Biler

Slik gj?r du: Kj?r sikrere med ?kt dekklevetid

Med noen enkle grep kan du forlenge levetiden p? sommerdekkene dine betydelig, og spare mye penger. Samtidig kj?rer du sikrere, mer komfortabelt og mer milj?vennlig ? og en ekstra bonus er redusert drivstofforbruk p? bilen din. Det er sommerdekk av h?y kvalitet som er utviklet for norske forhold som har best slitestyrke.
Grove asfaltveier og til dels kraftig varierende temperaturer fra tidlig v?r til varm sommer og sen h?st stiller sine spesielle krav til gode sommerdekk. Derfor er det fornuftig ? velge dekk som er utviklet for nettopp nordiske sommerforhold.
Nokian Hakka sommerdekk er spesielt utviklet for ? gi god slitestyrke p? grove asfaltveier og sikre kj?reegenskaper under skiftende v?r- og temperaturforhold.
Nokian Hakka Blue har klart seg godt i motorbladenes dekktester, og dekket har spesielt f?tt ros for sine sikre kj?reegenskaper p? v?tt underlag. Ogs? Nokian Hakka Black for sportslig kj?ring, og det meget lettrullende Nokian Hakka Green har gjort det godt i testene.
SUV-dekkene Nokian Hakka SUV, Nokian Hakka Z SUV og Nokian Rotiiva er ogs? gode eksempler p? dekk utviklet for nordiske forhold.
De fleste nyere bilmodeller har store dekk, noe som betyr at nye dekk kan v?re en f?lbar investering. Derfor er det viktig at dekkene har best mulig levetid. Med noen enkle grep kan levetiden forlenges betydelig.
Skift dekk i tide
Det er grunnleggende viktig ? sjekke dekkslitasjen regelmessig. N?r m?nsterdybden er mindre enn 4 millimeter gir ikke lenger dekket fullgod beskyttelse mot vannplaning. Tester viser at en bil som har dekk med 1,6 millimeter m?nsterdybde ? som er lovens minimumskrav ? begynner ? vannplane i en sving ved en hastighet p? 76 km/t. En bil med nye dekk f?r f?rst vannplaning ved 96 km/t (ca 5 millimeter vann p? kj?rebanen).
– Drivhjulsdekkene slites betydelig raskere enn dekkene p? den frittrullende akselen. For ? utjevne dette, b?r man skifte om for- og bakhjul midt i kj?resesongen, anbefaler produktsjef Fredrik Hauge i Nokian Dekk AS.
Det er ogs? viktig ? passe p? at ikke dekket slites ujevnt. Et dekk kan eksempelvis ha en m?nsterdybde p? seks millimeter p? utsiden av slitebanen, mens det p? innsiden kan v?re helt nedslitt. Unormal slitasje p? skulderpartiet tyder ofte p? at lufttrykket er for lavt, at hjulstillingen er feil eller at st?tdemperne er d?rlige.
Hvis du har mistanke om ujevn dekkslitasje er det best ? la et dekkverksted kontrollere dekkene. M?nsterdybden kan du selv kontrollere ganske enkelt. P? Nokian Hakka sommerdekk er dette spesielt enkelt, fordi disse har en slitasjevarsler som med tydelige sifre p? slitebanen angir gjenv?rende m?nsterdybde i millimeter.
Flere mil med rolig kj?restil
Kj?restilen din er en av de viktigste faktorene som p?virker dekkslitasjen. Ved ? unng? kraftig akselerasjon og harde nedbremsinger holder dekkene betydelig lenger. Det er ogs? viktig ? sjekke lufttrykket i dekkene regelmessig ? helst hver tredje uke. Foruten ? p?virke dekkslitasjen, vil riktig lufttrykk ogs? redusere rullemotstanden og forbedre kj?reegenskaper og komfort.
– Lufttrykket skal ogs? tilpasses bilens belastning. Til en ferietur med mye last i bilen skal lufttrykket i dekkene ?kes. Dersom lufttrykket er for lavt ?ker varmeutviklingen i dekket, noe som i sin tur ?ker dekkslitasjen, forteller Fredrik Hauge.
Riktig lufttrykk: Lavere forbruk
Dekkene har stor betydning for bilens drivstofforbruk. Foruten riktig lufttrykk, p?virker ogs? dekkets rullemotstand drivstofforbruket. Med dekk med lav rullemotstand kan drivstofforbruket reduseres med opptil en halv liter pr. 10 mil. Dersom en liter 95 oktan bensin koster 14 kroner, blir besparelsen ca. 700 kroner p? 1.000 mil for en mellomstor bil. Omregnet til dekkenes gjennomsnittlige levetid ? 4.000 ? 5.000 mil ? blir besparelsen med lettrullende dekk ca. 2.800 ? 3.500 kroner.
Lufttrykket m? heller ikke v?re for h?yt. Dekkets dempingsegenskaper blir da svekket, noe som gj?r at komforten blir d?rligere.
Tre tips for ? ?ke sikkerheten – og levetiden for dekkene:
1. Sjekk lufttrykket hver tredje uke
Anbefalingen er ? sjekke luftrykket i dekkene hver tredje uke. Trykket kontrolleres p? kalde dekk. Bilprodusentens anbefalinger for lufttrykk finner du i instruksjonsboken.
2. ?k dekktrykket litt
Man har lenge anbefalt at lufttrykket i vinterdekk b?r v?re noe h?yere enn det som er anbefalt. N? anbefales ogs? litt h?yere trykk for sommerdekk. En anelse h?yre lufttrykk, +0,3 bar reduserer rullemotstanden, noe som sparer drivstoff.
3. Bytt om dekkene midt i sesongen
Om v?ren er den allerede grove sfalten enda litt grovere, noe som kan gi opp til fem ganger hardere slitasje enn midt p? sommeren. Dessuten slites dekkene p? drivhjul dobbelt s? raskt som dekkene p? frittrullende aksel. Derfor b?r dekk p? for- og bakhjul byttes om midt i sesongen. P? denne m?ten bli slitasjen jevnere og dekkene holder lenger.
Brukertips for sommerdekk:
http://www.nokiantyres.no/innovativt-arbeide/dekkfakta/tips-for-dekkvedlikehold/
Mer informasjon:
Sommerdekkfamilien Nokian Hakka for varierende nordiske forhold:
http://www.nokiantyres.no/bedriften/nyhetsartikkel/sommerdekkfamilien-nokian-hakka-for-nordiske-forhold-ekstra-trygghet-med-hakkagaranti/
Bilder:
Nokian Hakka Green: www.nokiantyres.com/HakkaGreen
Nokian Hakka Blue: www.nokiantyres.com/HakkaBlue
Nokian Hakka Black: www.nokiantyres.com/HakkaBlack
Mer informasjon om Nokian Hakka Black:
http://www.nokiantyres.no/sommerdekk/nokian-hakka-black/
Mer informasjon om Nokian Hakka Blue:
http://www.nokiantyres.no/sommerdekk/nokian-hakka-blue/
Mer informasjon om Nokian Hakka Green:
http://www.nokiantyres.no/sommerdekk/nokian-hakka-green/
Videoer:
Nokian Hakka Green ? Naturally Safe
http://youtu.be/wqebSYA0Dx0
Nokian Hakka Blue ? Wet Performer
http://youtu.be/TcQpuiubS2Y
Nokian Hakka Black ? cool performance for Northern European summer
http://youtu.be/t9fZeEGmBdk
Mer informasjon:
Produktsjef Fredrik Hauge, Nokian Dekk AS ? tlf. 6484 7700 ? [email protected]

www.nokiantyres.no
www.facebook.com/nokiantyresnorge | www.youtube.com/NokianTyresCom

Nokian Tyres er eneste dekkprodusent i verden som konsentrerer seg om produkter og tjenester for sikker bilkj?ring under nordiske forhold. Innovative dekk for person- og lastebiler, samt traktorer og tunge arbeidsmaskiner markedsf?res hovedsakelig i omr?der med sn? og skoger, og med krevende kj?reforhold p? grunn av ulike ?rstider. Nokian Tyres utvikler produkter der m?let er holdbar sikkerhet gjennom hele dekkets levetid. Nokian Tyres eier dekkjeden Vianor, som omfatter over 1.050 avdelinger i 26 land. Nokian Tyres omsetning i 2013 ble 1.521 millioner euro, og antall ansatte er ca. 4.000.
Vedlagte filer
PDF-dokument Word-dokument

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy


Tagi: #Auto Motor Sport   #Hakkapeliitta-produkter Eco Stud-puten   #Nokian Tyres Vinterens   #Nye Nokian Hakkapeliitta