Nytt piggfritt vinterdekk for skiftende vinterf?re: Nokian Hakkapeliitta R2 ? komfort for nordiske forhold

v:* {behavior:url(#default#VML);} o:* {behavior:url(#default#VML);} w:* {behavior:url(#default#VML);} .shape {behavior:url(#default#VML);} I likhet med forgjengeren Nokian Hakkapeliitta R med sine mange testseire, er det nye Nokian Hakkapeliitta R2 et naturlig f?rstevalg for bilister som vil ha komfortable kj?reegenskaper og et milj?vennlig dekk. Dekkets meget lave rullemotstand reduserer b?de drivstofforbruk og CO2-utslipp. I tillegg har man videreutviklet dekkets sikre kj?reegenskaper p? isete, sn?dekte og v?te veier.

Produktsortimentet for det nye lettkj?rte Nokian Hakkapeliitta R2 omfatter 56 produkter fra 13 til 20 tommer, og dekket (hastighetsklasse R ? 170 km/t) passer til alle moderne bilmodeller. Nokian Hakkapeliitta R2 kommer i salg h?sten 2013 til vinterdekksesongen. De viktigste markedene for det nye dekket er Norden og Russland.

Nye Cryo Crystal Concept: Optimalt grep

Raskt skiftende v?rforhold er typisk for nordisk vinter. Selv om man hovedsakelig kj?rer p? godt f?re vinters tid, s? hender det innimellom at et kraftig sn?fall eller glatt nullf?re kan overraske bilf?reren. Det lettrullende Nokian Hakkapeliitta R2 har sikkerhetsegenskaper i toppklasse, takket v?re den nye generasjonen gummiblanding, skreddersydd m?nster og konseptet Cryo Crystal som styrker grepet.

Gummiblandingen inneholder diamantharde partikler som ligner krystaller med mange kanter. De griper effektivt mot underlaget og forbedrer spesielt isgrepet. Gummien i slitebanen gir meget godt grep, og dekket beholder sine gode egenskaper ogs? n?r m?nsterdybden n?rmer seg minimum for sikker vinterkj?ring ? 4 millimeter.

– Nye Nokian Hakkapeliitta R2 viser at det er mulig ? beholde b?de presise kj?reegenskaper og et godt grep, selv n?r dekket blir eldre. De mikroskopiske sm? krystallene med sine skarpe kanter i gummien fungerer som innebygde pigger. N?r dekket begynner ? bli slitt, vil de jevnt fordelte milj?vennlige krystallene komme frem og forbedre grepet, forteller Juha Pirhonen, Nokian Tyres utviklingssjef, om det nye dekkets spesielle egenskaper.

Godt grep ? ruller lett

Det unike konseptet Cryo Crystal og gummien i slitebanen for piggfrie vinterdekk danner sammen en komplett helhet. Den nye vintersilica gummiblandingen som er basert p? cryosilan fungerer sikkert over et bredt temperaturspekter, uavhengig av om veien er v?t eller farlig glatt. Katalysatoren i den cryogeniske silanblandingen for lave temperaturer er rapsolje, som s?rger for at silica og naturgummi sammen fungerer optimalt. P? samme m?te som i det nye piggdekket Nokian Hakkapeliitta 8, er andelen naturgummi ?ket betydelig ogs? i Nokian Hakkapeliitta R2.

Mer naturgummi i gummiblandingen har en avgj?rende positiv effekt p? vintergrepet under skiftende nordiske vinterforhold. Naturgummi fungerer godt ved skiftende temperaturer. Gummien i slitebanen i Nokian Hakkapeliitta R2 holder seg fleksibel under alle forhold. M?nsterblokkenes lameller fungerer aktivt uansett temperaturvariasjoner og grepsforhold. Rapsoljen gj?r dekket mer slitesterkt, og styrker is- og sn?grepet.

Gummiblandingen gir Hakkapeliitta R2 usedvanlig godt is- og v?tgrep, i tillegg til meget god slitestyrke ved skiftende temperaturer. Takket v?re den h?ye andelen silica og det helt nye m?nsteret har Nokian Hakkapeliitta R2 mer enn fem prosent lavere rullemotstand enn forgjengeren, det meget lettrullende Hakkapeliitta R. Utviklingen er imponerende n?r man husker at Hakkapeliitta R hadde absolutt laveste rullemotstand i motorbladenes vinterdekktester.

