Transport

?rets viktigste bilvask

Det er billig vedlikehold ? vaske bilen ofte, og i oktober fins det enda en god grunn til ? pleie bilen ? for hver solgte vask g?r det 50 kroner i bidrag til brystkreftsaken.
Rosa sl?yfe-aksjonen i oktober arrangeres for 15. gang i Norge. I ?r er viktigheten av mammografiscreening hovedbudskap. Hver fjerde kvinne som tilbys unders?kelsen m?ter ikke opp. M?let med mammografiscreeningen er ? avdekke brystkreft p? et s? tidlig tidspunkt som mulig. Det ?ker sjansen for ? overleve. Nyere studier viser at de som m?ter til mammografiscreening har 43 prosent redusert d?delighet av brystkreft, sammenlignet med de som ikke m?ter.
Vaskepenger til brystkreftsaken
– Det er stasjonene selv som bidrar med vaskepenger til Rosa sl?yfe. Medarbeiderne har rosa t-skjorter denne m?neden, vi gir bort isskraper til alle kunder som hjelper oss ved ? komme innom for ?rets viktigste bilvask, og vi selger ogs? Rosa sl?yfe reflekser, forteller statoilforhandler Ole Aksel H?konsen. H?konsen driver Statoil Noresund og Statoil Uller?l, og er leder av Statoilforhandlernes landsstyre. – Dette er en viktig dugnad som hele landet engasjerer seg i. Vi p? stasjonen ?nsker b?de ? bidra og involvere kundene v?re. Ved ? gi bilen litt ekstra omsorg f?r vinteren setter inn, kan kundene v?re ogs? v?re med ? hjelpe til i kampen mot kreft, det f?les godt og meningsfylt.
For andre ?r p? rad er Statoil Fuel & Retail en av hovedpartnerne til Rosa sl?yfe. I oktober i fjor solgte statoilstasjoner over hele landet 30 000 polerings- og de lux vask, og det utl?ste et totalt bidrag p? 1,5 millioner kroner til aksjonen. I tillegg til de 1,5 millioner kronene fra bilvask gir Statoil Fuel & Retail et fast bel?p p? 100 000 kroner. Alts? gikk et samlet bel?p p? 1,6 millioner kroner til Rosa sl?yfe-aksjonen i 2012. ? Engasjementet blant forhandlere og medarbeidere p? stasjonene i fjor var stort. Kundene s? ut til ? v?re forn?yde med ? f? ren bil og god samvittighet ogs?. Resultatet var langt over det vi trodde vi kunne f? til, og n? ser vi frem til ? kunne bidra til ?rets aksjon, avslutter Ole H?konsen.
Kampanjeperioden varer fra 7.oktober til 3. november.

Fakta om Rosa sl?yfe-aksjonen 2013

I ?r er det 15. gang Brystkreftforeningen og Kreftforeningen arrangerer Rosa sl?yfe-aksjonen.Rosa sl?yfe er en internasjonal folkebevegelse som markeres over hele verden i oktober hvert ?r. M?let med aksjonen er ? vise solidaritet med de som rammes, ?ke kunnskapen om brystkreft og ? gi st?tte til brystkreftforskning og andre brystkreftrelaterte prosjekter.I Norge st?r Brystkreftforeningen og Kreftforeningen sammen om aksjonen. Med seg som hovedpartnere i det viktige kampanjearbeidet i ?r har de, i tilegg til Statoil Fuel & Retail, Lindex, Coop, Mestergr?nn, Vitus Apotek og Kid.
Fakta om brystkreft
Brystkreft er den klart hyppigste kreftformen hos kvinner med flere enn 3 000 nye tilfeller hvert ?r. Det betyr at brystkreft utgj?r dr?yt 22 prosent av alle krefttilfeller hos kvinner.
1 av 12 kvinner i Norge utvikler brystkreft i l?pet av livet.
Antall kvinner som overlever brystkreft er ?kende. I f?lge Kreftregisteret lever nesten 90 prosent av alle kvinner som f?r brystkreft fem ?r etter at de fikk diagnosen.
I 2011 fikk 28 menn brystkreft.
Fakta om mammografiscreening
Mammografi er en r?ntgenunders?kelse av brystene, og er et viktig redskap for ? avdekke brystkreft p? et tidlig stadium. Unders?kelsen kan p?vise brystkreft f?r det er mulig ? kjenne svulsten eller se noen utvendige forandringer. De fleste som f?r brystkreft er over 50 ?r. Derfor tilbys alle kvinner i Norge mellom 50-69 ?r mammografiscreening annen hvert ?r, gjennom det offentlige mammografiprogrammet. M?let er ? redusere d?deligheten gjennom tidlig oppdagelse. Derfor er det viktig at alle kvinner benytter seg av dette tilbudet.

Similar Posts