Trygg vinterkj?ring, mer enn bare m?nsterdybde

N? kommer vinteren – ikke vent med ? skifte til vinterdekk!
Selv om ikke alle er like glade for det n?rmer vinteren seg med stormskritt. Med forrige vinters tidlige sn?fall friskt i minne merker vi allerede en st?rre interesse for ? legge om til vinterdekk i god tid. Det er ingen grunn til ? vente n?. N?r gradestokken stort sett holder seg under 12-15 grader er det ikke noe i veien for ? kj?re med vinterdekk, om du ikke kj?rer med piggdekk ? da m? du nok vente p? sn?en, eller 1.november (15.oktober i nord).
Jo flere som kj?rer med vinterdekk n?r den f?rste sn?en kommer ? jo sikrere vil det v?re ? ferdes p? veien for oss alle.
Det er selvsagt ikke likegyldig hva man setter p? av vinterdekk. Det er store kvalitetsforskjeller, s?rlig innenfor piggfrie dekk. S?rg for at dekkene er laget for nordiske forhold, der b?de v?tgrep og isgrep er hensyntatt. Men, ogs? innen piggdekk har forskjellene etterhvert blitt st?rre. Dette gjelder s?rlig dekkets evne til ? beholde piggene, og piggenes kvalitet. Enkelte piggdekk har ikke virksomme pigger igjen lenge f?r de er halvslitt. De beste dekkene beholder piggene til de er slitt ned mot lovens minstekrav p? 3 mm.
Teknisk sett er lovens minstekrav p? 3 mm for vinterdekk for liberal. Det er ekstreme forskjeller p? et dekk med 5 mm m?nsterdybde og et p? 3mm. Dette gjelder ikke minst v?tgrepet. Dekkmann anbefaler derfor et skifte f?r dekkene n?r 4 mm restm?nster.
I vinterdekk er det viktig at lufttrykket ?kes i forhold til sommerdekkene. Vi anbefaler minimum 10% ?kning. Noe som tilsvarer ca. 0,3 bar (4,5 psi)for en vanlig personbil. N?r dekkene er kalde reduseres trykket. For at dekkenes egenskaper skal v?re optimale er det viktig at man kompenserer med et ?kt trykk, men husk at lufttrykket kun skal justeres n?r dekkene er kalde!
Riktig luftrykk er ogs? viktig for dekkenes levetid og ikke minst rullemotstand og dermed bilen drivstofforbruk.
Med et undertrykk p?:
-0,2 bar (3 psi) reduseres levetiden med 10% og drivstofforbruket med 1%
-0,4 bar (6 psi) reduseres levetiden med 30% og drivstofforbruket med 2 %
-0,6 bar (9 psi) reduseres levetiden med 45% og drivstofforbruket med 4%
Tall iflg. Continental
Luft er gratis, men effektene av feil lufttrykk er kostbare. Ofte viser det seg dessverre at lufftrykksm?lerne p? bensinstasjoner etc. Ikke viser korrekt trykk. Vi anbefaler at man kj?per sin egen digitale m?ler. Disse viser seg ? v?re sv?rt etterrettelige. En liten investering som kan spare de fleste for store bel?p.
Avslutningsvis vil vi minne om viktigheten av ? trekke til hjulmutterne/boltene etter kort tid etter sesongskiftet. Altfor mange slurver med dette, og resultatet kan v?re fatalt. ? miste et hjul under kj?ring er en skremmende opplevelse. Et l?st hjul p? avveie i 80 km/t kan ogs? gj?re store skader p? andre personer og gjenstander.
Det beste er ? la en fagmann ta seg av monteringen og ettertrekkingen, da kj?rer man vinteren trygt i m?te!

Dagens Dekkmann er resultatet av en sammensl?ing av to selskaper; Olrich Gummiservice, som ble startet s? tidlig som i 1929 og Dekkmann, som ble etablert i 1957. Olrich navnet ble tatt bort i 1996 og selskapets navn har v?rt Dekkmann AS siden da. Kjeden best?r av 41 avdelinger fra Mandal i s?r til Alta i nord. Selskapet Dekkmann AS er en datter av Continental Dekk Norge AS og dermed “datterdatter” av Continental AG i Tyskland.

Authors

Related posts

Top