N?r regnet b?tter ned i sommer-Norge: Slik unng?r du livsfarlig vannplaning!

Vannplaning er sommer-bilistens verste mareritt. Overraskende og kraftige regnbyger ?ker drastisk risikoen for vannplaning. Din beste forsikring for ? unng? dette, er ? ha gode dekk og tilpasse farten etter forholdene. Nokian Hakka Blue er et eksempel p? et nordisk sommerdekk med god beskyttelse mot vannplaning, godt v?tgrep, og med kortere bremselengde enn ?vanlige? sommerdekk.
Dekkenes tilstand b?r sjekkes f?r ferieturen starter. Hvis dekkene er mye slitt b?r de skiftes ut. Husk at bilen ofte kj?rer lange avstander i l?pet av sommeren, og som regel er hele familien med.
– N?r m?nsterdybden er mindre enn fire millimeter, blir dekkets v?tgrep d?rligere, og risikoen for vannplaning ?ker betydelig. Lovens minstekrav er 1,6 mm m?nsterdybde, men er dekket s? mye slitt vil det ikke klare ? fjerne vannet raskt nok mellom dekk og kj?rebane selv ved lave hastigheter, advarer produktsjef Fredrik Hauge i Nokian Dekk.
Tester Nokian Tyres har gjort, viser at vannplaning inntreffer ved 76 km/t med m?nsterdybde 1,6 mm, mot 96 km/t ved med nye dekk ? begge deler m?lt i en sving med 5 mm vann p? veien.
Vannplaning! Hva gj?r du?
Hvis en forhjulsdrevet bil vannplaner, vil en plutselig ?kning i turtallet v?re et tegn p? at dekkene har mistet kontakten med veien. L?ft foten vekk fra gasspedalen og tr? clutchen inn til hastigheten er blitt lavere.
– Ved vannplaning vil en uerfaren sj?f?r lett f? panikk og begynne ? vri p? rattet. Hvis forhjulene da plutselig f?r grep, kan bilen enten havne utfor veien ? eller i m?tende kj?rebane. Dette skjer s? raskt at man normalt ikke har mulighet til ? reagere fort nok.
Det er viktig ? v?re rolig og unng? ? dreie p? rattet inntil hastigheten har sunket s? mye at dekkene igjen klarer ? pumpe unna vannet mellom dekk og kj?rebane, og veigrepet er tilbake, understreker Hauge.
Yngre bilister er som regel ikke like klar over risikoen for vannplaning som eldre og mer erfarne sj?f?rer, som i mange tilfeller selv kan ha opplevd dette. Fredrik Hauge mener derfor at kj?reskolene b?r legge enda mer vekt p? dette forholdet ved kj?reoppl?ringen.
Gode ??dekk reduserer risikoen for vannplaning
Risikoen for vannplaning er spesielt h?y der det er slitt dype spor i asfalten. I regnv?r er det spesielt viktig ? unng? ? kj?re i disse sporene, der det samler seg mye vann. Spesielt ved forbikj?ring skaper de lett farlige situasjoner. Ogs? p? t?rt f?re b?r man unng? de dypeste asfaltsporene, fordi veislitasjen kan ha f?rt til at skarpe steinkanter stikker ut og kan lage s?r i dekkenes slitebane.
– Det viktigste man kan gj?re for ? redusere risikoen for vannplaning er likevel ? redusere farten n?r regnet pisker mot asfalten. Selv nye dekk kan ikke i enhver situasjon forhindre vannplaning dersom hastigheten er for h?y i forhold til mengden av vann p? veien, p?peker Fredrik Hauge.
Gode sommerdekk reduserer risikoen for vannplaning i stor grad. Et godt eksempel p? slike dekk, er Nokian Hakka Blue. Dekket har plassert seg blant de aller beste i bilbladenes dekktester, der det blant annet er blitt understreket at Nokian Hakka Blue er nummer én p? v?t vei.
Dekket har en rekke nyvinninger som er utviklet for ? redusere risikoen for vannplaning. Den nye Dry Touch suger?rslamellen suger effektivt opp vann mellom dekkets slitebane og veien, og leder vannet til dekkets hovedspor. Innovasjonen gj?r at dekket har best mulig kontakt med underlaget n?r det er mye vann p? veien, samtidig som grepet ogs? blir bedre p? t?rr vei. Den nye lamellkonstruksjonen gj?r at dekket beholder sine gode v?tegenskaper ogs? n?r det er slitt.
En annen innovasjon som reduserer risikoen for vannplaning, er s?kalte ?lensespor?. De ellipseformede hullene lagrer mer vann i takt med at sporvolumet i de tverrg?ende sporene ?ker.
Alle Nokian Hakka sommerdekk har en patentert slitasjeindikator (DSI = Driving Safety Indicator), som viser gjenst?ende m?nsterdybde i millimeter med tydelige tall p? slitebanen. Dekkene har ogs? et vanndr?pesymbol p? slitebanen. N?r dette blir borte, er det en p?minnelse om at m?nsterdybden er fire millimeter eller mindre, og at det er p? tide ? kj?pe nye sommerdekk.
Hakka-garanti
Nokian Tyres Hakka-garanti ? som f?lger med alle nye Hakka sommerdekk ? gir ekstra trygghet under ferien. Dersom et dekk som er korrekt montert og normalt brukt g?r i stykker slik at det ikke kan repareres, f?r forbrukeren et nytt tilsvarende dekk kostnadsfritt hoe en dekkforhandler som selger Nokian Tyres produkter i Norge, Sverige og Finland.
Bilder:
www.nokiantyres.com/HakkaBlue
www.nokiantyres.com/HakkaGreen
www.nokiantyres.com/HakkaBlack
Vannplaning:
http://www.nokiantyres.no/slaps-og-vannplaning
Dekk for din bil og kj?restil:
http://www.nokiantyres.no/sommerdekk
http://www.nokiantyres.no/hvordan-pavirker-dekk-trafikksikkerheten
Hakka-garanti:
http://www.nokiantyres.no/hakkagaranti
For mer informasjon:
www.nokiantyres.no
Produktsjef Fredrik Hauge, tlf. 6484 7700 ? [email protected]
www.facebook.com/nokiantyresnorge
www.youtube.com/NokianTyresCom
www.twitter.com/NokianTyresCom
www.linkedin.com/company/nokian-tyres-plc

Nokian Tyres er eneste dekkprodusent i verden som konsentrerer seg om produkter og tjenester for sikker bilkj?ring under nordiske forhold. Innovative dekk for person- og lastebiler, samt traktorer og tunge arbeidsmaskiner markedsf?res hovedsakelig i omr?der med sn? og skoger, og med krevende kj?reforhold p? grunn av ulike ?rstider. Nokian Tyres utvikler produkter der m?let er holdbar sikkerhet gjennom hele dekkets levetid. Nokian Tyres eier dekkjeden Vianor, som omfatter over 1.050 avdelinger i 26 land. Nokian Tyres omsetning i 2012 ble 1.612 millioner euro, og antall ansatte er ca. 4.080.
Vedlagte filer
PDF-dokument Word-dokument

Authors

Related posts

Top