Verdens st?rste fly til Oslo Lufthavn

Torsdag 19. juni klokken 10.15 melder den ukrainske luftkjempen Antonov An-225 sin ankomst p? Oslo Lufthavn. ? En historisk dag, kommenterer administrerende direkt?r Nic. Nilsen.
Merk: Ta forbehold om endringer p? tidspunkt – Oslo Lufthavn vil fortl?pende orientere om eventuelle endringer. F?lg oss p? Twitter p? @oslolufthavn for siste oppdateringer.
Torsdag lander den 600 tonn tunge Antonov An-225 Mriya p? Oslo Lufthavn, sannsynligvis p? vestre rullebane. Luftfart?yet, som er verdens st?rste fly, er hyret inn av Forsvarets logistikkorganisasjon for ? frakte 150 tonn forsvarsmateriell hjem fra Afghanistan.
? Dette flyet kommer med ti 20-fots containere og tre store kj?ret?y. Kj?ret?yene veier mellom 12 og 26 tonn og er rundt 10 meter lange, sier kaptein Jan Petter Archer fra Transport operativ seksjon i Forsvarets logistikkorganisasjon.
At luftfart?yet er bygget for ? frakte den russiske romferga, sier litt om dimensjonene.
Det er en historisk og spennende dag for oss. Vi tar imot verdens st?rste sivile fly med stor entusiasme, og vet blant annet at det er mange flyinteresserte, flyspottere og ansatte som har gledet seg til denne dagen, sier Nic. Nilsen.
? I 2010 hadde vi A380 fra Lufthansa p? bes?k, og det er den st?rste maskinen vi har hatt her inntil i dag. S? dette synes vi er spennende og veldig moro, fortsetter han.
Containerne og kj?ret?yene som kommer med flyet klassifiseres som sensitivt materiell, og kan derfor ikke sendes med land eller b?t. Tre personer fra det norske Forsvaret vil f?lge transporten fra Afghanistan til Norge for ? passe p? det sensitive materiellet under hele transporten.
? Det er en kombinasjon mellom pris og payload som gj?r at vi valgte akkurat dette flyet. Dette er den rimeligste l?sningen som garanterer at vi f?r med all den planlagte lasten p? ca. 150 tonn. Det andre alternativet var ? leie inn to Antonov 124 lastefly som normalt er i stand til ? ta med 90-100 tonn hver, men p? grunn av h?y temperatur i Afghanistan er det lite trolig at de kan ta med mer enn 125 tonn last samlet, forklarer Archer, og legger til at det alternativet hadde blitt noe dyrere.
Flyet ankommer Oslo Lufthavn klokken 10:15 om formiddagen torsdag 19. juni. Vi ?nsker medier med akkreditering velkommen til ? f?lge begivenheten fra flyplassomr?det, men det er et begrenset antall plasser.
Oslo Lufthavn stiller med buss som vil eskortere bes?kende fra sivil rullebane, hvor flyet lander, til det milit?re omr?det hvor flyet losses. Det legges opp til gode video- og fotomuligheter. Personell fra b?de Oslo Lufthavn og Forsvaret vil opplyse om aktuelle fotorestriksjoner undervegs.
Det er ikke lov ? fotografere eller filme flyet n?r det eskortes fra sivilt til milit?rt omr?de.
?nsker du akkreditering?
Navn, f?dselsdato og navn p? firma sendes p? epost til Oslo Lufthavn senest innen onsdag 18. juni klokken 14.00. Alle akkrediterte journalister m? ha med gyldig ID-kort med bilde + samt gyldig pressekort. Det er ikke anledning for andre enn journalister og fotografer til ? delta p? pressevisningen.
Epost: [email protected]
Sp?rsm?l vedr?rende akkreditering kan rettes til Oslo Lufthavns pressevakttelefon: 918 15 614
Kontaktperson i Forsvaret:
Therese Espeland
Informasjonsr?dgiver
Forsvarets Logistikkorganisasjon
Presse og informasjon
Tlf: 99 26 04 16
Oslo Lufthavn AS er et heleid datterselskap av Avinor. Selskapet eier og driver Norges hovedflyplass, Oslo Lufthavn, som er et viktig kommunikasjonsknutepunkt i Norge med ca. 23 millioner reisende og mer enn 230 000 flybevegelser per ?r.
Vedlagte filer
Word-dokument

Authors

Related posts

Top