Biler

Nyeste piggteknikk, materialvalg fra milit?r bruk: Nye Nokian Hakkapeliitta 8 SUV piggdekk ? meget godt grep og h?y slitestyrke

Nokian Tyres, som for 80 ?r siden lanserte verdens f?rste vinterdekk, lanserer n? et nytt piggdekk for SUV-modeller: Nokian Hakkapeliitta 8 SUV. Det nye dekket har mange nye innovasjoner som forbedrer kj?reegenskapene under t?ffe nordiske vinterforhold.
Bransjens mest moderne piggteknikk gir meget godt grep p? is og sn?. I dekksiden er det materiall?sninger med basis i aramid-fiber, kjent fra fly- og forsvarsindustri, noe som optimerer dekkets slitestyrke.
Nokian Hakkapeliitta 8 SUV har meget gode greps- og slitasjeegenskaper, noe som gir trygghet til SUV-f?rere som gjerne nyter sin bils ytelser. Det nye dekket gir logiske kj?reegenskaper uten ubehagelige overraskelser, typisk for alle Nokian Hakkapeliitta vinterdekk. Det nye SUV-dekket fra verdens nordligste dekkprodusent utnytter effektivt de samme innovasjonene og tekniske l?sningene som kom med Nokian Hakkapeliitta 8, personbil-piggdekket som har vunnet en rekke dekktester.
Produktutvalget for robuste Nokian Hakkapeliitta 8 SUV omfatter 47 produkter fra 16 til 21 tommer, og salg til forbruker starter h?sten 2014. I det omfattende utvalget finnes ogs? spesialprodukter med Flat Run-teknikk eller med XL-merking, noe som betyr at dekket har h?yest mulig b?reevne. De viktigste markedene for det nye dekket er Norden og Russland.
Ekte vinterdekk ? st?rre slitestyrke
Hovedfokus for produktutviklingen var ? utvikle et ekte vinterdekk for h?ye og tunge SUV-modeller ? et dekk som fungerer p?litelig under skikkelige vinterforhold med is, sn? og s?rpef?re. Ogs? prinsippet om b?rekraftig utvikling var f?rende for utviklingen av dekket. Viktig var det dessuten at dekket skal gi best mulig sikkerhets- og kj?reegenskaper ogs? n?r dekket begynner ? bli slitt og er litt eldre. Dette f?rte til valg av eksepsjonelle material- og konstruksjonsl?sninger.
– Nokian Hakkapeliitta 8 SUV har det nyeste piggkonseptet Nokian Eco Stud 8, noe som sikrer topp vintergrep, mens andre innovasjoner ?ker kj?restabiliteten. SUV-eiere setter spesielt pris p? at dekkene er slitesterke. Derfor benytter vi et sterkere materiale enn f?r i dekksidene, eksempelvis aramid-fiber og en ny slitebanegummiblanding som gir dekket meget h?y slitestyrke p? grove nordiske veier, sier utviklingssjef i Nokian Tyres, Juha Pirhonen, om de nye l?sningene som er utviklet.
Nye Nokian Eco Stud 8 konsept ? balansert grep ved krevende SUV-kj?ring
Piggkonseptet Nokian Eco Stud 8 ble f?rste gang benyttet i testvinneren Nokian Hakkapeliitta 8, og er n? videreutviklet skreddersydd for tyngre SUV-biler. Dette gir det nye dekket b?de glimrende vintergrep og f?lsom veikontakt p? alle underlag.
I konseptet inng?r den nye generasjonen av mer milj?vennlige ankerpigger. Piggflensens form demper piggens anslag mot veien, og fra andre Hakkapeliitta-produkter kommer Eco Stud-puten under piggen som ytterligere effektiviserer piggens veikontakt samtidig som pigganslaget mot veien ogs? dempes.
De brede piggene med flere kanter og den nye formen p? piggflensen samarbeider eksemplarisk med hverandre. Den mykere gummiblandingen under piggflensen fungerer som en fj?r for piggen: Den demper piggens anslag mot kj?rebanen og reduserer b?de stikkraft og st?yniv?. Ogs? piggene er spesialutviklet for SUV-dekket for ? optimere grepet.
– Takket v?re det nye piggkonseptet er isgrepet b?de rett forover og sideveis meget balansert, noe som er en forutsetning for at bilf?reren skal kunne stole p? at bilen beholder sine kj?reegenskaper og stabilitet ogs? i uventede situasjoner.
