Biler

Enklere og mer oversiktlige valg og riktigere priser: Ford introduserer ny pris- og produktstrategi

02-05-2013 07:00 Ford Motor Norge AS Ford lanserer n? en helt ny pris- og produktstrategi p? det norske markedet under betegnelsen ?Ford Easy Price?. I praksis betyr det enklere valg for kunden gjennom et forenklet produktprogram, en langt mer transparent prisstruktur, og enklere og mer enhetlige prissprang mellom utstyrsvarianter, karosserier og motorer.

Ford lanserer n? en helt ny pris- og produktstrategi p? det norske markedet under betegnelsen ?Ford Easy Price?. I praksis betyr det enklere valg for kunden gjennom et forenklet produktprogram, en langt mer transparent prisstruktur, og enklere og mer enhetlige prissprang mellom utstyrsvarianter, karosserier og motorer.
– I hovedsak har vi tilpasset v?rt produktprogram til det vi vet om norske Ford-kunders kj?pspreferanser, sier adm. direkt?r Steve Kimber i Ford Motor Norge. – Resultatet av dette ? kombinert med den nye prisstrukturen ? er at kundene enklere vil kunne finne den kombinasjonen av produkt og pris som tilfredsstiller deres behov.
Over tid har vi utviklet et sv?rt omfattende produktsortiment som vi vet ikke har bidratt til enkle valg for kundene. Dette har vi n? kraftig forenklet, slik at det vil v?re langt enklere og mer intuitivt for kundene ? ?navigere? i valgmulighetene og prisforskjellene mellom dem.
En annen fordel av et enklere og mer oversiktlig produktprogram er at det vil v?re st?rre mulighet for at den bilen kunden ?nsker seg allerede finnes i landet slik at en lang ventetid for ? f? en bil produsert til kundens spesifikasjoner kan kortes ned til dager.
Det norske bilmarkedet har i de senere ?r utviklet seg i retning av stadig st?rre rabatter, noe som har tatt fokus bort fra viktigheten av ? selge riktig produkt til riktig pris. Samtidig har dette gjort det vanskeligere for sluttkundene ? orientere seg, da man opplever ulike priser i annonser, p? Internett, i prislister etc. Med Ford Easy Price vil bonuser og rabatter gitt tidligere i stedet benyttes til ? senke veiledende priser.
En gruppe som ogs? vil ha fordeler av dette er firmabilkj?perne, siden grunnlaget for firmabilbeskatningen er listeprisen.
Ford Focus kan st? som et eksempel p? hvordan den nye pris- og produktstrategien virker.
En 5-d?rs Trend med 1.0-liters EcoBoost-motor med 100 HK hadde f?r omleggingen en listepris p? kr. 234.100. Ny listepris fra 1. mai er kr. 223.000. Dersom kunden ?nsker ? g? til utstyrsniv?et Sport samt 125 HK er pristillegget kr. 10.000 kroner. Et stasjonsvognkarosseri ?ker prisen med kr. 10.000 og utstyrsniv?et Titanium ytterligere kr. 10.000 kroner, slik at prisen p? en 1.0-liter Ecoboost med 125 HK, utstyrsniv? Titanium og stasjonsvogn vil ha en listepris fra 1. mai p? kr. 253.000 mot tidligere 268.100. Vi har ogs? gjort prisstegene fra en modell til den neste enkelt ? forholde seg til. Hvis man for eksempel ?nsker ? g? fra Focus til C-MAX, sammenlignbare modeller, er pristillegget kr. 10.000.
– Tilsvarende prising er ogs? gjennomf?rt for Galaxy, S-MAX, Mondeo C-MAX og B-MAX. I en t?ff konkurransesituasjon tror vi det er avgj?rende for ? ?ke v?r markedsposisjon at vi legger til rette for en enklere og mer logisk pris- og produktstrategi – og ikke minst kortere leveransetider, som vil bli resultatet at v?r omlegging fastsl?r Kimber.

Om Ford Motor Company
Ford Motor Company er en global bilindustrileder basert i Dearborn, Michigan, USA, som produserer eller distribuerer biler p? over seks kontinenter. Med ca. 166.000 ansatte og 70 fabrikker p? verdensbasis inkluderer konsernet bilmerkene Ford og Lincoln. Konsernet leverer finansielle tjenester gjennom Ford Motor Credit Company. For mer informasjon vedr?rende Fords produkter, vennligst bes?k www.ford.no
Ford Europa er ansvarlig for ? produsere, selge og vedlikeholde Ford-merkede kj?ret?yer i 51 individuelle markeder og har ca. 66.000 ansatte. I tillegg til Ford Motor Credit Company inkluderer Ford Europas virksomheter Ford Customer Service Division og 22 produksjonsenheter, inklusive samarbeidsprosjekter. Den f?rste Ford-bilen ble sendt til Europa i 1903 ? samme ?r som Ford Motor Company ble etablert. Produksjon i Europa startet i 1911.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy