Verdens f?rste traktordekk for vinterdrift: Nokian Hakkapeliitta TRI ? overlegen trekkraft og vintergrep

Nokian Tyres, spesialister p? krevende forhold, lanserer i v?r et spesialdekk for vinterdrift og sn?rydding. Det nye Nokian Hakkapeliitta TRI har helt nye tekniske l?sninger som effektiviserer arbeidet vinters tid.
Nyheten har ny slitebane, lamellerte m?nsterblokker med lamellvekkere, og en ny spesialgummiblanding som f?rst og fremst er utviklet for ? gi best mulig vintergrep og kj?reegenskaper. Det nye dekket er slitesterkt og ruller lett, noe som gir god dekk?konomi.
Til ? begynne med blir det lansert seks dimensjoner (tre par) som kommer i salg i 4. kvartal 2014. Ytterligere tre dimensjoner vil bli tilgjengelig i l?pet av f?rste kvartal 2015. Dekkdimensjonene er valgt ut for maskiner som er vanlige til sn?rydding.
De viktigste markedene for dette nye dekket i Nokian Northproof vinterdekkfamilie er omr?der med sn? over hele verden, men hovedsakelig Norden, alpeomr?dene i Sentraleuropa, og Nord-Amerika.
Overlegen trekkraft og vintergrep
Det tette samarbeidet Nokian Tyres har med sine sluttkunder viste at det er behov for et spesialdekk for traktorer som arbeider i vinterdrift. Nokian er kjent for sine kunnskaper om vinterforhold.
N?r det gjelder personbildekk er produktnavnet Hakkapeliitta og dets mange testseire velkjent, og Hakkapeliitta vinterdekk assosieres med godt vintergrep.
Hakkapeliitta-familien utvides n? til ? omfatte ogs? tyngre maskiner, noe som tilbyr en ny type l?sning for traktorer i vinterdrift.
Nokian Hakkapeliitta TRI er et spesialprodukt i Nokian TRI-familien, som allerede har et sterkt navn hos traktorentrepren?rer. Nokian TRI2 kommer ogs? i fortsettelsen til ? finnes i sortimentet, og dekket er et godt og ?konomisk valg for anleggsarbeider ?ret rundt. Nokian Hakkapeliitta TRI vil bli vinterspesialisten i TRI-familien.
Testresultatene for Nokian Hakkapeliitta er meget gode. Sammenligningsgrunnlaget for det nye dekket er Nokian TRI2, som i seg selv ogs? gir meget godt grep.
Sammenlignet med TRI2, har nye Hakkapeliitta TRI 25 prosent h?yere trekkraft p? is, og 23 prosent bedre trekkraft p? hardpakket sn?. Nokian Heavy Tyres kunder har testet frem de forbedrede egenskapene under virkelige kj?reforhold.
– I markedsunders?kelsen vi gjorde, pekte v?re kunder p? tre utviklingsm?l: Vintergrep, kj?reegenskaper og ?konomi. Disse tre faktorene har styrt utviklingsarbeidet, og jeg er forn?yd med resultatet.
Nokian Hakkapeliitta TRI har et m?nster som er optimalt for is, sn? og s?rpe. Man m? huske at folk som bruker disse dekkene m? v?re ute p? veiene f?r alle oss andre, og at de ofte m? kj?re under meget vanskelige forhold. Da m? dekkene gi godt grep, understreker Tero Saari, prosjektsjef for Hakkapeliitta TRI.
Grepskantene gir grepet p? sn?
P? Hakkapeliitta TRIs m?nster finnes et stort antall grepskanter b?de rett forover, som gir god trekkraft, og sideveis. Dekket er verdens f?rste traktordekk med lameller. De lamellerte m?nsterblokkene har s?kalte lamellvekkere som ytterligere forbedrer grepet. Antall grepskanter sideveis er h?yt, noe som gir meget godt sidegrep. De skr?tt lamellerte m?nsterblokkene ?ker antallet grepskanter b?de sideveis og rett forover.
Trengs det enda bedre grep, s? kan Hakkapeliitta TRI ogs? pigges. Piggplasseringen er markert p? dekket, og piggingen kan gj?res senere dersom arbeidsforholdene krever dette.
Komfortable kj?reegenskaper
Det kreves nye innovasjoner ved utviklingen av et spesialdekk for krevende forhold. For brukeren betyr dette at et nytt dekk alltid har de siste innovasjonene for ? lette arbeidet. P? Nokian Hakkapeliitta TRI benyttes s?kalt lavvibrasjonsteknikk, som er vanlig p? personbil- og lastebildekk. Hakkapeliitta TRI har m?nsterblokker av ulik lengde, noe som b?de forbedrer kj?reegenskapene og reduserer dekkst?yen.
