Liqui Moly i rallycross-VM

Den 14. – 15.juni er det VM-runde i rallycross p? L?nkebanen i Hell hvor Liqui Moly er godt representert. Svenske Peter Hedström som kj?rer i verstingklassen Supercar har hatt en sponsoravtale med Liqui Moly siden 2010.
– De g?r inn med mer reklame og vil v?re med og synes, og det er kult. De satser langsiktig og sponser deler av min VM-satsning, forteller Peter.
Etter ? ha blitt svensk mester i Rallycross allerede som junior i 2001, har Peter Hedström n? klatret opp som senior. N?r rallycrossen n? for f?rste gang har f?tt VM-status er Peter selvsagt med. Han konkurrerer for sitt team Hedströms Motorsport med en Skoda Fabia Supercar som har kraftigere akselerasjon enn en F1-bil og gj?r 0-100 km/t p? 1,9 sekunder. Med andre ord gjelder det ? bruke produkter man kan stole p?. Med en turboladet tolitersmotor p? dr?ye 600 hestekrefter f?r motor, girkasse og differe kj?rt seg hardt under en konkurransehelg.
– En bra motorolje og bremsev?ske er viktig for ? lykkes, sier Peter.
For ? ikke v?re uten de produktene han beh?ver under trenings- og konkurransesesongen bestiller han produkter hver tredje m?ned.
– Mitt favorittprodukt er faktisk bremserengj?ringen som er den absolutt beste jeg har pr?vd, og som vi bruker mye under en konkurransehelg, sier han.
Andre viktige produkter er motorolje og bremsev?ske der kvaliteten p? sistnevnte er viktig for at ikke bremsene skal begynne ? koke.
– Her m? vi ha sv?rt gode produkter slik at vi kan f?le oss sikre. Motoroljen er ogs? viktig da en ny motor koster 700 000 kroner, og derfor bytter vi motorolje f?r hvert race.
Peter Hedström kjente ikke til Liqui Moly f?r det ble lansert p? det svenske markedet, og var derfor selv skeptisk n?r motoroljen skulle testes i bilen for f?rste gang.
– Jeg fikk litt informasjon om oljene Liqui Moly tilbyr og valgte ut en som passet oss. I ettertid har v?re motortrimmere bekreftet at oljen gj?r jobben sin. Det er en tynn og fin oljefilm p? alle lageroverflater n?r de tar motoren fra hverandre. Til girkassen som sitter sammen med mellomdifferensialen bruker vi samme transmisjonsolje som til frem- og bakdifferensialen.
Mellom hvert race bytter Peter og hans team motor- og transmisjonsolje – totalt ti liter olje hver gang.
– Vi kj?rer veldig mange tester der vi ser med en gang om et produkt fungerer eller ikke. Liqui Moly har et veldig bredt sortiment med mange produkter. Blant annet bruker vi deres kj?levannstetning n?r det blir mindre hull og kj?leren m? tettes raskt mellom to heat. Selv deres additiv som ?ker kokepunktet n?r motoren g?r varm, fungerer bra.
I Norge distribueres Liqui Moly av KGK Norge AS.
Fakta KGK
KGK er distribut?r for verdens ledende produsenter av tekniske h?ykvalitets produkter innen bil- og maritim sektor. KGK er en familiebedrift med 60 ?r i bransjen og har 933 ansatte. Konsernet opererer i Sverige, Norge, Finland, Estland, Latvia og Litauen med en omsetning p? ca. tre milliarder svenske kroner. KGK er markedsleder i Norden og representerer over 100 merker som Hella, ZF, Dräger, NGK, VDO, Webasto, Thule, Zirkona og Suzuki. Mer informasjon om KGK produkter er tilgjengelig p? nettstedet: www.kgk.no

Authors

Related posts

Top