Nokian Hakkapeliitta 8: Til topps i vinterdekktester

Vinterens beste piggdekk heter Nokian Hakkapeliitta 8. Dette er konklusjonen i NAF Motors store vinterdekktest, som nylig ble offentliggjort. Her gikk Nokian Tyres nye, innovative piggdekk helt til topps. Spesielt fremheves dekkets eksepsjonelle grep p? is, foruten respons og generell oppf?rsel p? vinterf?re.
Nokian Hakkapeliitta 8 scorer topp i alle disipliner p? is, og dekket oppviser ogs? meget sterke egenskaper p? sn?, fremg?r det.
Testen, som er gjennomf?rt i samarbeid med Aftonbladet og Auto Motor & Sport i Sverige, samt finske Teknikaan Maailma, omfattet 12 forskjellige piggdekk i dimensjonen 205/55 R 16, med Ford Focus 2,0 som testbil.
Det nye piggdekket fra Nokian gikk ogs? til topps i piggdekktesten i Auto Motor og Sport, som bl.a. skriver ?Disse dekkene hadde best tid p? testbanen, og det var en ren fryd ? kj?re bilen? P? sn? oppf?rer Nokian-dekkene seg tradisjonelt bra. De ragerer kjapt og presist p? styring og akselerasjon.?
Vinnerdekket i ?rets test har v?rt gjenstand for diskusjon i Vegdirektoratet, som i utgangspunktet nektet dekket brukt i Norge p? grunn av antallet pigger. Vegdirektoratet har n? snudd, og dermed kan ogs? norske bilister ? i likhet med svenske og finske ? glede seg over ? kunne ta i bruk det som er bed?mt som markedets beste og sikreste piggdekk.
– Vi er selvsagt veldig forn?yde med at Vegdirektoratet har valgt ? lytte til dokumentasjonen fra Nokian Tyres, som klart viser at nye Nokian Hakkapeliitta 8 har betydelig lavere veislitasje enn myndighetenes krav til tross for det h?yere antallet pigger i hvert dekk.
Det siste er en av de viktigste ?rsakene til dekkets meget sikre og allsidige vinteregenskaper, sier adm. direkt?r Bj?rn Kamphus i Nokian Dekk AS i en kommentar.
Unik piggteknikk
Nokian Hakkapeliitta 8 har en unik piggteknikk som gir enest?ende grep p? is og sn?. Det nye dekket er i tet p? sikkerhet og milj?vennlighet, og dekket takler ekstreme situasjoner uten problemer. Dekket er stilleg?ende og har lavere rullemotstand enn forgjengeren, noe som reduserer b?de drivstofforbruk og CO2-utslipp.
Nye Hakkapeliitta 8 er som forgjengeren retningsbestemt. Tusenvis av tester bekrefter at et symmetrisk m?nster med bestemt rulleretning er den ideelle l?sningen for piggdekk, siden det styrker den brede piggplasseringen som optimerer grepet og reduserer dekklyden.
Et nytt piggkonsept gir det nye dekket overlegent vintergrep og f?lsom veikontakt p? alle underlag. Piggkonseptet oppfyller kravene i den nye nordiske pigglovgivningen, som er tr?dt i kraft i Sverige og Finland. Loven omfatter piggdekk produsert etter 1. juli 2013.
I det nye konseptet Eco Stud 8 Concept inng?r den nye generasjonen mer milj?vennlige ankerpigger, piggflensform som demper anslaget mot veien og ? kjent fra andre Hakkapeliitta-produkter ? Eco Stud-puten under piggen som ytterligere effektiviserer piggens veikontakt og demper anslaget mot veien.
Piggdekket Nokian Hakkapeliitta 8 gir enest?ende sidegrep og grep rett frem. Den unike piggplasseringen er dataoptimert. Piggene ligger ikke i rekker, men jevnt fordelt over hele slitebanen, noe som gir best mulig grep i alle situasjoner.
Nye Nokian Hakkapeliitta 8 er sk?nsom mot underlaget. Veislitasjeeffekten er mer enn 12 prosent lavere enn grenseverdien i den nye pigglovgivningen som tr?dte i kraft fra 1. juli 2013.
Trygghet ogs? i ekstreme situasjoner
Det stabile piggfestet styrker dekkets bremsegrep, som er i toppklasse. Nokian Hakkapeliitta har en ny type cap & base-konstruksjon. Den ekstra kraftige gummiblandingen under slitebanegummiblandingen l?ser effektivt piggen fast til m?nsterblokken, stabiliserer kj?ringen p? t?rre veier og bidrar til jevn slitasje.
Dekket har flere innovasjoner som f?reren vil merke under kj?ring. Den unike piggplasseringen og konseptet Eco Stud 8 gir meget gode vinteregenskaper: Overlegent grep ved bremsing og akselerasjon, bedre slitestyrke – og den tryggheten som sikre og komfortable kj?reegenskaper gir.
Flere m?nsterblokker
En viktig innovasjon i det nye dekket er et st?rre antall m?nsterblokker med flere skarpe kanter som forbedrer grepet p? is og sn?. M?nsterblokkene er dessuten mindre, noe som reduserer dekkets varmeutvikling og i sin tur bidrar til ? ?ke slitestyrke og levetid. Det reduserer dessuten dekkets rullemotstand og dermed drivstofforbruket, noe som gj?r Nokian Hakkapeliitta 8 til et forbruks?konomisk dekk.
M?nsterblokkene p? midten av slitebanen er samlet til en sterk enhet som stiver av dekket og balanserer kj?reegenskapene. M?nsteret med sine kraftige m?nsterspor og ?pne mellomrom mellom m?nsterblokkene sikrer at sn? og slaps ikke fester seg i m?nsteret.
Spesielle bremsekraftforsterkere p? bakkanten av m?nsterblokkene gir bedre bremsegrep. Bremsekraftforsterkerne har en zikk-zakk-formet kant som gir bedre grep, spesielt p? sn?. Den avstivede beltepakken gj?r at dekket beholder sin form ogs? p? ujevne veier. Dekksidenes komponent- og materialvalg demper dekklyden inne i kupéen og ?ker komforten.
Unik slitebanegummiblanding
Det viktigste elementet i den nye Hakkapeliitta Cryosilan Gen 2 vintergummiblandingen er silica, rapsolje og naturgummi. Mer naturgummi i gummiblandingen har en avgj?rende positiv effekt p? vintergrepet under skiftende nordiske forhold. Naturgummien fungerer godt ved varierende temperaturer, spesielt n?r temperaturen ligger n?r null eller n?r det er meget kaldt.
Takket v?re den h?ye silicaandelen i gummiblandingen, og det helt nye m?nsteret, har Hakkapeliitta 8 meget lav rullemotstand, nesten 5 prosent lavere enn forgjengeren Hakkapeliitta 7, som ogs? hadde lav rullemotstand. Milj?vennlige Hakkapeliitta 8 reduserer b?de drivstofforbruk og CO2-utslipp ytterligere.
Slitasjevarsler ?ker vintersikkerheten
P? slitebanen finnes som vanlig en slitasjevarsler (DSI ? Driving Safety Indicator) som Nokian Tyres har patentert. Sifrene midt p? dekket viser hovedsporenes m?nsterdybde i millimeter. Sn?krystallsymbolet er synlig til m?nsterdybden er fire millimeter. N?r det forsvinner, indikerer det at det er p? tide ? kj?pe nye vinterdekk for ? bevare sikre kj?reegenskaper.
En inforute p? dekksiden ?ker sikkerheten ytterligere. Der kan man merke av dekkets plassering p? bilen og lufttrykket. Nytt n? er at man ogs? kan markere strammemomentet for felgboltene.
Nokian Hakkapeliitta vinterdekk produseres for nordiske forhold for ? gi sikre kj?reegenskaper under alle slags forhold og p? all slags f?re. Hakka-garanti og Hakka veihjelp ?ker tryggheten ytterligere. Om et dekk som er korrekt montert og riktig brukt blir skadet slik at dette ikke kan repareres, f?r forbrukeren et nytt tilsvarende dekk kostnadsfritt. Hakka-garanti gjelder til dekket har minst 4 millimeter m?nsterdybde igjen, og i ett ?r regnet fra kj?psdato. Dersom dekket g?r i stykker under kj?ring beh?ver man bare ? ringe Hakka veihjelp, som sender assistanse.
Bilder: www.nokiantyres.com/hakkapeliitta8
Video: http://youtu.be/1KtYGth-4-k
Nokian Hakkapeliitta 8 ? for nordiske forhold
Tester under ekstreme forhold:
http://youtu.be/gHC_6q0IFfs
Verdensrekord p? is: 335.713 km/t
http://www.youtube.com/watch?v=VW5GMsT32RM&feature=youtu.be
http://www.nokiantyres.no/NO-Fastest-On-Ice-2013
Hvordan ble verdens f?rste vinterdekk oppfunnet?
http://www.nokiantyres.no/hvordan-ble-verdens-forste-vinterdekk-op
Historien om Hakkapeliitta vinterdekk:
http://hakkapeliitta75.com
Nokian Hakkapeliitta ? Legendarisk vinterdekk:
www.youtube.com/watch?v=JA-YfJDKvwE&feature=share&list=PL1BE04B7BAC224A97
Mer informasjon:
Produktsjef Fredrik Hauge, tlf. 64847700
[email protected]

Nokian Tyres er eneste dekkprodusent i verden som konsentrerer seg om produkter og tjenester for sikker bilkj?ring under nordiske forhold. Innovative dekk for person- og lastebiler, samt traktorer og tunge arbeidsmaskiner markedsf?res hovedsakelig i omr?der med sn? og skoger, og med krevende kj?reforhold p? grunn av ulike ?rstider. Nokian Tyres utvikler produkter der m?let er holdbar sikkerhet gjennom hele dekkets levetid. Nokian Tyres eier dekkjeden Vianor, som omfatter over 770 avdelinger i 20 land. Nokian Tyres omsetning i 2010 ble 1.058 millioner euro, og antall ansatte er ca. 3.500.

Authors

Related posts

Top