– Entrepren?rene tilbringer mye tid i maskinens f?rerhus; opptil 16 timer daglig mens sn?ryddingen er p? sitt travleste. V?re markedsunders?kelser viser at f?rerne ?nsker seg et mer komfortabelt arbeidsmilj?, og dette nye produktet er v?rt svar p? dette ?nsket. V?re tester under virkelige arbeidsforhold viser at Hakkapeliitta TRI er stilleg?ende og fremfor alt et komfortabelt dekk ? kj?re med, sier Tero Saari.
Slitesterkt dekk
Hakkapeliitta TRI har en helt ny gummiblanding som gir meget gode vinteregenskaper ved sn?rydding, og samtidig er dekket meget slitesterkt.
Rullemotstanden er en viktig egenskap som p?virker drivstofforbruket. Sammenlignet med markedsledende Nokian TRI2 har Nokian Hakkapeliitta TRI 5 prosent lavere rullemotstand. Dette inneb?rer at det nye dekket reduserer drivstofforbruket, og dermed ogs? CO2-utslippene enda mer enn Nokian TRI2.
Nokian Hakkapeliitta TRI ? innovasjoner som mestrer vinteren
o Overlegen trekkraft og grep
o Komfortable kj?reegenskaper ? i en klasse for seg
o Meget ?konomisk dekk
Viktigste innovasjoner:
Flere grepskanter. Det unike m?nsteret gir bedre grep p? sn?, is og s?rpe. M?nsterblokkene er lamellert og har lamellvekkere. Piggplasseringen er markert fra fabrikken, noe som gj?r det mulig ? pigge dekket for enda bedre grep. Skr?dde lameller p? m?nsterblokkene ?ker antallet grepskanter og forbedrer grepet og trekkraften rett forover og sideveis.
Lavvibrasjonsteknikk. Verdens f?rste traktoranleggsdekk med ulik lengde p? m?nsterblokkene. Stilleg?ende og komfortabelt ? kj?re med.
Unik Northproof gummiblanding. Spesielt utviklet for traktorarbeider og for vinterforhold. Meget gode egenskaper som fungerer godt ogs? ved lave temperaturer. Gummiblandingen er fleksibel under alle forhold. Lamellene p? m?nsterblokkene arbeider effektivt uansett variasjoner i grep og temperatur.
Lav rullemotstand. Hakkapeliitta TRI har fem prosent lavere rullemotstand enn markedets hittil beste traktoranleggsdekk, Nokian TRI2. Lav rullemotstand reduserer b?de drivstofforbruk og CO2-utslipp.
Bilder: www.nokiantyres.com/NokianHakkapeliittaTRI
Web: www.nokiantyres.com/hakkapeliittatri
Nokian Hakkapeliitta TRI ? Innovasjoner som mestrer vinteren
http://youtube.be/vr3nFdmUJSM
Verdens f?rste vinterdekk ble lansert i 1934
http://www.nokiantyres.no/bedriften/fakta-om-bedriften/historikk/nokian-kelirengas-no/
Hakkapeliitta vinterdekk
http://hakkapeliitta75.com
Historien om Hakkapeliitta vinterdekk:
http://www.youtube.com/watch?v=3pb8Oe-Ki5c&feature=youtu.be
Mer informasjon:
Thomas B?rke, Nokian Dekk AS ? tlf. 64847700 – [email protected]
Project manager Tero Saari, Nokian Heavy Tyres Ltd. Tel. +358 10 401 7226, [email protected]

Nokian Tyres er eneste dekkprodusent i verden som konsentrerer seg om produkter og tjenester for sikker bilkj?ring under nordiske forhold. Innovative dekk for person- og lastebiler, samt traktorer og tunge arbeidsmaskiner markedsf?res hovedsakelig i omr?der med sn? og skoger, og med krevende kj?reforhold p? grunn av ulike ?rstider. Nokian Tyres utvikler produkter der m?let er holdbar sikkerhet gjennom hele dekkets levetid. Nokian Tyres eier dekkjeden Vianor, som omfatter over 1.050 avdelinger i 26 land. Nokian Tyres omsetning i 2013 ble 1.521 millioner euro, hvorav 11% i Norge. Antall ansatte er ca. 4.000. I Norge har Nokian Tyres 395 ansatte ved hovedkontoret i Lillestr?m, lagre i Lillestr?m, p? Heimdal og i Troms?, og ved i alt 79 Vianor-avdelinger. Nokian Dekk AS er Norges st?rste dekkimport?r.
Vedlagte filer
PDF-dokument Word-dokument

Authors

Related posts

Top