Forvarming av bilen ?ker b?de sikkerhet og komfort

I vinterkulda er det mange dieselbileiere som fryser mye mer enn de beh?ver. Unders?kelser viser at det kan ta opptil en halv time ? oppn? komfortabel kupétemperatur i en nyere dieselbil etter kaldstart.
– Dette kuldesjokket er det b?de enkelt og rimelig ? unng?, sier salgssjef Arne Torvbr?ten i DEFA, den norske markedslederen p? bilvarmesystemer.
– En ting er hvor utrivelig, ergerlig og frustrerende det er ? starte kj?ringen i en iskald bil. En ganske annen sak, som er enda viktigere, er at dette ogs? kan g? p? sikkerheten l?s.
En iskald sj?f?r har mye d?rligere forutsetninger for ? reagere riktig og raskt nok i en kritisk situasjon.
Kroppen bruker rett og slett all tilgjengelig energi p? ? kompensere for frysingen, og i denne fasen er risikoen for at uhell kan skje trolig mangedoblet,- sier Torvbr?ten.
Han minner ogs? om hvor dyrt det kan bli ? slurve med ? rengj?re rutene skikkelig for is og sn?. Forelegg for dette ligger n? p? 2.000 kroner ? og er forholdet ekstra ille blir ogs? f?rerkortet inndratt for en periode.
– Den enkleste og rimeligste m?ten ? gardere seg mot denne situasjonen p?, er ved ? montere elektrisk motorvarmer, gjerne med kupévarmer og batterilader i tillegg.
Da er man sikret rene vinduer, varm kupé fra man setter seg inn i bilen, og som en ekstra bonus sparer man omgivelsene for un?dig store utslipp av skadelige avgasser,- sier han videre, og legger til at et elektrisk bilvarmesystem er en rimelig investering, uansett om man velger kun motorvarmer eller ?full pakke? med kupevarmer, batterilader og DEFA WarmUp Link.
Appen DEFA WarmUp Link gj?r det mulig ? betjene DEFA WarmUp bilvarmesystem fra smarttelefon ? Android eller iPhone (iOS).
– Dette betyr i praksis at det ikke spiller noen rolle om bilen st?r i Oslo og man selv er i Troms?, Hamburg eller p? Kanari?yene, for den saks skyld. Man kan uansett ?bestille? forvarming av bilen fra smarttelefonen, og sette seg inn i en varm og komfortabel kupé n?r man har landet, fastsl?r Arne Torvbr?ten i DEFA.
– Automatisk batterilading er dessuten blitt en stadig viktigere funksjon i bilvarmesystemet. Moderne biler f?r stadig flere str?mbrukere. Samtidig er den norske gjennomsnittsturen bare noen kilometer lang, og slett ikke lang nok til at bilen oppn?r skikkelig driftstemperatur.
I en varmkj?ringsfase bruker folk gjerne ekstra mye ?krutt? fra klimaanlegget, oppvarming av speil og bakrute, varmeseter og ? hos stadig flere ? oppvarmet ratt og baksete.
Alt dette krever str?m, og det er ikke uten grunn at flatt batteri er en av de viktigste utryknings?rsakene for bilbergere som Viking, Falck og NAF vinters tid, fastsl?r Arne Torvbr?ten til slutt.
Bildetekst:
Har du denne menyen p? smarttelefonen din, kan du styre bilvarmesystemet ditt uansett hvor du befinner deg i forhold til bilen ? s? lenge det er mobildekning p? stedet.

Vedlagte filer
PDF-dokument Word-dokument

Authors

Related posts

Top