Greps- og slapskl?r gir ekstra sikkerhet i ekstreme situasjoner

Flere nye innovasjoner, og videreutvikling av gamle l?sninger som fungerer godt, er grunnlaget for det gode grepet og de balanserte kj?reegenskapene som er typiske for Hakkapeliitta dekk. I det aggressive m?nsteret finnes et tettere nett av lameller som gir ekstra grep n?r friksjonen er p? sitt d?rligste, for eksempel p? v?t is.

De spesielle greps- og slapskl?rne p? m?nsterblokkene styrker grepet under strenge nordiske vinterforhold. Grepskl?rne finnes mellom m?nsterblokkene, og forbedrer is- og sn?grepet spesielt ved bremsing og akselerasjon. P? skulderomr?det, som er kritisk for slapsplaning, finnes det spesielle blokker som ligner skarpe trekanter. Deres oppgave er ? hindre slapsplaning. De s?kalte slapskl?rne p? skulderomr?det gir godt grep selv n?r det er mye slaps p? veien, og de hindrer at slaps pakker seg mellom m?nsterblokkene.

Dekkets forbedrete vintergrep merkes spesielt p? is, der Nokian Hakkapeliitta R2 har over 10 meter kortere bremsestrekning enn forgjengeren Hakkapeliitta R, som er kjent for sitt gode isgrep.

Pumpelameller styrker v?tgrepet

Nokian Hakkapeliitta R2 har i likhet med forgjengeren lommeformete lameller i m?nsterblokkene i skulderomr?det for ? fjerne ? eller heller: pumpe bort ? vann fra underlaget og styrke grepet. De patenterte pumpelamellene med ?kt volum og et stort antall zikk-zakk lameller styrker v?t- og isgrepet ytterligere.

Lamellvekkerne er kjent fra tidligere vinterdekkmodeller, og finnes b?de i skulder- og midtomr?det. Lamellvekkerne garanterer kj?resikkerheten p? raskt skiftende f?re. Den bredere lamellen ?pner den smalere lamellen, som styrker veigrepet i ekstreme situasjoner der det knapt finnes veigrep igjen.

Stabile og eksakte kj?reegenskaper

Det nye retningsbestemte m?nsteret med sammenhengende midtribbe forbedrer stabiliteten. Det robuste midtomr?det ?ker kj?resikkerheten ytterligere. Det gir ogs? et mer balansert slitasjem?nster, noe som ?ker sikkerheten n?r dekket blir eldre.

Det nye dekket har en konstruksjonen i slitebanen med flere lag som er spesielt utviklet for piggfrie vinterdekk. Sammen med gummien i slitebanen gj?r konstruksjonen Hakkapeliitta R2 betydelig mer stabilt enn vanlige piggfrie vinterdekk. Dekket ?vandrer? ikke p? veien, men styrer presist uansett vinterf?re. De eksakte kj?reegenskapene hjelper bilisten ? merke endringer i grepet og reagere i tide. M?nstergeometrien forbedrer kj?reegenskapene ogs? p? sporete veier.

Ny slitasjevarsler og inforute

P? slitebanen finnes som vanlig en slitasjevarsler (DSI ? Driving Safety Indicator) som Nokian Tyres har patentert. Sifrene midt p? dekket viser hovedsporenes m?nsterdybde i millimeter. Sn?krystallsymbolet er synlig til m?nsterdybden er fire millimeter. N?r det forsvinner, indikerer det at det er p? tide ? kj?pe nye vinterdekk for ? bevare sikre kj?reegenskaper.

En inforute p? dekksiden ?ker sikkerheten ytterligere. Der kan man merke av dekkets plassering p? bilen og lufttrykket. Nytt n? er at man ogs? kan markere strammemomentet for felgboltene. Som alle andre Hakkapeliitta vinterdekk omfattes ogs? Nokian Hakkapeliitta R2 av den unike Hakka-garantien.

Nokian Hakkapeliitta R2 ? nordisk komfort

o Meget sikkert p? is og sn?

o Overlegne kj?reegenskaper p? v?te og t?rre veier

o Sparer drivstoff

Hovedinnovasjoner:

Nokian Cryo Crystal Concept. Meget godt vintergrep, mer presise kj?reegenskaper. Gummiblandingen inneholder diamantharde partikler som ligner krystaller med mange kanter. De griper effektivt mot underlaget og forbedrer spesielt isgrepet. Den nye cryosilanbaserte vintergummiblandingen fungerer sikkert ved skiftende temperaturer. Blandingen gir usedvanlig godt is-, sn?- og slapsgrep og ?ker slitestyrken.

