Ny Ford Focus: Avansert teknologi og forbedret drivstoffeffektivitet for verdens mest solgte bilmodell

Mer pressemateriell. bilder, videoer etc. se: http://newfocus.fordpresskits.com/enhanced.htm
Nye Ford Focus hever listen for verdens mest solgte bilmodell med et dristigere og mer f?lelsesladet eksteri?rdesign. Interi?ret er stort sett helt nytt, med renere linjer, intuitive l?sninger og bedre kvalitetspreg over materialvalg og finish. I tillegg er drivstoff?konomien vesentlig forbedret.
Nye Focus vises for f?rste gang i dag p? ?rets Mobile World Congress i Barcelona og dernest p? ?rets internasjonale bilutstilling i Geneve. Modellen, som kommer i salg i annen halvdel av 2014, vil v?re den f?rste Europeiske Ford-modellen som tilbyr det avanserte stemmekontroll kommunikasjonssystemet SYNC 2. I tillegg kommer nye Focus med en rekke nye teknologier og nye motorer som ny 1.5-liters EcoBoost bensinmotor og nye TDCi dieselmotorer.
– Vi var ikke tilfreds med bare ? v?re nr. 1 – vi ?nsker ? ta markedet med storm med en oppsiktsvekkende ny versjon av Focus, sier Stephen Odell, adm. direkt?r for Ford Europa. – Nye Focus kombinerer moderne design, h?y kvalitet, avansert teknologi og ledende drivstoffeffektivitet med kj?reglede som er en del av Focus DNA?et.
Den f?rste Focus-generasjonen kom i 1998 og siden da er det solgt over 12 millioner, hvorav 6,9 millioner i Europa. Ford beregner at Focus-salget i 2013 n?dde 1,1 million, og i forrige m?ned ble det bekreftet at dagens Focus-modell er verdens mestselgende bilmodell basert p? Fords analyse av Polks registreringsdata i fjor?rets ni f?rste m?neder.
Sofistikert design
Ford har laget en mer sofistikert og avansert Focus med et design som gjenspeiler det globale One Ford-formspr?ket, som ogs? er brukt p? nye Mondeo og Fiesta.
– M?lsettingen var ? gi bilen et mer dramatisk uttrykk, sier Martin Smith, designsjef i Ford Europa. – Nye Focus fremst?r enda mer sporty, med et mer raffinert designspr?k og skaper klare forventninger om kj?reopplevelse i en klasse for seg, forventninger som helt klart vil bli innfridd.
Ved fornyelsen av interi?ret p? nye Focus lyttet Ford til tilbakemeldinger fra forbrukerne, og ga bilen en mer intuitiv layout, f?rre brytere, renere linjer og h?yere kvalitetspreg.
SYNC 2 med ber?ringsskjerm
Nye Focus vil v?re det f?rste kj?ret?yet i Europa som kan leveres med SYNC 2. Fords avanserte kommunikasjonssystem har en 8-tommers h?yoppl?selig ber?ringsskjerm og avansert stemmestyring for enklere tilgang til audio, navigasjon, klimakontroll og kompatible mobiltelefoner.
SYNC 2 sitt navigasjonssystem tilbyr ogs? for f?rste gang i Europa en delt skjerm med detaljerte visninger i gatekryss, oppleste gatenavn, visning av motorveikryss i 3D, visning av landemerker og tilgang til Michelins guide-b?ker.
Avanserte kj?reteknologier
Listen for Focus sitt vel dokumenterte kj?reglede-DNA er flyttet flere hakk oppover med forbedrede kj?reegenskaper og styring. Ford-motorene gir ogs? en sterkere f?lelse av kontakt med veien gjennom forhjulsoppheng med ?kt stivhet, endret hjulopphengsgeometri, st?tdempernes returbevegelser og et nytt elektronisk stabilitetsprogram. Den elektriske servostyringen er ogs? modifisert for ? gi sj?f?ren en enda tettere kontakt med veien.
Nye Focus er ogs? den f?rste Ford-modellen som kan leveres med en ny hands-free parkeringsteknologi som hjelper sj?f?ren ? rygge inn p? parkeringsplasser ved siden av andre biler, som for eksempel i et parkeringshus.
Dagens Focus lanserte aktiv lukeparkering, der sj?f?ren ved ? trykke inn en knapp fikk bilen til ? identifisere en passende parkeringsplass og deretter styre den automatisk p? plass mens sj?f?ren bare betjente bremsing og giring. Med to nye sensorer bak p? bilen vil nye Focus kunne rygge rett inn p? en parkeringsplass.
De ekstra sensorene gir ogs? sj?f?ren for f?rste gang i Europa hjelp til ? man?vrere ut av parkeringsplassen.
Varsling av Kryssende Trafikk varsler ogs? sj?f?ren som rygger ut av en parkeringsplass om biler som snart vil krysse bak dem. Ved hjelp av radar overv?kes et omr?de p? opptil 40 meter.
Ford har ogs? forbedret det popul?re Active City Stop-systemet, som forh?ndsklargj?r bremsene og ? hvis sj?f?ren ikke reagerer – reduserer motorens dreiemoment og aktiverer automatisk bremsene for ? redusere virkningen av et sammenst?t. Det vil n? fungere i hastigheter opp til 50 km/t, mot 30 km/t p? dagens Focus.
Ford lanserer ogs? i Europa et automatisk n?dbremssystem. Dette virker p? samme m?te som Active City Stop – men med et st?rre overv?kingsomr?de for ? gi sj?f?ren hjelp i h?yere hastigheter, for eksempel p? motorvei.
