Biler

Sikker og komfortabel sommerkj?ring: Dekkenes hastighetsmerking viktig p? europeiske motorveier

Snart er det klart for etterlengtet bilferie, men husk ? sjekke b?de bil og dekk i god tid f?r avreise! I tillegg til dekktrykk og m?nsterdybde skal ogs? dekkenes hastighetsklasse kontrolleres, noe som ikke minst er viktig dersom du skal ut p? europeiske motorveier.

Sommerferien begynner snart for de fleste, og spenning og forventninger stiger raskt! Fortsatt er det veldig mange norske familier som setter seg i bilen med kurs s?rover p? Kontinentet. Dette betyr som regel kj?ring over lange distanser med til dels mye h?yere hastigheter enn til vanlig. Da er det viktig at alt er i topp stand!
For en vellykket bilferie er b?de planlegging og forberedelser viktig. Bilen b?r helst ha service og sjekkes ordentlig f?r reisen, og man m? ogs? kontrollere dekkene i god tid f?r man skal av g?rde. Dersom dekkene er s? slitt at de m? skiftes ut kan det hende at dekkforhandleren ikke har rett dimensjon p? lager, og derfor b?r man v?re ute i god tid.
Dekkene sjekker du enkelt selv, men dersom du er usikker kan det v?re lurt ? be et dekkverksted ta en titt p? dem. I tillegg til ? kontrollere m?nsterdybden m? du se etter at dekkene ser OK ut, og ikke har noen utposninger, sprekker eller stikkskader ? og at de slites jevnt.
Ofte glemmer man ? kontrollere reservehjulet, fordi dette ligger skjult under gulvet i bagasjerommet. Husk ogs? ? sjekke lufttrykket i reservehjulet!
M?nsterdybde
N?r du m?ler m?nsterdybden p? dekkene er det viktig ? ha god margin siden dekkene vil bli enda mer slitt i l?pet av lange ferieturer. Risikoen for skader p? dekkene ?ker ogs? etter hvert som dekkene blir slitt. M?nsterdybden er en viktig sikkerhetsfaktor, spesielt p? v?t vei. Dekk med liten m?nsterdybde ?ker risikoen for vannplaning.
Loven krever at sommerdekk har en m?nsterdybde p? minst 1,6 millimeter i hovedsporene.
– 1,6 millimeter er for liten m?nsterdybde. Det m? minst v?re fire millimeter for at dekkene skal ha sikkert grep, sier produktsjef Fredrik Hauge i Nokian Dekk.
Dersom man skal ha campingvogn med p? ferien m? man sjekke dekkene ogs? p? denne. I tillegg til m?nsterdybde m? dekkenes tilstand sjekkes n?ye. Campingvogner st?r stille i lange perioder, og selv om m?nsterdybden kan v?re bra s? blir dekkene harde med ?rene; etter 5-10 ?r. Harde dekk f?r lettere stikk- og rivningsskader samt sprekker. Ogs? v?tgrepet blir d?rligere n?r gummiblandingen blir eldre.
Dekkslitasje
Sjekk ogs? om dekkene slites jevnt, noe som ?ker kj?resikkerheten.
– Drivhjulsdekk slites ca. to ganger mer enn frittrullende dekk.
Dersom dekket slites mer p? inner- eller yttersiden er det noe som er galt.
– Mange ringer og er engstelige for at noe skal v?re galt med bilen fordi dekkene slites mer langs midten av slitebanen. Dette er en type slitasje som er helt normal, siden drivhjulsdekk ofte slites slik. Derfor anbefaler vi ? bytte om dekkene mellom for- og bakhjul ved hver 800 kj?rte mil, sier Hauge.
Dekkslitasjen varierer med underlag, veiprofil, temperatur og hastighet, noe man ogs? skal ta med ved vurderingen av om dekkene kan t?le ferieturen.
Dekktrykk
Riktig lufttrykk er viktig siden dette har stor p?virkning p? kj?reegenskaper og sikkerhet. Riktig lufttrykk i dekkene sparer ogs? drivstoff fordi dekket ruller lettere. P? bilferie er bilen vanligvis tungt lastet, og derfor b?r dekktrykket ?kes til 3,0 ? 3,2 bar i stedet for et normalt trykk p? ca. 2,5 bar. Etter ferieturen kan lufttrykket igjen reduseres til det normale.
Dekkenes hastighetsklasse
