150 ?r siden Henry Ford ble f?dt

Henry Ford var bondes?nnen som brukte sine interesser for mekanikk til ? skape et globalt selskap som endret verden. 30. juli er det 150 ?r siden han ble f?dt.
Livet og interessene til grunnleggeren av Ford Motor Company, og hans bidrag som oppfinner og industribygger settes n? i et mangesidig perspektiv gjennom oppl?ringsprogrammer, dramatiserte gjenskapelser av begivenheter, foredrag og spesielle innslag p? bilutstillinger rundt om i verden.
Den innvirkningen Henry Ford hadde p? verden er nesten grensel?s. Hans lansering av bilen som et transportmiddel til folket – endret det ?konomiske landskapet i store deler av den vestlige verden. Mange historikere gir ham ogs? ?ren for ? ha skapt den amerikanske middelklassen. Hans h?ye minstel?nn ? revolusjonerende p? den tiden ? skapte presedens for rettferdig fordeling av et selskaps inntekter, som senere hadde stor innflytelse p? ledelsespraksis rundt om i verden.
En lang liste automotive innovasjoner
Dertil kommer selve bilen. Henry Fords nysgjerrighet og initiativrikdom var direkte ansvarlig for en lang liste av automotive innovasjoner, fra V8-motoren til sikkerhetsglass.
Hans oppfinnsomhet er fortsatt retningsgivende for det som skjer i dagens Ford Motor Company, eksemplifisert gjennom alt fra pickup-serien F-150, Mustang og Fusion Hybrid og teknologiene SYNC og EcoBoost.
– Min tippoldefars visjon var ? forbedre menneskers liv gjennom ? gj?re bilen ?konomisk tilgjengelig for gjennomsnittsfamilien, sier selskapets styreformann Bill Ford. ? Hans visjon om ? bygge biler som er fornuftig priset, p?litelige og effektive ligger fortsatt til grunn for v?r visjon i dag.
Henry Ford ble f?dt 30. juli i Wayne County i den amerikanske delstaten Michigan, et omr?de som i dag er Dearborn, som det eldste av seks barn. Henrys tidligste m?te med hans virkelige lidenskap ? maskiner og mekanikk ? kom fra turene til byen sammen med sin far, der han ble kjent med noen av de tidligste teknologiene.
Arbeidet for Thomas Edison
I april 1888 giftet Ford seg med Clara Bryant. Tre ?r senere ble han ansatt som ingeni?r i Thomas Edisons Illuminating Company, hvor han gjorde en rask karriere. St?rre ?konomisk trygghet sammen med mer frihet til ? eksperimentere fulgte med forfremmelsen til sjefsingeni?r i 1893 ? samme ?r som hans eneste barn Edsel ble f?dt.
Som ung gutt tok Henry fra hverandre alt han fikk tak i, og ble raskt kjent i nabolaget som en som kunne reparere klokker. Etterhvert som han ble eldre unders?kte han enhver mekanisk utfordring han kom over, men konsentrerte seg mer og mer om forbrenningsmotorene.
Henry Ford kalte sin f?rste bil Quadricycle, og den tiltrakk seg nok ?konomisk st?tte til at Henry Ford kunne si opp jobben hos Edison og v?re med p? etableringen av Detroit Automobile Company i 1899. Selskapet gikk imidlertid konkurs og 16. juni 1903 ble Ford Motor Company etablert.
Med 250 dollar i kassa
En m?ned senere var det hele i ferd med ? velte, med en kontantbeholdning p? 250 dollar. En h?yst n?dvendig kapitalinnspr?yting, som holdt selskapet flytende, kom 13. juli i form av oppgj?r for tre solgte Model A-biler. I 2012 ble en av disse tre bilene, en r?d 1903 Model A Rear Entry Tonneau ? kj?pt tilbake til selskapet av Bill Ford p? en auksjon.
Den ikoniske Model T ble lansert i oktober 1908 og ?pnet en ny ?ra i USA. Den niende av Henry Fords produksjonsbiler, han kalte den den universelle bil. Mer enn 15.000.000 Model T ble bygget og solgt og satte uten tvil verden p? hjul.
I 1913 lanserte Ford Motor Company det bevegelige samleb?ndet for bilproduksjon. Dette ?kte produksjonen og senket bilprisene
I 1914 produserte Ford ? med 13.000 ansatte, ca. 300.000 biler, mens 299 andre selskaper med 66.350 ansatte produserte ca. 280.000 kj?ret?y.
Mulighet for ? endre samfunnet
I tillegg til kj?ret?yene som ga Henry Ford stor fremgang forsto han bilens potensiale for ? endre hele verdenssamfunnet.
F?r Henry Fords tid var bilen en luksusgjenstand og de fleste av hans tidligere konkurrenter fortsatte ? konstruere og produsere kj?ret?y for de rike. Ford inns?, at med de rette produksjonsteknologiene kunne bilen bli ?konomisk oppn?elig for vanlige mennesker ? og at vanlige mennesker ville ha bil. Ford fokuserte p? ? gj?re produksjonsprosessen mer effektiv slik at han kunne selge flere biler og ta mindre for hver enkelt av dem.
Ford inns? ogs? at hans bedrift handlet om mye mer enn biler; det handlet om transport, mobilitet og endret livsstil. Han s? ringvirkningene fra masseproduksjonen at ved ? skape flere jobber, f?rte det til at flere mennesker kunne ha r?d til ? kj?pe de bilene han produserte.
Han gjorde ogs? Ford Motor Company til en internasjonal bedrift lenge f?r noen av hans konkurrenter. Allerede p? et ganske tidlig stadium ble bilene hans solgt i over 30 land, inklusive Kina, Brasil og store deler av Europa.
Hjelp til ? hjelpe seg selv
Henry Ford var ogs? klar over at god behandling av de ansatte ville resultere i mer tilfredse medarbeidere og bedre produkter. Han trodde imidlertid ikke p? vanlige gavmildhet, men mer p? ? gi den enkelte bedre muligheter til ? kunne hjelpe seg selv.
Noen av de tiltakene Ford igangsatte innen eget selskap var:
? 5 dollar pr. arbeidsdag, som var en fordobling av bilindustriens standardl?nn, og brakte de ansatte n?rmere ? kunne kj?pe en av bilene de selv bygget. Ford ans? at det var en m?te ? dele selskapets fortjeneste med dem som hadde hjulpet til ? skape den.
? Ansettelsesvilk?r som skapte muligheter for dem med fysiske og mentale utfordringer.
? Et utvalg utdannelsestilbud p? arbeidsstedet, som startet med engelsk skole i Highland Park-fabrikken i 1914 da han oppdaget at en arbeidsstokk – som hovedsakelig besto av immigranter – trengte spr?koppl?ring.
Eneeier av Ford Motor Company
Henry Ford trakk seg fra lederjobben f?rste gang i 1919, da han overlot ledelsen til sin s?nn Edsel. I 1919 overtok Ford, hans kone og s?nnen aksjene til selskapets minoritetsaksjon?rer for imponerende (i 1919) $105.820.894, og ble dermed eneeiere av Ford Motor Company.
I 1943, etter at Edsel d?de av kreft i en alder av 49 ?r, kom Henry tilbake som leder av virksomheten. Men mange sier at han aldri ble seg selv igjen etter tapet av sin s?nn.
21. september 1945 fikk styret i Ford Motor Company et brev fra Henry Ford der han trakk seg som toppsjef og anbefalte Henry Ford II, Edsels eldste s?nn og Henrys eldste barnebarn, som sin etterf?lger. Med det trakk Henry Ford seg permanent fra ledelsen av Ford Motor Company. Han var da 82 ?r.
Men han var ingen typisk pensjonist. 7. april 1947 var han som vanlig i full aktivitet, og inspiserte bygninger og omr?der i Dearborn, som var blitt skadet av en de verste flommene i manns minne. Flommen hadde ogs? brutt str?mmen til Henry Fords hjem, Fair Lane. Han d?de i sin egen seng den natten, omgitt av stearinlys, i en underlig gjenskapelse av den elektrisitetsfrie verden han ble f?dt inn i.
For ytterligere informasjon, flere h?yoppl?selige bilder, videoer m.m, se http://media.ford.com/mini_sites/10031/HenryFord150
.

Om Ford Motor Company
Ford Motor Company er en global bilindustrileder basert i Dearborn, Michigan, USA, som produserer eller distribuerer biler p? over seks kontinenter. Med ca. 166.000 ansatte og 70 fabrikker p? verdensbasis inkluderer konsernet bilmerkene Ford og Lincoln. Konsernet leverer finansielle tjenester gjennom Ford Motor Credit Company. For mer informasjon vedr?rende Fords produkter, vennligst bes?k www.ford.no
Ford Europa er ansvarlig for ? produsere, selge og vedlikeholde Ford-merkede kj?ret?yer i 51 individuelle markeder og har ca. 66.000 ansatte. I tillegg til Ford Motor Credit Company inkluderer Ford Europas virksomheter Ford Customer Service Division og 22 produksjonsenheter, inklusive samarbeidsprosjekter. Den f?rste Ford-bilen ble sendt til Europa i 1903 ? samme ?r som Ford Motor Company ble etablert. Produksjon i Europa startet i 1911.

Authors

Related posts

Top