Dagens Adaptiv Cruise-kontroll er ogs? forbedret gjennom lanseringen av det nye systemet for Avstandsvarsling, der sj?f?ren kan velge hvilken maksimal avstand vedkommende ?nsker ? holde til bilen foran seg.
Nye Focus vil ogs? for f?rste gang v?re utstyrt med Fords MyKey-teknologi. MyKey gj?r det mulig for eieren ? programmere en n?kkel ? vanligvis for en yngre sj?f?r ? som begrenser toppfarten, maks. volum p? musikkanlegget og kan deaktiveres i sin helhet dersom sj?f?ren eller passasjerene lar v?re ? feste bilbeltet. Systemet kan ogs? hindre sj?f?ren fra ? deaktivere sikkerhetsteknologier som elektronisk stabilitetskontroll og Active City Stop.
Lyser opp veien
Det forbedrede systemet for adaptive frontlys justerer lysstr?len fra de nye Bi-Xenon HID-frontlysene slik at de stemmer best mulig med omgivelsene p? veien. Systemet vurderer b?de kj?ret?yets omgivelseslys og ting som m?tte finnes lengre fremme p? veien og justerer deretter lysstr?lens vinkel og intensitet til en av syv innstillinger avhengig av kj?ret?yets hastighet, rattvinkel og avstanden til en eventuell hindring p? veien.
I h?ye hastigheter, som p? motorvei, vil frontlysene v?re hevet slik at de gir en rett og langtrekkende lysstr?le. I bygater, hvor hastigheten er lavere og gatebelysningen kraftigere vil lysstr?len spres nedover slik at den gir en bedre belysning av veien rett foran bilen. Ved svinging i lave hastigheter vil ogs? siden av veien bli belyst slik at eventuelle syklister og fotgjengere blir mer synlige. Systemet vil ogs? v?re til hjelp for sj?f?rer som svinger i st?rre hastigheter ved ? rette lyset lenger inn i svingen.
Drivstoffeffektive nye motorer
Nye Focus tilbyr betydelig forbedret drivstoffeffektivitet p? mange versjoner sammenlignet med dagens modell takket v?re nye drivlinjealternativer. Den mest forbedrede dieselmotoren vil gi 19% mindre drivstofforbruk, mens den mest forbedrede bensinmotoren vil gi 17% mindre forbruk.
Nye Focus vil v?re det f?rste kj?ret?yet i Europa med den drivstoffeffektive nye 1.5-liters EcoBoost bensinmotoren (150 HK og 180 HK) og ny 1.5-liters TDCi dieselmotor (95 HK og 120 HK). Fra dagens modeller vil det bli videref?rt 1.0-liters EcoBoost bensinmotor (100 HK og 125 HK) som en tredjedel av Focus-kundene valgte, og som ble k?ret til ?rets internasjonale motor i b?de 2012 og 2013. Det vil ogs? v?re en ny versjon av 1.0-liters EcoBoost-motoren med bare 99 g/km CO2..
1.5-liters dieselmotor med 120 HK og PowerShift automatgir lanseres neste ?r og vil gi 19% forbedret drivstofforbruk sammenlignet med dagens Focus-modell med tilsvarende motoreffekt. Ny Focus utstyrt med automatgir og 1.0-liters EcoBoostmotor lanseres ogs? neste ?r med 17% forbedret drivstofforbruk i forhold til den motoren den vil erstatte. En 150 HK 2.0-liters TDCi dieselmotor vil gi 14% forbedring med en manuell girkasse 13% med automatgir.
Nye Focus vil ogs? for f?rste gang v?re tilgjengelig med hendler p? rattet som gj?r det mulig ? gire uten p? slippe rattet – og vil kunne leveres p? bestilling til bensin- og dieseldrevne biler med automatgir.
For ? innfri ?kende ettersp?rselen etter Focus, som n? selges i over 140 land, vil Ford n? bygge bilen ved ?tte fabrikker i fire verdensdeler. Fabrikkene i Tyskland, USA., Russland, Kina, Thailand, Vietnam, Taiwan og Argentina har en samlet produksjonskapasitet p? over 1,5 millioner Focus ?rlig, med en hastighet p? mer enn to kj?ret?y pr. minutt. I Europa bygger Ford en ny Focus hvert 90. sekund.
Video som kan benyttes til artikkelen; http://m.youtube.com/watch?v=9GDBODnmgp4 og
http://www.youtube.com/watch?v=pZ4FS9WBI7M&feature=youtu.be

# # #
* Ford Focus er verdens mest solgte bilmodell i henhold til Fords analyse av nyeste Polk globale registreringsdata for kj?ret?y fram til utgangen av 3. kvartal 2013.
Om Ford Motor Company
Ford Motor Company er en global bilindustrileder basert i Dearborn, Michigan, USA, som produserer eller distribuerer biler p? over seks kontinenter. Med ca. 166.000 ansatte og 70 fabrikker p? verdensbasis inkluderer konsernet bilmerkene Ford og Lincoln. Konsernet leverer finansielle tjenester gjennom Ford Motor Credit Company. For mer informasjon vedr?rende Fords produkter, vennligst bes?k www.ford.no
Ford Europa er ansvarlig for ? produsere, selge og vedlikeholde Ford-merkede kj?ret?yer i 51 individuelle markeder og har ca. 66.000 ansatte. I tillegg til Ford Motor Credit Company inkluderer Ford Europas virksomheter Ford Customer Service Division og 22 produksjonsenheter, inklusive samarbeidsprosjekter. Den f?rste Ford-bilen ble sendt til Europa i 1903 ? samme ?r som Ford Motor Company ble etablert. Produksjon i Europa startet i 1911.

Authors

Related posts

Top