Biler

Fra verdens f?rste vinterdekk til dagens piggfrie vinterdekk: Slik har vinterdekket utviklet seg

For ca. 80 ?r siden ble verdens f?rste vinterdekk lansert. ?Kelirengas? (vinterf?redekk) som var utviklet og produsert av Nokian Tyres var et topprodukt i sin tid. For f?rste gang kom et dekk med grovt m?nster som ga bra grep p? sn?dekte veier.
Hvordan st?r dette dekket seg i forhold til dagens moderne piggfrie vinterdekk? Vi har sammenlignet ?Kelirengas? med testvinneren Nokian Hakkapeliitta R2.
Verdens f?rste vinterdekk, som Finlands Gummifabrik lanserte i 1934, var en revolusjonerende nyhet p? finske vinterveier. Tidligere hadde man kj?rt p? smale og sn?dekte vinterveier med noe som lignet sommerdekk. Foran bratte bakker var f?reren derfor n?dt til ? stoppe for ? legge p? plundrete kjettinger for ? kunne kj?re opp bakken. Verdens f?rste vinterdekk hette ?Kelirengas?, og for f?rste gang kom det et dekk med grovt m?nster som ga vesentlig bedre vintergrep enn tidligere dekk hadde klart.
– ?Kelirengas? var utviklet f?rst og fremst for at lastebiler skulle kunne ta seg bedre frem p? sn?dekte veier. Dekkets tverrg?ende m?nster grov seg ned i sn?en lik beltet p? en beltebil, noe som lettet fremkommeligheten i bakker, forteller Matti Morri, sjef for teknisk kundeservice i Nokian Tyres.
Gode kj?reegenskaper bare p? sn? er ikke nok for dagens vinterdekk. Da br?yting av veiene tok til for alvor, var resultatet at veiene ble isete, noe som stilte nye krav til vinterdekkene. N?r man sammenligner ?Kelirengas med det nyeste Nokian Hakkapeliitta R2, s? er forskjellene bare i gummiblanding og m?nster enorme.
– Foruten godt grep for fremdrift, skal dagens vinterdekk ogs? ha godt grep sideveis. Det symmetriske pilformete m?nsteret p? Nokian Hakkapeliitta R2 har meget gode selvrensende egenskaper selv i dyp sn?, og gir i tillegg godt grep ogs? p? is og i s?rpe, forteller Morri.
Mange nye r?varer
Selv om ?Kelirengas? var et unikt produkt for sin tid, s? kan det etter dagens standard bare kalles vinterdekk takket v?re m?nsteret. ?Kelirengas? hadde samme type stiv gummiblanding som sommerdekk har, s? det var bare m?nstersporene som ga vintergrep. I dagens vinterdekk gir gummiblandinger som er skreddersydd for vinterkj?ring mye av grepsegenskapene. Et moderne vinterdekk inneholder mer enn hundre r?varer ? ?Kelirengas? hadde bare en tredjedel av dette antallet.
– I gummiblandingen i Hakkapeliitta R2 finnes mikroskopiske partikler som ligner krystaller. De fungerer som innebygde pigger p? isete veier, forteller Morri om utviklingen av vinterdekk.
I dag brukes b?de naturgummi og syntetisk gummi i piggfrie vinterdekk. Naturgummien fungerer stabilt ved skiftende temperaturer, noe som gj?r slitebanegummiblandingen fleksibel og slitesterk. Mye av sotet er erstattet med silica, som forbedrer dekkets drivstoffeffektivitet og v?tgrep betydelig.
Hundre millimeter bredere
Dagens bilf?rere verdsetter helt andre sider ved et vinterdekk enn f?r, faktorer som ?Kelirengas?-sj?f?rer bare kunne dr?mme om p? sin tid, eksempelvis gode kj?reegenskaper. Dekkene har ogs? blitt bredere. Lastebildekket ?Kelirengas? var bare 190 millimeter bredt, mens dagens piggfrie vinterdekk Nokian Hakkapeliitta R2 kan ha en bredde p? opptil 290 millimeter.
– Bredden ?ker kj?rekomforten betydelig. Ogs? utviklingen fra diagonal konstruksjon, som ?Kelirengas? hadde, til dagens radialkonstruksjon har gitt store fremskritt for kj?reegenskapene.
Dagens moderne biler stiller helt andre krav til dekkene enn tidligere. Ved utviklingen av dekk m? man blant annet ta hensyn til at dekkene skal fungere godt sammen med moderne f?rerst?ttesystemer som antiskrens- og stabilitetssystemer.
Moderne vinterdekk gir betydelig sikrere kj?reegenskaper p? vinterf?re enn det gamle ?Kelirengas? kunne tilby. En ?Kelirengas?-sj?f?r var n?dt til ? stole p? egen kj?ref?lelse og sikten for ? merke om underlaget var glatt. Dagens bilist kan utnytte komponenter som gir forvarsel om glatte veistrekninger og andre faktorer som kan p?virke kj?ringen.
– En sak er likevel uforandret siden ?Kelirengas? ble lansert, nemlig v?ret. Den gang som i dag brukes vinterdekk for ? kunne kj?re under krevende og skiftende nordiske vinterforhold, sier Morri.
Mer om emnet:
Hvordan ble verdens f?rste vinterdekk oppfunnet?
http://www.nokiantyres.no/hvordan-ble-verdens-forste-vinterdekk-op
Historien om Hakkapeliitta vinterdekk:
http://hakkapeliitta75.com
Nokian vinterdekk i 80 ?r:
http://www.nokiantyres.no/nokian-vinterdekk-historikk

Nokian Tyres er eneste dekkprodusent i verden som konsentrerer seg om produkter og tjenester for sikker bilkj?ring under nordiske forhold. Innovative dekk for person- og lastebiler, samt traktorer og tunge arbeidsmaskiner markedsf?res hovedsakelig i omr?der med sn? og skoger, og med krevende kj?reforhold p? grunn av ulike ?rstider. Nokian Tyres utvikler produkter der m?let er holdbar sikkerhet gjennom hele dekkets levetid. Nokian Tyres eier dekkjeden Vianor, som omfatter over 1.050 avdelinger i 26 land. Nokian Tyres omsetning i 2012 ble 1.612 millioner euro, og antall ansatte er ca. 4.000.
Vedlagte filer
PDF-dokument Word-dokument

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy