Asia-satsing har gitt sterk ?kning i hotellovernattinger

I 5 ?r har Avinor samarbeidet med blant andre Innovasjon Norge om ? trekke flere asiatiske turister til Norge ? og p? sikt skape grunnlag for flere direkteruter mellom Norge og Asia. Rundt 4 millioner kroner st?tter Avinor prosjektet med hvert ?r. Og n? begynner effekten ? synes.
-Kineserne tilbringer i dag over 100 prosent flere netter i Norge enn for 5 ?r siden. I 2008 tilbrakte kineserne i underkant av 50 000 hotellnetter i Norge, mens n? er tallet n?rmere 100 000, sier markeds- og forretningsutvikler i Avinor, Roy ?deg?rd.

Utfordringer
Veksten i det asiatiske og spesielt det kinesiske turistmarkedet har kommet tross ?konomisk turbulens og i deler av regionen og en fredspris som vakte reaksjoner..
-Vi vet at det har v?rt vanskelig for kinesiske reiselivsoperat?rer ? kj?re tung markedsf?ring av Norge som reiselivsdestinasjon av samme grunn som norsk n?ringsliv har m?tt barrierer i Kina de siste ?rene. Men ingen er i tvil om potensialet i det kinesiske markedet. Det finnes ekstremt kj?pesterke grupper der, som er villig til ? betale hva det koster ? feriere i Norge og Skandinavia – bare vi kan tilby de riktige opplevelsene, sier ?deg?rd.

S?r-Korea
Ved siden av Kina og Japan, brukes det ogs? ressurser p? S?r-Korea. Og s?rkoreanere tilbringer i dag nesten 50 prosent flere hotellnetter i Norge enn i 2008. Dette er mer enn det dobbelte av Sverige og tre ganger s? mange som i Danmark.
-I sommer hadde vi de f?rste charterflyene fra S?r-Korea (Soul) til Norge, opplyser ?deg?rd.
5 jumbojetmaskiner med koreanske turister dro til ulike deler av landet for ? oppleve b?de fjorder og midnattssol.

?deg?rd er ogs? spent p? hva Finnairs tre ukentlige avganger mellom Helsinki og Troms? vil medf?re av asiatiske turister til Nord-Norge. Helsinki er den skandinaviske huben for ruter til og fra Asia med 12 daglige avganger til ulike destinasjoner i Asia.
-Det er likevel Norge som har mange av de spektakul?re vinterattraksjonene og Finnair har derfor etablert en trem?neders vinterrute, fra januar 2014, for ? kunne bringe passasjerene raskt videre fra Helsinki til Nord-Norge, sier ?deg?rd.

Trenger forretningsreisende
I dag er det bare én ordin?r direkterute mellom Norge de ?stlige delene av Asia ? og det er Thai Airways og Norwegian sine ruter mellom Oslo og Bangkok.
-M?let er ? sette Norge p? kartet og ? p? sikt – f? etablert flere direkteruter til Asia. Beijing, Seoul og Singapore er aktuelle destinasjonene, men ogs? Vietnam er interessant. Vi er avhengig av at nye ruter ogs? blir brukt av forretningsreisende. Turisttrafikken representerer ikke alene et tilstrekkelig ?konomisk markedsgrunnlag. Og s? er det kapasitetsutfordringer ? for eksempel ved flyplassen i Beijing, hvor det er utfordringer knyttet til tildeling av nye slot-tider (start-/landingstider) , forteller ?deg?rd.

Kort tid ? mye opplevelse
For ? vinne terreng i det asiatiske markedet er det avgj?rende hva slags pakker norsk reiselivsbransjen kan tilby de store reiselivsoperat?rene.
-Ofte ?nsker de asiatiske turistene ? tilbringe én uke i Skandinavia. Det vil si at vi kjemper mot Sverige, Finland og
Danmark om 7 d?gn. ?Norway in a nutshell? er kanskje det beste eksemplet p? hvordan vi kan sy sammen gode opplevelser i en enkel og lite tidkrevende pakke. Og s? ser vi en god vekst i nordlysturismen. N? er det faktisk flere turister som drar til Nord-Norge om vinteren enn om sommeren, sier ?deg?rd.
Han trekker fram tre hovedattraksjoner ved Norge: Fjorder, midnattssol og nordlys.
-Det f?rste representerer noe unikt, mens midnattssol og nordlys kan oppleves ogs? andre steder, s? det handler om markedsf?ring og posisjonering, mener ?deg?rd.

Gr?ter over stillhet
?deg?rd mener ellers at vi nordmenn ikke alltid skj?nner hvor eksotisk og eksklusivt selv de enkleste aktiviteter kan v?re.
-Vi har eksempler p? hvordan det ? pr?ve en sn?freser har v?rt en kjempeopplevelse. Og s? kan vi tilby noe som eksotisk som stillhet. For turister fra millionbyer, kan stillheten langt inne p? vidda v?re en sterk og helt eksklusiv opplevelse. Ja, noen feller t?rer bare av det, avrunder ?deg?rd, som sier at Avinor vil fortsette satsingen p? Asia i ?rene framover.

Authors

Related posts

Top