprodusent i verden som konsentrerer seg om produkter og tjenester for sikker bilkj?ring under nordiske forhold. Innovative dekk for person- og lastebiler, samt dekk til tunge arbeidsmaskiner, markedsf?res hovedsakelig i omr?der med skog og sn?, og med krevende kj?reforhold p? grunn av skiftende ?rstider.
Nokian Tyres utvikler produkter som har som m?l ? gi holdbar sikkerhet og milj?vennlighet gjennom hele dekkets levetid. Nokian Tyres eier dekkjeden Vianor med 1.206 avdelinger i 27 land. Nokian Tyres omsetning i 2013 ble ca. 1.521 millioner euro, og antall ansatte er over 4.000. Nokian Tyres aksje er notert p? NASDAQ OMX i Helsingfors. Mer informasjon p? www.nokiantyres.com

Nokian Tyres er eneste dekkprodusent i verden som konsentrerer seg om produkter og tjenester for sikker bilkj?ring under nordiske forhold. Innovative dekk for person- og lastebiler, samt traktorer og tunge arbeidsmaskiner markedsf?res hovedsakelig i omr?der med sn? og skoger, og med krevende kj?reforhold p? grunn av ulike ?rstider. Nokian Tyres utvikler produkter der m?let er holdbar sikkerhet gjennom hele dekkets levetid. Nokian Tyres eier dekkjeden Vianor, som omfatter over 1.050 avdelinger i 26 land. Nokian Tyres omsetning i 2013 ble 1.521 millioner euro, hvorav 11% i Norge. Antall ansatte er ca. 4.000. I Norge har Nokian Tyres 395 ansatte ved hovedkontoret i Lillestr?m, lagre i Lillestr?m, p? Heimdal og i Troms?, og ved i alt 79 Vianor-avdelinger. Nokian Dekk AS er Norges st?rste dekkimport?r.
Vedlagte filer
PDF-dokument Word-dokument

Similar Posts