Biler

Autoex i Trondheim: Vianors st?rste verksted- oppkj?p i Norden hittil

Overtakelsen av Autoex p? Leangen i Trondheim nylig er det hittil st?rste oppkj?pet av et eksisterende verksted i Vianors satsing p? bilverkstedtjenester – uansett land.
– Vianor avdeling Autoex har i alt 14 ansatte, hvorav 10 p? verkstedet og fire i butikk og administrasjon, forteller avdelingsleder Jan Gunnar ?deg?rd.
Vianors nyeste verkstedtilskudd holdt allerede fra tidligere til i samme bygg som Vianor-avdelingen p? Leangen like nord for Trondheim sentrum. Verkstedet har en historie som strekker seg helt tilbake til 1950-tallet, har utspring i Bosch-verkstedet Kleveland Elektrodiesel, og var en del av L?nsethagen-gruppen inntil salget til Vianor.
I Vianors satsing p? bilverkstedtjenester ved sine avdelinger over hele Norden er Autoex hittil det klart st?rste verkstedet som er oppkj?pt, med en ?rsomsetning p? ca. 18 millioner.
– Vi syntes henvendelsen fra Vianor h?rtes interessant ut n?r vi fikk et innblikk i hvordan de satser p? bilverksteddrift, og det blir spennende ? f? v?re med p? denne utviklingen, sier Jan Gunnar ?deg?rd.
Spesialister p? diesel og bilvarme
– I tillegg til ? tilby generelle verkstedtjenester og EU-kontroll for kj?ret?y opp til 3.500 kg, har vi en betydelig spesialkompetanse p? diesel og bilvarme. Ikke minst er landbruket en viktig kundegruppe for oss p? dieselreparasjoner. Her representerer vi amerikanske Stanadyne, og p? dette omr?det bist?r vi verksteder over hele landet med probleml?sning n?r de selv st?r fast, sier ?deg?rd, som forteller at diesel og bilvarme til sammen st?r for ca. halvparten av bedriftens omsetning.
– Vi rykker ogs? ut n?r feil oppst?r p? b?ter, maskiner og n?daggregater, og er kjent i vid omkrets som probleml?sere p? dette, sier han.
– P? v?re spesialomr?der har vi langt bredere kompetanse enn de fleste. At vi er ett av meget f? verksteder som har slik kompetanse er nyttig for hele Vianor-kjeden. Vi kan v?re et kompetansesenter for andre avdelinger, og vi f?r mer jobb inn.
Mange nye kunder
Med 14 l?ftebukker p? verkstedet har AutoEx stadig litt kapasitet ? g? p?, men ?deg?rd er komfortabel med dagens driftssituasjon, der forholdet mellom ettersp?rsel og kapasitet n? er bra.
– Er det noe bilmerke som er s?rlig ofte ? se hos dere?
– Vi har nok en stor andel tyske biler, ikke minst Volkswagen, og ganske mange dieselmodeller. Ellers er spredningen ganske god, og det gleder oss selvsagt at vi har et godt tilsig av nye kunder.
– Hva er det som f?r dem til ? komme hit?
– Det er i alle fall neppe markedsf?ring ? vi annonserer veldig lite. Derimot opplever vi at langt de fleste kommer til oss etter ? ha blitt anbefalt dette av andre.
– Hva er oppskriften p? ? f? kundene til ? komme igjen og igjen?
– Vi pr?ver alltid ? v?re hyggelige og im?tekommende, og vi legger stor vekt p? redelighet. Med det siste mener jeg at vi gir kundene det de trenger til en riktig pris. Det handler ogs? om ? forst? hva som er det egentlige behovet, og anbefale det som er n?dvendig.
Vi er n?ye med at vi ikke dytter p? kundene reparasjoner og utskiftninger som ikke er prek?re ? vi varsler kunden ogs? n?r vi ser slikt, men overlater til dem selv ? velge n?r utbedring skal gj?res.
Det handler med andre ord om ikke ? prakke p? folk noe un?dvendig, men passe p? at alt som b?r utbedres blir tatt h?nd om.
Snittbilen er 6-8 ?r