I bilens instruksjonsbok finnes bilens dekkdimensjon og hastighetsklasse. Det er bilens toppfart som avgj?r dekkvalget, sammen med bilprodusentens vurderinger av hvilken type dekk som passer til bilmodellen. Dersom bilens toppfart eksempelvis er 212 km/t, s? kan bilen i henhold til EU-regler ikke ha dekk i hastighetsklasse H (210 km/t). Bilen skal med andre ord ikke ha dekk med hastighetsklassifisering som er lavere enn bilens toppfart.
Ved trafikkontroller eksempelvis i Tyskland kan man f? store b?ter dersom bilen har dekk med for lav hastighetsklasse.
P? turen er det viktig ? ha med reservehjul, jekk og hjulkryss. Biler som ikke har reservehjul skal ha med reparasjonssett. Husk ? sjekke at ogs? varseltrekanten er p? plass.
– Mange glemmer ? ta med sikkerhetsvest. Det er alltid lurt ? ha den gule vesten p? seg n?r man beveger seg rundt bilen n?r en trafikkert motorvei, understreker Fredrik Hauge.
Bildetekster:
1. God planlegging og grundige forberedelser er den beste garantien for en vellykket bilferie. Eksempelvis m? man huske ? sjekke dekkene i god tid f?r ferieturen.
2. Lufttrykket i dekkene p?virker kj?reegenskapene og sikkerheten. Riktig lufttrykk sparer ogs? drivstoff, fordi rullemotstanden blir lavere.
Bilder:
www.nokiantyres.com/summerseason-nordic
Brukertips, dekk:
http://www.nokiantyres.no/innovativt-arbeide/dekkfakta/tips-for-dekkvedlikehold/
Sp?rsm?l om dekk:
http://www.nokiantyres.no/innovativt-arbeide/dekkfakta/spor-om-dekk/
Dekkmerking:
http://www.nokiantyres.no/innovativt-arbeide/dekkfakta/spor-om-dekk/#q1
Lufttrykk:
http://www.nokiantyres.no/innovativt-arbeide/dekkfakta/luftrykk/
Mer informasjon:
Produktsjef Fredrik Hauge, Nokian Dekk ? tlf. 6484 7700
[email protected]
www.nokiantyres.no
www.facebook.com/nokiantyresnorge | www.youtube.com/NokianTyresCom
https://twitter.com/NokianTyresCom
https://www.linkedin.com/company/nokian-tyres-plc
Nokian Tyres plc.
Nokian Tyres er eneste dekkprodusent i verden som konsentrerer seg om produkter og tjenester for sikker bilkj?ring under nordiske forhold. Innovative dekk for person- og lastebiler, samt dekk til tunge arbeidsmaskiner, markedsf?res hovedsakelig i omr?der med skog og sn?, og med krevende kj?reforhold p? grunn av skiftende ?rstider.
Nokian Tyres utvikler produkter som har som m?l ? gi holdbar sikkerhet og milj?vennlighet gjennom hele dekkets levetid. Nokian Tyres eier dekkjeden Vianor med 1.206 avdelinger i 27 land. Nokian Tyres omsetning i 2013 ble ca. 1.521 millioner euro, og antall ansatte er over 4.000. Nokian Tyres aksje er notert p? NASDAQ OMX i Helsingfors. Mer informasjon p? www.nokiantyres.com

Nokian Tyres er eneste dekkprodusent i verden som konsentrerer seg om produkter og tjenester for sikker bilkj?ring under nordiske forhold. Innovative dekk for person- og lastebiler, samt traktorer og tunge arbeidsmaskiner markedsf?res hovedsakelig i omr?der med sn? og skoger, og med krevende kj?reforhold p? grunn av ulike ?rstider. Nokian Tyres utvikler produkter der m?let er holdbar sikkerhet gjennom hele dekkets levetid. Nokian Tyres eier dekkjeden Vianor, som omfatter over 1.206 avdelinger i 27 land. Nokian Tyres omsetning i 2013 ble 1.521 millioner euro, hvorav 11% i Norge. Antall ansatte er ca. 4.000. I Norge har Nokian Tyres 395 ansatte ved hovedkontoret i Lillestr?m, lagre i Lillestr?m, p? Heimdal og i Troms?, og ved i alt 79 Vianor-avdelinger. Nokian Dekk AS er Norges st?rste dekkimport?r.
Vedlagte filer
PDF-dokument Word-dokument

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy


Tagi: #Active Stud-teknologien   #Goodyear Dunlop Nordic   #Goodyear Innovation Center   #Peter Dahlberg