Transport

Norwegian med sterk trafikkvekst i hele Europa

Norwegian vokser kraftig i alle de europeiske markedene og flyene fylles godt, viser resultatet for tredje kvartal. Den aller sterkeste passasjerveksten har basen p? London Gatwick, tett fulgt av Oslo Gardermoen og Stockholm Arlanda. Kvartalsresultat f?r skatt (EBT) ble p? 604 millioner kroner, betydelig p?virket av store ekstrakostnader i forbindelse med innleie av erstatningsfly p? langrutene. Samtidig gikk sommersalget tregere enn vanlig med godt sommerv?r i hele Nord-Europa.
Kvartalet er preget av en kraftig produksjonsvekst, med en ?kning p? 31 prosent (ASK). Veksten er gjennomg?ende i alle markeder, og den aller sterkeste ?kningen i antall passasjerer har London-basen p? Gatwick hvor Norwegian alene st?r for 90 prosent av veksten ved flyplassen. Selv med en solid kapasitetsvekst fylles flyene. Fyllingsgraden i tredje kvartal er 81 prosent, ned ett prosentpoeng sammenlignet med samme kvartal ?ret f?r. P? langdistanserutene har Norwegian hatt en fyllingsgrad p? over 90 prosent.
Resultatet f?r skatt (EBT) ble 604 millioner kroner, mot 873 millioner i 2012. Kostnadene knyttet til innleie av erstatningsfly for Dreamlineren utgjorde 101 millioner kroner og trekker dermed ned kvartalsresultatet. Dette bel?pet omfatter selve innleiekostnadene, ekstra drivstoff og kostnader til hotell, mat og drikke for forsinkede passasjerer. I tillegg til disse kostnadene har det gode sommerv?ret i Nord-Europa p?virket bestillingsm?nsteret og medf?rt at sommersalget har g?tt tregere i ?r enn tidligere, noe b?de Norwegian og andre europeiske flyselskap har f?tt merke.
Solid vekst i alle markeder
Vel 6 millioner passasjerer reiste med Norwegian i tredje kvartal. Det er 800 000 flere enn samme periode ?ret f?r, og en ?kning p? 16 prosent. Trafikkveksten (RPK) p? 30 prosent var adskillig h?yere, noe som ogs? henger sammen med at hver Norwegian-passasjer n? flyr vesentlig lenger enn de gjorde for ett ?r siden.
? Dette har v?rt kvartal hvor vi ser tydelige resultater av den vekststrategien selskapet har lagt. Vi har en kraftig passasjer?kning i alle markeder og vi har greid ? opprettholde en h?y fyllingsgrad. Samtidig er resultatet v?rt dette kvartalet betydelig p?virket av at vi m?tte leie inn erstatningsfly for Dreamlineren. Det kom p? toppen av at normalt reiselystne nord-europeere valgte ? nyte sommeren hjemme fremfor ? fly til sydligere str?k, sier administrerende direkt?r Bj?rn Kjos.
Se vedlagte kvartalsrapport for flere tall og detaljer.
Kontaktpersoner for pressen:
Finansdirekt?r Frode Foss, tel 91 63 16 45
Kommunikasjonsdirekt?r Anne-Sissel Sk?nvik, tel 97 55 43 44
Norwegian er Skandinavias nest st?rste flyselskap og det tredje st?rste lavprisselskapet i Europa med 382 ruter til 121 destinasjoner. I dag opererer Norwegian 382 ruter til 121 destinasjoner i Europa, Nord-Afrika, Midt?sten, Thailand og USA. Norwegian fraktet n?rmere 17,7 millioner passasjerer i 2012. Selskapet er b?rsnotert (2003) og har om lag 3 000 ansatte. Norwegian har 75 fly i fl?ten med en gjennomsnittsalder p? 4,6 ?r (per mars 2013). Norwegian faser l?pende inn nye, mer milj?vennlige fly og har en en av de mest moderne fl?tene i Europa. I juni 2013 ble Norwegian k?ret til Europas beste lavprisselskap av anerkjente SkyTrax World Airline Awards. Det er flypassasjerene selv som bed?mmer over 200 flyselskaper over hele verden i det som er betegnes som den mest prestisjefylte anerkjente prisutdelingen i flybransjen.
F?lg Norwegian p? Facebook her.
F?lg Norwegian p? YouTube her.

Similar Posts