F?rste vinterdekk oppfunnet for 80 ?r siden: Nokian ?Kelirengas? klarte svingene trygt p? sn?f?re

Verdens f?rste vinterdekk, og forgjengeren for Nokian Hakkapeliitta, var det s?kalte ?Kelirengas? (vinterf?redekket) som forgjengeren til Nokian Tyres, Finlands Gummifabrik Aktiebolag, lanserte i 1934. I ?r er det 80 ?r siden verdens f?rste vinterdekk ble oppfunnet.
P? 1930-tallet fantes det ikke s? mange biler p? vinterveiene, som oftest var b?de smale, svingete og d?rlig br?ytet. For ? l?se problemene med vinterkj?ring, hadde ingeni?rene i Nokians dekkavdeling daglig kontakt med bilister.
Den sentrale personen ved utviklingen av vinterdekket, Gummifabrikens salgssjef Erik Sundqvist, lyttet n?ye til dekkselgernes ?nsker, og hadde spesielt n?r kontakt med dekkforhandleren August Kelhu.
?Kelirengas?, som ga godt grep p? sn?, var utviklet for lastebiler som ? sammen med busser ? dominerte trafikkbildet p? 1930-tallet. Det f?rste ?Kelirengas?-dekket ble produsert i dimensjonen 7,50-20. ? holde seg p? veien i myk sn? var den viktigste oppgaven for dekket.
Det kraftige m?nsteret gjorde at ?Kelirengas? var et ekte vinterdekk, og de tverrg?ende sporene grep godt p? sn?underlag. Man trengte ikke lenger plundrete kjettinger p? dekkene. Dekkets ?pne m?nster renset unna sn?en godt under kj?ring, noe som forbedret grepet ytterligere.
Hele idéen med dekket var ? gi godt grep. M?nsteret p? ?Kelirengas? viste seg ? fungere s? bra at dette m?nsteret ble beholdt i 20 ?r. I datidens reklame sto det at dekket gir godt bremsegrep, og at kj?ring i svinger kan gj?res uten skrens. Prislisten fra 1934 omfatter 10 dekkmodeller, og produksjonstakten var ca. 110 dekk pr. dag.
Nokian Hakkapeliitta ? vinner p? sn?dekte veier
Antall personbiler ?kte raskt ?r etter ?r, og bilistene ville gjerne kj?re sikkert ogs? om vinteren uten ? skrense hit og dit med bilene sine. Dekkfabrikkens ingeni?rer fant en l?sning p? problemet i 1936. Den nye oppfinnelsen fikk navnet Sn?-Hakkapeliitta.
Det f?rste vinterdekket som var skreddersydd for personbiler hadde et ?pent tverrg?ende m?nster med mange grepskanter. M?nsteret var helt nytt, og tverrg?ende m?nsterspor ga godt grep i myk sn? og s?rpe. Sugekoppene som var s? typiske for sporete og isete veier. Det f?rste virkelige vinterdekket for personbiler hadde sett dagens lys.
Monte Carlo-suksess
P? 1950-tallet begynte man ? ettersp?rre nye egenskaper i vinterdekk etter hvert som ?kende trafikk ga bedre br?yting av veiene ? som til gjengjeld ble mer isete og glattere. For ? bedre grepet, ble det blant annet foresl?tt at man skulle ha spesielle metallbeslag p? gummikantene, mens et annet forslag var at slitebanegummiblandingen skulle inneholde porselenspartikler. Flere ulike l?sninger av metall p? slitebanen var aktuelle for ? ?ke friksjonen.
Det var Kometa-pigger som ble det endelige gjennombruddet. Piggens effektivitet og slitestyrke baserte seg p? stiften av hardmetall. Den samme teknikken benyttes fremdeles i dagens piggdekk. Et enest?ende samarbeid s? dagens lys: Hakkapeliitta vinterdekk, Kometa pigger og gummimont?ren Veikko Rytkönens piggdekkpatent.
Det f?rste vinterdekket som ble utviklet spesielt for pigging var Kometa-Hakkapeliitta, som ble lansert i 1961. Dekket var en god l?sning for vinterveiene: Piggene gir godt grep p? isete underlag, mens selve dekket sikrer grepet p? myke underlag.
Piggdekk fikk sitt definitive gjennombrudd i 1963, da alle de beste f?rerne i Monte Carlo-rallyet kj?rte p? Hakkapeliitta piggdekk.
Den finske vinterdekkompetansen n?dde et h?ydepunkt i perioden 1965-1967, da Timo Mäkinen, Pauli Toivonen og Rauno Aaltonen vant det legendariske vinter-rallyet.
I mars 2013 ble det notert ny verdensrekord i kj?ring p? is. Da noterte Nokian Tyres testf?rer Janne Laitinen hele 335,713 km/t p? isen p? Bottenviken med det nyeste topproduktet ? Nokian Hakkapeliitta 8 piggdekk, som garanterte det unike grepet som muliggjorde verdensrekorden.
Mer om emnet:
Hvordan ble verdens f?rste vinterdekk oppfunnet?
http://www.nokiantyres.no/hvordan-ble-verdens-forste-vinterdekk-op
Historien om Hakkapeliitta vinterdekk:
http://hakkapeliitta75.com
Nokian vinterdekk i 80 ?r:
http://www.nokiantyres.no/nokian-vinterdekk-historikk

Nokian Tyres er eneste dekkprodusent i verden som konsentrerer seg om produkter og tjenester for sikker bilkj?ring under nordiske forhold. Innovative dekk for person- og lastebiler, samt traktorer og tunge arbeidsmaskiner markedsf?res hovedsakelig i omr?der med sn? og skoger, og med krevende kj?reforhold p? grunn av ulike ?rstider. Nokian Tyres utvikler produkter der m?let er holdbar sikkerhet gjennom hele dekkets levetid. Nokian Tyres eier dekkjeden Vianor, som omfatter over 1.050 avdelinger i 26 land. Nokian Tyres omsetning i 2012 ble 1.612 millioner euro, og antall ansatte er ca. 4.000.
Vedlagte filer
PDF-dokument Word-dokument

Authors

Related posts

Top