N?r piggdempingen fungerer godt, blir dekkets veislitasjeeffekt klart lavere enn den grenseverdien loven fastsetter. Piggene holder lengre, og dekkst?yen blir lavere, forklarer Juha Pirhonen.
Den nye piggteknikken som optimerer b?de vintergrep og milj?vennlighet gir rom for et st?rre antall pigger i dekket. Nokian Hakkapeliitta 8 SUV er sk?nsom mot veien til tross for at dekket har i gjennomsnitt 50 prosent flere pigger enn forgjengeren Nokian Hakkapeliitta 7 SUV. Eksempelvis har dekket i dimensjon 235/65 R17 totalt 190 pigger, eller over 80 pigger pr l?pemeter.
Den unike piggplasseringen er dataoptimert. Piggene ligger ikke i rekker, men er jevnt fordelt over hele slitebanen. Dette gj?r at piggene ikke ligger rett etter hverandre, noe som gir best mulig grep i alle situasjoner. Samtlige Nokian Hakkapeliitta 8 SUV dekk pigges i fabrikken, en garanti for h?y kvalitet og funksjonalitet.
Nokian Aramid Sidewall-teknikk beskytter dekksidene mot skader
Det har tatt nesten fire ?r ? utvikle det sportslige Nokian Hakkapeliitta 8 SUV. Dekket har gjennomg?tt utallige t?ffe tester p? Nokian Tyres testbaner i Ivalo og Nokia, noe som garanterer at dekket b?rer tung hjulbelastning stabilt og sikkert p? is, sn?, s?rpe og p? barmark. Andre utfordringer for dekkene er d?rlige veier med teleskader og skarpe fortauskanter.
Unders?kelser viser at det er dekksidene som er mest utsatt for skader p? en SUV. I Nokian Hakkapeliitta 8 SUV optimerer teknikken Nokian Aramid Sidewall dekkets beskyttelse mot slag- og stikkskader.
Gummiblandingen i dekksidene, som gir meget god beskyttelse mot slitasje og fysiske skader, inneholder meget sterke aramid-fibre. Samme materiale benyttes ogs? ved produksjon av fly og til milit?re form?l. Aramid-fibrene gj?r dekksidene stivere og sterkere slik at de bedre t?ler st?t og trykk mot felgfoten.
Bremsekraftforsterkere ?ker sikkerheten p? sn?
Nokian Hakkapeliitta 8 SUV er, i likhet med forgjengeren, retningsbestemt. Tusentalls vintertester beviser alle det samme: Et symmetrisk retningsbestemt m?nster er det mest ideelle alternativet for krevende og skiftende vinterforhold. Det symmetriske m?nsteret st?tter den brede piggplasseringen, noe som optimerer grepet og reduserer dekkst?yen. Det kraftige pilm?nsteret gir ogs? god beskyttelse mot s?rpeplaning. Samtidig har m?nsteret best mulig selvrensingseffekt ved kj?ring i dyp sn?.
Robuste Hakkapeliitta 8 SUV har et stort antall m?nsterblokker og en kraftig 3D lamellering med flere grepskanter som forsterker grepet p? is og sn?. Stort antall m?nsterblokker sikrer at piggene kan plasseres mer n?yaktig og bredere.
P? den bakre kanten av m?nsterblokkene finnes et kraftig sagtannm?nster som ?ker sikkerheten ytterligere. Bremsekraftforsterkernes (Brake Booster) sagtannm?nster utvider grepsoverflaten og forsterker grepet, spesielt p? sn?.
Det stabile piggfestet forbedrer bremsegrepet ytterligere. Nokian Hakkapeliitta har en ny type cap & base konstruksjon. Den ekstra kraftige gummiblandingen under slitebanegummiblandingen l?ser piggen effektivt fast til m?nsterblokken, stabiliserer kj?ringen p? t?rre veier og bidrar til jevn slitasje.
3-D l?slameller og Stiffness Zone: Presise og komfortable kj?reegenskaper p? alle slags f?re
Mange nye, effektive innovasjoner forsterker de stabile kj?reegenskapene for Nokian Hakkapeliitta 8 SUV. De store m?nsterblokkene midt p? slitebanen er sammenf?yd til en sterk helhet som balanserer kj?reegenskapene. P? skulderomr?det mellom m?nsterblokkene finnes et spesielt stivt omr?de (Stiffness Zone) som forsterker skulderomr?det. Dette gir mer presise og harmoniske kj?reegenskaper, spesielt p? t?rr asfalt.
Lamelleringen best?r av to typer 3D-l?slameller. De skr?dde 3D st?ttelamellene p? midten av slitebanen forsterker dekkets konstruksjon, og bidrar til at dette reagerer raskt og f?lsomt p? styringen. 3D-l?slamellene p? utsiden av skulderomr?det l?ser m?nsterblokkene sammen ved veikontakt, noe som gir bedre kj?reegenskaper i svinger og ved unnaman?ver.
Den slitesterke doble stammekonstruksjonen gir robuste kj?reegenskaper ved behov. Dekkets forsterkede beltepakke t?ler godt ujevnheter i veien og beholder formen.
Holdbar slitebanegummiblanding
Nokian Hakkapeliitta 8 SUV har en Hakkapeliitta Cryosilan Gen 2 vintergummiblanding som er spesielt skreddersydd for nordiske forhold. Den fungerer meget godt ved skiftende temperaturer takket v?re en h?yere andel naturgummi enn i forgjengeren. Vintergrepet er meget godt b?de n?r temperaturen ligger rundt null og ved meget lave temperaturer. Rapsoljen i gummiblandingen forsterker beskyttelsen mot stikk- og s?rskader og forbedrer isgrepet.
Silan (Cryosilan) i gummiblandingen gir god slitestyrke, samtidig som den nye generasjonen vintersilica gir godt v?tgrep og den laveste rullemotstanden p? markedet. Drivstofforbruk og skadelige utslipp reduseres dermed ytterligere, noe som understreker dekkets ?gr?nne? natur.
Informasjon om dekket
P? dekksiden av Nokian Hakkapeliitta 8 SUV finnes det en inforute for dekkets plassering p? bilen og lufttrykk. Nytt er at man her ogs? kan markere strammemomentet for dekkboltene.
P? slitebanen finnes dessuten en slitasjevarsler (DSI = Driving Safety Indicator) som er patentert av Nokian Tyres. Sifrene midt p? dekkets slitebane viser gjenv?rende m?nsterdybde i millimeter. Sn?krystall-symbolet ? eller vinterslitasjevarsleren, WSI ? er synlig til m?nsterdybden er fire millimeter. N?r dette symbolet blir borte, indikerer det at det er p? tide ? skifte til nye vinterdekk for ? bevare trygge kj?reegenskaper.
Nordisk sikkerhet ? Hakkapeliitta vinterdekk og Hakka-konsept
Nokian Tyres utviklet og produserte verdens f?rste vinterdekk allerede i 1934. To ?r senere ble det f?rste Nokian Hakkapeliitta for nordiske vinterforhold lansert. I dag er Nokian Hakkapeliitta et av verdens mest kjente vinterdekkmerker, og i 2014 feirer alts? vinterdekket sitt 80-?rs jubileum.
Nokian Hakkapeliitta vinterdekk produseres for nordiske forhold for ? gi sikre kj?reegenskaper p? alle slags f?re. Alle som kj?per et sett Nokian Hakkapeliitta dekk f?r ogs? med den unike Hakka-garantien med veihjelp inkludert. Dersom et dekk som er riktig montert og normalt brukt g?r i stykker slik at det ikke kan repareres, f?r kunden et nytt tilsvarende dekk kostnadsfritt. Hakka-garantien gjelder til dekket har minst fire millimeter m?nsterdybde igjen, eller inntil ett ?r etter kj?psdato. Dersom dekket g?r i stykker under kj?ring, kan man bare ringe etter veihjelpen.
Nokian Hakkapeliitta 8 SUV ? enest?ende grep og slitestyrke
o Overlegent vintergrep
o Aramid-forsterket konstruksjon ?ker slitestyrken
o Meget stabile og presise kj?reegenskaper under alle vinterforhold
Viktigste innovasjoner:
Eco Stud 8 Konsept. Ekstremt vintergrep og mykere veikontakt. Bedre vintergrep, komfort og slitestyrke. Unik piggteknikk. Ny generasjon mer milj?vennlige ankerpigger, ny form p? piggflensen som demper pigganslaget mot veien, samt Eco Stud pute under piggen som ytterligere effektiviserer piggens veikontakt og demper anslaget mot veien. Unik dataoptimert piggplassering. Piggene st?r ikke i rekker, men er jevnt fordelt over hele slitebanen, noe som gir best mulig grep i alle situasjoner.
