Kj?rer femtitonns lastebil med falskt f?rerkort

Yrkestrafikkforbundets medlemmer har flere ganger rapportert om nettsider hvor det tilbys falske f?rerkort og andre n?dvendige dokumenter. Svein Fur?y, forbundsleder i YTF, er skremt over dette og hvilke konsekvens det kan ha p? norske veier. Ikke nok med at sj?f?rer ikke er vant til norske vinterforhold, noen kj?rer ogs? uten kj?reoppl?ring overhode. Fur?y snakket i g?r med Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen og TV2 om at han mener hyppigere kontroller og et internasjonalt register tilgjengelig for kontrollmyndighetene m? til for ? bedre situasjonen.

Falske f?rerkort betyr i praksis at man kan m?te en 50 tonns trailer med en person som ikke har oppl?ring i f?rerhytta. Det ? kj?re en lastebil krever at du som sj?f?r har kjennskap til veiforhold, bremselengder og annen teknisk kunnskap som disse f?rerne sannsynligvis ikke har.
? Denne gangen fikk vi tips om en side som tilbyr f?rerkort i mange land, inkludert Norge. Det er skremmende at man kan f? tilsendt f?rerkort uten ? ha gjennomf?rt n?dvendig oppl?ring. Potensielt kan dette f?re til d?dsulykker p? norske veier, sier Svein Fur?y.
Vi har den siste tiden sett mange artikler hvor b?de politiet i Nordland og yrkessj?f?rer utrykker sin bekymring ved ? m?te lastebiler som ikke har kontroll p? vinterf?re. Toleransegrensen er n? n?dd, og YTF mener man ogs? b?r v?re oppmerksom p? at en del av problemet er at de som kj?rer lastebilene slett ikke kan man?vrere tunge kj?ret?y. Leder i YTF Logistikk, Jan Arne Laberget, er en av dem som mottar mange telefonsamtaler fra skremte sj?f?rer.
? Senest i dag fikk en jeg en telefon av en livredd sj?f?r som m?tte kj?re ut i gr?fta for ikke ? bli p?kj?rt av en annen lastebil. Dette kan v?re en konsekvens av at noen utenlandske sj?f?rer ikke vet hvordan man skal kj?re tunge kj?ret?y, sier Laberget. Han har fulgt med saken om falske f?rerkort i lang tid, og mener et av de viktigste tiltakene vil v?re fast grensekontroll for alle tunge kj?ret?y som kommer inn i Norge.
Schengen-register for f?rerkort
Et annet tiltak YTF ?nsker ? fremme er et Schengen-register som kontrollmyndighetene i Norge og andre land har tilgang til, slik at man har mulighet for ? raskt sjekke om f?rerkort og annen informasjon faktisk er registrert i det landet sj?f?ren kommer fra.
? Alle kj?ret?y b?r kontrolleres ved grensen. Her b?r dokumentasjon p? hvilke oppdrag som skal utf?res, f?rerkort, pass og sj?f?rkort sjekkes. Kombinerer man dette med et internasjonalt register har man muligheten til ? f? luket ut mange av de som kj?rer med falsk dokumentasjon, sier Svein Fur?y. Han tror ogs? dette virker avskrekkende for de som tar sjansen p? ? kj?re inn i landet med ugyldig dokumentasjon.
Andre land har fors?kt ? f? bukt med problemet gjennom razziaer, men Fur?y tror ikke dette er riktig fremgangsm?te.
? Skal vi hanskes med de som kj?rer ulovlig i Norge m? kontrollvirksomheten v?re konstant. I dag blir lastebilene st?ende noen kilometer unna grensen n?r jungeltelegrafen g?r om at det er storkontroll. Der venter de med ? kj?re over til kontrollen er ferdig, og da er vi like langt, avslutter Fur?y.

Hele saken kan du se p? tv2.no her.

Yrkestrafikkforbundet er en landsomfattende partipolitisk uavhengig fagorganisasjon. Forbundets oganisasjonsomr?de er alle ansatte i bedrifter som driver transport av personer og/eller gods, samt ansatte i bedrifter som har tilknytning til slik virksomhet.

Authors
Top