Ford viser ny Focus sammen med ny Mustang, Edge Concept og soldrevet C-MAX p? Gen?ve-utstillingen.

For mer pressestoff, bilder og videoer fra Geneve se www.fordmedia.eu (under Motorshow)
Ford viser ny Focus sammen med ny Mustang, Edge Concept og soldrevet C-MAX p? Gen?ve-utstillingen.
Ford vil vise en rekke nye modeller p? den internasjonale bilutstillingen i Gen?ve – som vil demonstrere de fremskritt som er oppn?dd gjennom selskapets produktstyrte endringsprosess. Gen?ve-utstillingen ?pner for publikum kommende torsdag.
Nye Ford Focus kommer i salg i 2. halv?r 2014; Ford Mustang kommer til Europa i 2015 og Ford Edge Concept gir en sterk indikasjon p? teknologi, design og kvalitetsutf?relse som vil prege selskapets nye store SUV for Europa. Dette er blant de mer enn 25 nye modellene Ford skal lansere i l?pet av kommende fem ?r.
Ford vil ogs? bruke Geneve-utstillingen til ? vise C-MAX Solar Energi Concept og SYNC 2-teknologi – der sj?f?ren kan styre en rekke av bilens teknologier med naturlige stemmekommandoer og en 8-tommers h?yoppl?selig ber?ringsskjerm.
– I september 2012 lovet vi ? endre v?r virksomhet i Europa gjennom v?r One Ford-strategi, sier Stephen Odell, styreformann for Ford Europa. ? Det vi forpliktet oss til var ? akselerere produktutviklingen og tilby v?re kunder flere nye modeller og teknologier ? fremfor ? sitte og vente p? at krisen skulle g? over.
Vi lovet ? lansere minst 25 nye modeller i l?pet av fem ?r. Hittil har vi lansert 11 ? og det vil komme minst 10 til bare i 2014.
Ny Focus med dristigere design
Ny Ford Focus – med sitt dristigere, og sportigere eksteri?r og nytt interi?r – er den f?rste Ford-modellen som tilbyr en ny hands-free parkeringsteknologi som hjelper sj?f?ren ? rygge inn p? plasser ved siden av andre biler, som for eksempel i parkeringshus. Cross Traffic Alert er en annen ny teknologi, som varsler sj?f?rer som rygger ut av en parkeringsplass om kj?ret?y som snart vil krysse veibanen bak dem. Dertil kommer Park-Out Assist, som hjelper til ved kj?ring ut av en parkeringsluke.
Nye Focus markerer ogs? Europa-debut b?de for SYNC 2, Fords avanserte kommunikasjonssystem, og 1.5?liters EcoBoost bensinmotor, nye TDCi dieselmotorer og en 1.0-liters EcoBoost-modell med 99 g/km CO2-utslipp.*
Nye Focus vil ogs? bli den f?rste Ford-modellen i Europa som tilbyr en forbedret versjon av Active City Stop. Det nye er blant annet at systemet n? hindrer sammenst?t i hastigheter opp til 50 km/t; og Pre-Collision-assistanse, som virker p? samme m?te som Active City Stop, men med en langt st?rre rekkevidde for ? oppdage andre kj?ret?y.
Fords MyKey-teknologi vil ogs? v?re tilgjengelig p? Focus for f?rste gang.
Umiskjennelig Mustang
Nye Ford Mustang vil for f?rste gang p? nesten 50 ?r ogs? v?re tilgjengelig i Europa, med ytelser i verdensklasse samtidig som den videref?rer Mustang-arven og posisjonen som globalt ikon.
P? utstyrslisten finnes en 2.3-liters EcoBoostmotor og en 5.0-liters V8-motor, avanserte bekvemmelighets- og f?rerassistanseteknologier, inklusive SYNC 2 og valgbar kj?remodus som p?virker styring, motorreaksjon, giring og innstillingen av den elektroniske stabilitetskontrollen.
Mustang fastback og kabriolet vil v?re tilgjengelig i Europa, begge med design som tar godt vare p? elementene fra klassiske Mustang, slik den gjenkjennes av entusiaster over hele verden.