Folk vil ellers gjerne ha forh?ndspris p? jobber vi skal gj?re. Det betyr at mye tid g?r med til prisutregning, og til ? svare p? alle mulige rare sp?rsm?l. Men dette er jobben v?r, og det som er selvsagt for oss, er ofte uforst?elig for en legmann. Typisk er det ogs? at folk venter svar p? alt med en gang s? snart diagnoseutstyret er tilkoblet!
– Hva er gjennomsnittsalder for kundebilene hos dere?
– Den er i omr?det 6-8 ?r. Vi synes det er veldig greit at yngre biler havner p? merkeverksted. Reparasjonsbehov i s?rlig grad melder seg likevel ikke f?r etter at garantitiden er utl?pt, og da er vi selvsagt klare!
Vanskelig rekruttering
– Hvordan er tilgangen p? gode medarbeidere?
– Det er vanskelig ? rekruttere mekanikere ogs? her i distriktet; ? finne stabile og dyktige folk er ikke lett. Vi ser mer og mer hvor mye enklere det er ? skifte jobb ? og til og med yrke ? i dag enn for bare noen ?r siden, og det er i dag nesten ikke mulig ? finne aktive bilmekanikere som har passert 30 ?r, sier Jan Gunnar ?deg?rd.
– Hvor ligger l?sningen p? denne utfordringen?
– Yrket trenger en kraftig statusheving, noe som igjen betinger at folk f?r en riktig forst?else av hva det vil si ? v?re mekaniker i dag. Der har nok b?de bransjen og skolene en jobb ? gj?re i forhold til ? f? ut god nok informasjon til ungdommene.
Spennende jobb
Det er ikke lenger snakk om et tungt og skittent yrke med h?y slitasje ? dagens og morgendagens mekaniker har en spennende jobb der det skjer masse nytt hele tiden. Ikke minst er utviklingen rivende p? data- og elektronikksiden, noe som selvsagt ogs? stiller h?ye krav. Derfor er ogs? mulighetene tilsvarende store for den som har vilje og interesse for ? satse, fastsl?r ?deg?rd, som medgir at ? f? tak i folk bare er halve jobben. Neste utfordring er ? holde p? dyktige medarbeidere:
– Vi har vel ingen patentoppskrift p? dette. At folk flytter p? seg, eller rett og slett g?r lei, kan vi vanskelig gj?re noe med.
Det vi kan gj?re, er ? legge til rette for meningsfylte arbeidsdager, v?re konkurransedyktige p? l?nn, og gi muligheter for spesialisering til dem som ?nsker dette. Noen vil jo helst jobbe bare med bilvarme, andre bare med diesel eller med feils?king ? mens atter andre gjerne jobber mer all round.
– Er EU-kontroll et viktig tilbud for dere?
– Ja, det er det absolutt. EU-kontroll ? eller PKK, som det jo egentlig heter ? tilf?rer oss mye jobb.
Med sammensmeltingen med Vianors dekkverksted satser vi n? p? ? f? en krysseffekt med dekkhotellkunder. De er innom anlegget p? Leangen to ganger i ?ret, og vi har planer om ? tilby en noe mer teknisk gjennomgang ved hjulskift for ? avdekke behov for hjulstillingskontroll og andre reparasjoner.
Poenget for kunden er jo ? kunne f? ?alt p? ett sted?. Det er virkelig mulig her, for vi tilbyr ogs? ruteskift, understellsbehandling og mindre karosserireparasjoner ved hjelp av dyktige underleverand?rer. Alt dette gir oss meromsetning, og er samtidig god service, slutter Jan Gunnar ?deg?rd.
Bildetekster:
Jan Gunnar ?deg?rd (t.h.) ser p? en kundebil sammen med mekaniker Martin Nyg?rd.
– Vi opplever for tiden god tilgang p? nye kunder, og de fleste kommer etter ? ha blitt anbefalt oss av andre, forteller Jan Gunnar ?deg?rd i Vianor avd AutoEx.

Vedlagte filer
PDF-dokument Word-dokument

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy


Tagi: #Hydro Grooves   #Nokian Hakka Black   #Nokian Tyres Det   #Silent Groove Design