Nokian Aramid Sidewall-teknikk. Slitestyrke og sikkerhet i overraskende situasjoner. Gummiblandingen i dekksidene, som gir god beskyttelse mot slitasje og fysiske skader, inneholder meget sterke aramid-fibre. Samme materiale brukes ogs? i flyproduksjon og til milit?re form?l. Aramid-fibre gj?r dekksidene meget stive og sterke, noe som gj?r at de ogs? t?ler st?t og trykk mot felgens fot bedre.
Bremsekraftforsterker (Brake Booster). Bedre bremsegrep. P? bakkanten av m?nsterblokkene finnes et kraftig sagtannm?nster som ?ker sikkerheten ytterligere. Bremsekraftforsterkernes sagtannm?nster gj?r grepsflaten st?rre og forsterker grepet, spesielt p? sn?.
Hakkapeliitta Cryosilan Gen 2 slitebanegummiblanding. Godt vintergrep ved alle temperaturer, meget h?y slitestyrke og lavere drivstofforbruk. Takket v?re en h?y andel naturgummi holder slitebanegummiblandingen seg fleksibel i alle situasjoner. M?nsterblokkenes lameller fungerer aktivt uansett temperaturvariasjoner eller variasjoner i friksjon. Rapsolje ?ker dekkets slitestyrke og forbedrer is- og sn?grep.
Stivt omr?de (Stiffness Zone). Mer komfortable og presise kj?reegenskaper. P? skulderomr?det mellom m?nsterblokkene finnes et spesielt stivt omr?de som forsterker skulderomr?det. Dette gir mer presise og harmoniske kj?reegenskaper, ikke minst p? t?rr asfalt.
Skr?dde 3D-st?ttelameller. De skr?dde 3D-st?ttelamellene midt p? slitebanen forsterker dekkets konstruksjon og bidrar til at dekket reagerer raskt p? styringen, noe som gir sikre og f?lsomme kj?reegenskaper.
3D-l?slameller. Mer presise kj?reegenskaper. 3D-l?slamellene p? utsiden av skulderomr?det l?ser m?nsterblokkene sammen ved veikontakt, noe som gir bedre kj?reegenskaper i svinger og ved unnaman?vre.
Bilder: www.nokiantyres.com/Hakkapeliitta8SUV
Tester under ekstreme forhold:
http://youtu.be/f4TSgk_1TQU
Hvordan ble verdens f?rste vinterdekk oppfunnet?
http://www.nokiantyres.no/hvordan-ble-verdens-forste-vinterdekk-op
Historien om Hakkapeliitta vinterdekk:
http://hakkapeliitta75.com
Nokian Hakkapeliitta ? Legendarisk vinterdekk:
www.youtube.com/watch?v=JA-YfJDKvwE&feature=share&list=PL1BE04B7BAC224A97
Testvinneren Nokian Hakkapeliitta:
www.youtube.com/watch?v=IkQotSMzSfs&feature=share&list=UUv-VDEjbdBkuZ-eSvYOn0FA
Nokian Hakkapeliitta: världsrekord för körning p? is 335,713 km/h http://www.nokiantyres.no/NO-Fastest-On-Ice-2013
Hakkapeliitta vinterkj?reskole
http://www.nokiantyres.no/vinterkjoreskole
Hakkkapeliitta testf?rerbloggerhttp://hakkapedia.no/no/hjem
Hakka-garanti:
www.hakkaclub.no
Mer informasjon:
Nokian Renkaat plc,
Produktutviklingssjef Juha Pirhonen, tel. +358 10 401 7708
[email protected]

Sjef for teknisk kundeservice Matti Morri, tel. +358 10 401 7621
[email protected]
Produktsjef Fredrik Hauge, Nokian Dekk AS, 64 84 77 00 ? [email protected]

www.nokiantyres.no
www.facebook.com/nokiantyresnorge www.youtube.com/NokianTyresCom

Nokian Tyres er eneste dekkprodusent i verden som konsentrerer seg om produkter og tjenester for sikker bilkj?ring under nordiske forhold. Innovative dekk for person- og lastebiler, samt traktorer og tunge arbeidsmaskiner markedsf?res hovedsakelig i omr?der med sn? og skoger, og med krevende kj?reforhold p? grunn av ulike ?rstider. Nokian Tyres utvikler produkter der m?let er holdbar sikkerhet gjennom hele dekkets levetid. Nokian Tyres eier dekkjeden Vianor, som omfatter over 1.050 avdelinger i 26 land. Nokian Tyres omsetning i 2012 ble 1.612 millioner euro, og antall ansatte er ca. 4.000.
Vedlagte filer
PDF-dokument Word-dokument

Similar Posts