Tett lamellnett med brede lameller. Optimalt grep og optimale kj?reegenskaper. I det aggressive m?nsteret finnes et tettere lamellnett enn tidligere. De f? bredere lamellene p? midten av dekket styrker grepet, spesielt n?r friksjonen er som d?rligst, eksempelvis p? v?t is.

Pumpelameller. Bedre v?tgrep. De lommeformede lamellene i m?nsterblokkene p? skulderomr?det tar bort, eller snarere pumper unna vann fra kj?rebanen og styrker grepet. De patenterte pumpelamellene med st?rre volum og et stort antall zikk-zakk lameller ?ker v?t- og isgrepet ytterligere.

Grepskl?r. Forbedrer is- og sn?grepet. Grepskl?rne finnes mellom m?nsterblokkene, og bedrer is- og sn?grepet spesielt ved bremsing og akselerasjon.

Lamellvekkere. Bedre is- og sn?grep. Lamellvekkerne p? skulderomr?det bedrer kj?resikkerheten p? veldig glatt f?re. Den bredere lamellen ?pner den smalere lamellen.

Slapskl?r. Forhindrer slapsplaning. P? skulderomr?det, som er kritisk for slapsplaning, finnes spesielle blokker som ligner skarpe trekanter. Deres oppgave er ? forhindre slapsplaning. De s?kalte slapskl?rne p? skulderomr?det gir godt grep selv n?r det er mye slaps p? veien, og de forhindrer at slaps pakker seg mellom m?nsterblokkene.

Bilder:
www.nokiantyres.com/hakkapeliittaR2

Nokian Hakkapeliitta R2 ? nordisk komfort: http://youtu.be/1KtYGth-4-k

Tester under ekstreme forhold:
http://youtu.be/f4TSgk_1TQU

Video:
http://alasinmedia.pp.fi/nokiantyres_media/media_archive/HKPL_R2/
Hvor ble verdens f?rste vinterdekk oppfunnet?
http://www.nokiantyres.no/hvordan-ble-verdens-forste-vinterdekk-op

Historien om Hakkapeliitta vinterdekk:
http://hakkapeliitta75.com
Nokian Hakkapeliitta ? Legendarisk vinterdekk:
www.youtube.com/watch?v=JA-YfJDKvwE&feature=share&list=PL1BE04B7BAC224A97

Testvinneren Nokian Hakkapeliitta:
www.youtube.com/watch?v=IkQotSMzSfs&feature=share&list=UUv-VDEjbdBkuZ-eSvYOn0FA
Nokian Hakkapeliitta: Verdensrekord for kj?ring p? is 331,16 km/h:
www.nokiantyres.se/media-release-se?id=20472491&year=2011&group=ERA og Nokian Hakkapeliitta: Verdensrekord for elbil p? is 252,09 km/h
http://www.nokiantyres.no/media-release-no?id=27764177&year=2012&group=

Hakkapeliitta-vinterkj?reskole
http://www.nokiantyres.no/vinterkjoreskole

Hakkkapeliitta-testf?rerblogger
http://www.hakkapedia.no/no/hjem

Nokian Tyres dekkproffer som blogger
http://dackblogg.se/

Hakka-garanti: www.hakkaclub.no

Mer informasjon:

Nokian Tyres plc,Produktutviklingssjef Juha Pirhonen, tel. +358 10 401 7708
[email protected]

Sjef for teknisk kundeservice Matti Morri, tel. +358 10 401 7621
[email protected]

Produktchef Fredrik Hauge, tlf. 64847700
[email protected]

Allan Ostrovskis, teknisk sjef, 070-244 8820, [email protected]

www.nokiantyres.no

www.facebook.com/nokiantyresnorge | www.youtube.com/NokianTyresCom

Nokian Tyres er eneste dekkprodusent i verden som konsentrerer seg om produkter og tjenester for sikker bilkj?ring under nordiske forhold. Innovative dekk for person- og lastebiler, samt traktorer og tunge arbeidsmaskiner markedsf?res hovedsakelig i omr?der med sn? og skoger, og med krevende kj?reforhold p? grunn av ulike ?rstider. Nokian Tyres utvikler produkter der m?let er holdbar sikkerhet gjennom hele dekkets levetid. Nokian Tyres eier dekkjeden Vianor, som omfatter over 770 avdelinger i 20 land. Nokian Tyres omsetning i 2010 ble 1.058 millioner euro, og antall ansatte er ca. 3.500.
Vedlagte filer
PDF-dokument Word-dokument

Authors

Related posts

Top