Transport

Unng? problemer ? ha fulladet batteri

En rimelig batterilader kan spare deg for r?dyre bilreparasjoner. Moderne biler er fulle av avansert elektronikk, som er sv?rt s?rbar for d?rlige startkabler og plutselige spenningshopp.
– Hvis en hovedstyring til motoren m? skiftes, g?r tusenlappene fort, sier salgssjef Arne Torvbr?ten i DEFA AS.
Nyere biler bruker stadig mer str?m. Dersom bilen brukes til mye sm?kj?ring, r?yner det fort p? for batteriet, og det er ikke tilfeldig at en stor andel av assistanseutrykningene for NAF, Viking og Falck handler om flatt batteri og startproblemer ? ogs? i sommerhalv?ret.
– Mange bilister pr?ver ? f? bilen i gang igjen selv ved ? bruke startkabler til en annen bil. Men dersom disse kablene ikke er nye og teknisk tilpasset dagens bilmodeller, kan uhellet fort v?re ute, sier Torvbr?ten.
– Det skal mindre til enn mange tror for ? ?delegge avansert elektronikk for store bel?p, dersom man ikke er p?passelig med hva man benytter n?r bilen skal startes p? denne m?ten, sier han, og legger til at dette er en utfordring det er enkelt ? spare seg for:
– Ved ? investere i en enkel, rimelig og brukervennlig batterilader kan man raskt og lettvint etterlade/vedlikeholdslade batteriet slik at dette til enhver tid er p? topp.
I v?rt bilvarmesystem DEFA WarmUp er batterilader dessuten en standard komponent, som til enhver tid topper opp batteriet. selvsagt med sikring mot overlading. Med DEFA Link-appen kan ogs? batteriets tilstand overv?kes med smarttelefon (Android og iOS).
Har man alltid fulladet batteri, slipper man b?de ergrelser og kostnader ved plutselig ? st? der uten ? f? start p? bilen. Har man ingen snill nabo til ? hjelpe seg med startkabler, blir l?sningen ofte ? ringe til ett av veihjelpselskapene. Uansett s? tar det tid, i tillegg til risikoen for kostbare feil ved lite kvalitetssikret selvhjelp.
? s?rge for at batteriet alltid er godt ladet, er dessuten god ?konomi. Det er ikke uvanlig at et batteri i en ny bil i dag kan ryke allerede etter 2-3 ?r. Da kan det v?re nyttig ? vite at regelmessig etterlading ? for eksempel m?nedlig ? kan ?ke batteriets levetid til 10-12 ?r, sier Arne Torvbr?ten i DEFA.
Bildetekst:
Med en slik enkel og rimelig batterilader kan man mangedoble bilbatteriets levetid ved regelmessig etterlading.

Vedlagte filer

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy


Tagi: #Norwegian Norwegian   #Thailand   #USA