Her er sommerens reisetrender

Reisebyr?et Ticket har analysert nordmenns reisevaner for ?rets sommer og viser frem de 5 viktigste reisetrendene. Parallell foreldrepermisjon, TV-serier og hobbystyrte reiser er noen eksempler for hva som kommer til ? prege sommerens reiser.
Foreldrepermisjon brukes til langreiser opptil 3 m?neder
I det siste har Ticket sett at det er flere og flere sm?barnsforeldre som tar ut parallell foreldrepermisjon og tilbringer tiden utenlands. I stedet for ? trekke rundt p? barnevognen i et kaldt og sn?rikt Norge er det popul?rt at hele familien reiser p? langreise til varmere breddegrader, for eksempel Asia eller rundreise i USA. Det er ikke uvanlig at de er borte to til tre m?neder, noe som er forst?elig da det er betydelig billigere ? reise med barn under to ?r.
80-tallsbarna jakter p? opplevelsesreiser
? bes?ke flere reisem?l og land under en og samme reise blir mer og mer vanlig. Det er fremfor alt de som er f?dt p? 80-tallet som har drevet frem denne trenden i kombinasjon med at vi har blitt mer reisevante. 80-talls generasjonen beskrives ofte som rastl?se og uredde, oppslukt av uendelige muligheter og livredde for ? g? glipp av noe morsomt, nytt og spennende. Morgendagens reisende vil oppdage s? mye som mulig i l?pet av en og samme reise, noe som har banet vei for nye reisetyper som inkluderer flere reisem?l, utflukter, severdigheter, naturopplevelser, land osv. Det kan oppfattes som luksus i dag, men Ticket tror at det kommer til ? bli mer og mer vanlig fremover.
TV-seriene viser vei
Det er en enorm hype rundt TV-serier. On-demand-tjenester og streamingmuligheter har gjort TV-seriene betydelig lettere tilgjengelig, noe som har lagt grunnen for s?kalt ?binge watching?. Det gj?r at mange seere blir mer engasjert og oppslukt av TV-serier og seriens karakterer, noen ganger til en slik grad at det p?virker hvor vi reiser. Sherlock Holmes har satt Baker Street i London p? kartet. ?Game of Thrones? har gjort skogene i Nord-Irland myteomspunnet. ?Lost? gjorde Kualoa Ranch p? Oahu verdenskjent og s? videre. Ticket tror at dette er en trend som vi bare har sett begynnelsen p?. Hvilket som blir det neste turistm?let f?r vi sp?rre HBO om.

Hobbystyrte reiser
Ticket ser at personlige interesser har f?tt en st?rre innflytelse n?r det gjelder valg av reisem?l. Tickets reiseselgere opplever at mange kunder gjerne vil ut?ve sin hobby n?r de er p? ferie. Det kan handle om ? fordype seg i yoga, l?re seg ? klatre, seile, ta dykkersertifikat, trene thaiboksing eller ta gr?nt kort. Tidligere var det fortrinnsvis single eller par uten barn som valgte mer hobbystyrte reiser, men n? ser Ticket at dette har spredd seg ogs? til barnefamilier med eldre barn samt par der barna har flydd redet.

Valutasurfing er hett i sommer
Tickets reiseselgere f?r stadig flere sp?rsm?l om valutakurser, og stadig flere velger reisem?l der de f?r mest for pengene. Dette bekreftes ogs? i Tickets bookingstatistikk der land som har en fallende valuta viser store ?kninger, for eksempel Island og Japan.
Kilde: Ticket Feriereiser
For mer informasjon, kontakt:
Ellen Wolff Andresen, Markeds- og administrasjonssjef, Ticket Feriereiser AS
Tlf: 22 05 15 10, 90 59 46 73, [email protected]t.no

Ticket Feriereiser AS er en av Norges st?rste reisebyr?kjeder, med tilstedev?relse i de fleste st?rste byene i landet, samt p? www.ticket.no. Hos Ticket finnes alle typer reiser samlet p? ett og samme sted. Her kan man bestille flybilletter, hotell, leiebil, charterreiser, restplasser, cruise, rundreiser og weekendturer.

Authors

Related posts

Top