Gode barndomsminner p? Pr?ysen-frimerker

Alf Pr?ysen bringer fram gode barndomsminner hos fleregenerasjoner nordmenn. Posten hedrer den folkekj?re kunstneren med utgivelse avto frimerker 13. juni i forbindelse med at det i ?r er hundre ?r siden han ble f?dt.
Gutten fra husmannsplassen i Ringsaker har v?rt en viktigcdel av norsk kultur i hele etterkrigstiden. Gjennom sine viser, b?ker,cteaterstykker og noveller ga han troverdige person- og milj?skildringer p? sin karakteristiske dialekt.
– Utallige barn har sittet klistret til radioene for ? f? med seg Pr?ysenschistorier i Barnetimen. Senere ble han en kj?r gjest via tv-skjermene. Han hadde ogs? stor internasjonal suksess. For eksempel er Teskjekjerringa, som dukket opp i 1955, oversatt til 23 spr?k og blant annet dramatisert for fjernsyn med hundre episoder i Japan, forteller frimerkedirekt?r Halvor Fasting.
Alf Pr?ysen d?de alt i 1970, 56 ?r gammel. Da hadde han akkurat skrevet juleklassikeren
Snekker Andersen og julenissen. Historien ble f?rste gang utgitt i 1971, og i 2012 var Snekker Andersen motiv p? Posten julefrimerker.
Posten markerer hundre?rsjubileet med ett frimerke med portrett av Pr?ysen og ett med tegning av Teskjekjerringa. Magnus Rakeng er ansvarlig designer. Ilustrasjonen av Teskjekjerringa er av Borghild Rud.
Frimerkene som gis ut har en verdi for vanlige brev innen Norge, og vil derfor kunne formidle
hyggelige historier i Alf Pr?ysens ?nd.

Alf Pr?ysen 100 ?r
Utgivelsesdag: 13. juni 2014
Nummer: NK 1888-1889
Motiv: Portrett og Kurér-radio, Teskjekjerringa
Foto: H?kon Messel/NRK (portrett)
Illustrasjon: Borghild Rud (Teskjekjerringa)
Design: Magnus Rakeng
Verdier: A-innland x 2
Opplag: 6 330
000 av hvert frimerke
Trykk: Offset fra Joh. Enschedé Security Print, Nederland
NK 1888
Portrett og Kurér-radio.NK 1889
Teskjekjerringa. Illustrasjon: Borghild Rud.

Posten Norge AS er et nordisk post- og logistikkonsern som utvikler og leverer helhetlige l?sninger innenfor post, kommunikasjon og logistikk i Norden. Konsernet m?ter markedet med to merkevarer, Posten og Bring. Posten betjener privatkunder i det norske markedet og har ansvaret for daglig postdistribusjon og det landsdekkende salgsnettet med over 1400 salgssteder i Norge. Bring retter seg mot bedriftskunder innen post og logistikk i Norden og best?r av forretningsomr?der med ulik spisskompetanse.

Authors

Related posts

Top