Atletisk design definerer Ford Edge Concept
Ford Edge Concept gir en sterk indikasjon p? teknologi, design og det kvalitetsniv?et som vil prege selskapets nye store SUV for Europa.
Avanserte, automatiserte kj?reteknologier, inklusive fjernkontrollert parkering som kan betjenes b?de i og utenfor bilen og systemer for ? unng? sammenst?t med hindringer er for tiden under utvikling av Ford.
Skulpturert eksteri?rlinjer kommuniserer atletiske kapasiteter mens interi?ret preges av h?ykvalitetsmaterialer, og viser klart at Fords f?rste store SUV for Europa vil overg? forventningene kundene i denne klassen har.
C-MAX Solar Energi Concept
Fords C-MAX Solar Energi Concept er den f?rste av sitt slag, med energi hentet fra solceller i taket, med en konsentrator som virker som et forst?rrelsesglass, og leverer samme ytelser som den konvensjonelle C-MAX Energi plug-in hybrid i l?pet av en dag i solen.
Ford regner med at 75 % av alle turene til en gjennomsnittlig sj?f?r kan drives av solenergi, og at C-MAX Solar Energi Concept kan redusere det ?rlige utslippet av veksthusgass for en typisk eier med fire tonn.
Solcellebilen kan if?lge Fords beregninger spare ca. 10.000 kroner pr ?r i drivstoffkostnader for en gjennomsnittlig Europeisk bileier .***
SYNC 2 med ber?ringsskjerm
Fords SYNC 2-teknologien muliggj?r stemmestyrt navigasjon, klimakontroll, telefon, og underholdning med bruk av naturlige stemmekommandoer og en 8-tommers h?yoppl?selig ber?ringsskjerm for f?rste gang i Europa.
– Vi er allerede et annerledes selskap i Europa enn vi var for 18 m?neder siden, sier Odell. – Og om 18 m?neder fra i dag vil vi v?rt produktsortiment v?re dramatisk endret. Resultatet vil v?re et enda mer levende og spennende Ford i Europa.
# # #
* Oppgitte tall for drivstofforbruk og CO2-utslipp er m?lt i henhold til nyeste EU-direktiv 715/2007 og (EC) 692/2008. Drivstofforbruk og CO2-utslipp gjelder en kj?ret?yvariant og ikke en enkelt bil. Testprosedyren som er brukt muliggj?r ogs? sammenligning mellom forskjellige kj?ret?ytyper og produsenter.
I tillegg til en bils drivstoffeffektivitet vil b?de kj?rem?te og andre ikke-tekniske faktorer spille en rolle n?r det gjelder ? avgj?re en bils drivstofforbruk og CO2-utslipp. CO2 er den viktigste drivhusgassen som er ansvarlig for global oppvarming.
Resultatet vil kunne skille seg fra forbrukstall, fra andre deler av verden som f?lge av forskjellig kj?resykluser og forskrifter for m?ling.

Om Ford Motor Company
Ford Motor Company er en global bilindustrileder basert i Dearborn, Michigan, USA, som produserer eller distribuerer biler p? over seks kontinenter. Med ca. 166.000 ansatte og 70 fabrikker p? verdensbasis inkluderer konsernet bilmerkene Ford og Lincoln. Konsernet leverer finansielle tjenester gjennom Ford Motor Credit Company. For mer informasjon vedr?rende Fords produkter, vennligst bes?k www.ford.no
Ford Europa er ansvarlig for ? produsere, selge og vedlikeholde Ford-merkede kj?ret?yer i 51 individuelle markeder og har ca. 66.000 ansatte. I tillegg til Ford Motor Credit Company inkluderer Ford Europas virksomheter Ford Customer Service Division og 22 produksjonsenheter, inklusive samarbeidsprosjekter. Den f?rste Ford-bilen ble sendt til Europa i 1903 ? samme ?r som Ford Motor Company ble etablert. Produksjon i Europa startet i 1911.

Authors

Related posts

Top