Nytt piggfritt SUV-vinterdekk: Nokian Hakkapeliitta R2 SUV ? nordisk komfort og topp stabilitet

v:* {behavior:url(#default#VML);} o:* {behavior:url(#default#VML);} w:* {behavior:url(#default#VML);} .shape {behavior:url(#default#VML);} Nokian Hakkapeliitta R2 SUV har de samme innovasjonene og tekniske l?sningene som Nokian Hakkapeliitta R2 for personbiler. Det nye SUV-dekket inng?r i vinterdekkfamilien Hakkapeliitta, og er utviklet for t?ff og varierende kj?ring. Dekket representerer Nokian Tyres kompetanse som verdens ledende produsent av vinterdekk.

Produktsortimentet av Nokian Hakkapeliitta R2 SUV omfatter 47 produkter fra 15 til 21 tommer, og dekket passer til b?de sm? og store SUV?er. I sortimentet finnes ogs? spesialversjoner med Flat Run-teknikk. Nokian Hakkapeliitta R2 SUV kommer i salg f?r vinterdekksesongen starter h?sten 2013. De viktigste markedene for det nye dekket er Norden og Russland.

Nye Cryo Crystal Concept: Optimalt grep

Nokian Hakkapeliitta R2 SUV underst?tter aktivt de stabiliseringssystemer som finnes i SUV-modeller, og klarer store belastninger stabilt og fleksibelt b?de p? isete og v?te veier. Takket v?re det unike konseptet Cryo Crystal, nytt m?nster og innovasjoner som forbedrer vintergrepet, har det nye dekket meget gode kj?reegenskaper ogs? p? is- og sn?dekte og t?rre veier.

Sammen med gummien i slitebanen, som er spesielt utviklet for piggfrie vinterdekk, danner det unike konseptet Cryo Crystal en komplett helhet. Gummiblandingen inneholder diamantharde partikler som ligner mangekantete krystaller. De griper effektivt mot underlaget og forbedrer spesielt isgrepet. Med sine skarpe kanter virker de mikroskopisk sm? krystallene i gummien som innebygde pigger. N?r dekket begynner ? bli slitt, kommer de jevnt fordelte krystallene frem og forbedrer grepet.

Den cryosilan-baserte gummien i slitebanen, som ogs? finnes i Hakkapeliittas vinterdekk for personbiler, er spesialtilpasset for krevende SUV-kj?ring. Den optimale kombinasjonen av silica, rapsolje og naturgummi gir Nokian Hakkapeliitta R2 SUV best mulig is-, sn?- og v?tgrep ? b?de i streng kulde og p? regnv?te veier.

Den meget slitesterke gummiblandingen er stivere enn tidigere, og blandingen inneholder milj?vennlig rapsolje som forbedrer dekkets is- og sn?grep. Tester viser at den unike gummiblandingen gir det nye piggfrie vinterdekket mye bedre isgrep, p? samme m?te som Nokian Hakkapeliitta R2 for personbiler.

Balansert sikkerhet under ekstreme forhold

Flere nye innovasjoner gir det nye dekket optimalt vintergrep. Balanserte grepsegenskaper i alle situasjoner er viktig for h?ye SUV-biler med h?y ytelse. Forholdet mellom sidegrep og grepet rett forover m? v?re optimalt for at stabilitet og kj?reegenskaper skal v?re sikre ogs? i ekstreme situasjoner som krever raske reaksjoner. Nokian Hakkapeliitta R2 SUV har rette og effektiv skr?dde skuldre som gir p?litelig grep ikke minst i svinger.

I det aggressive m?nsteret finnes en tettere zikk-zakk lamellering med skarpe kanter som gir ekstra grep p? spesielt glatte veier og i dyp sn?. De bredere lamellene p? midten av dekket ?ker grepet, spesielt p? grovt is- eller sn?underlag. M?nsteret med sine kraftige spor og ?pne mellomrom mellom m?nsterblokkene p? skuldrene gj?r at sn? og slaps ikke pakker seg i m?nsteret.

De polerte sidesporene leder bort slaps, noe som reduserer risikoen for den farlige slaps- eller vannplaningen. P? skulderomr?det finnes ogs? spesielle slapskl?r som ligner skarpe trekanter. Disse har til oppgave ? hindre slapsplaning ogs? n?r det er mye l?s sn? p? veien.

Grepskl?r og pumpelameller gir stabilt veigrep

Mellom m?nsterblokkene finnes skr?dde grepskl?r som forbedrer is- og sn?grepet, spesielt ved bremsing og akselerasjon. M?nsterblokkenes kanter p? dekkets midtomr?de forbedrer grepet ytterligere.

Vintersikkerheten styrkes dessuten ved hjelp av lamellvekkere som finnes b?de p? skulder- og midtomr?det. Lamellvekkerne ?ker grepet p? raskt skiftende f?re, fordi den bredere lamellen ?pner den smalere lamellen, som i sin tur styrker grepet n?r veigrepet begynner ? bli d?rligere.

De lommeformede, patenterte pumpelamellene i m?nsterblokkene i
skulderomr?det leder bort vann mellom dekk og kj?rebane og styrker grepet.

Komfortabel kj?ring uten overraskelser

Det nye m?nsteret med sin sammenhengende midtribbe og de brede, kraftig lamellerte m?nsterblokkene gir store og motorsterke SUV-biler sikre og komfortable kj?reegenskaper uten overraskelser. Det robuste midtomr?det gj?r at dekket slites jevnere, noe som gir ekstra sikkerhet n?r dekket blir eldre.

Robuste Nokian Hakkapeliitta R2 SUV gir komfortable kj?reegenskaper under nordiske vinterforhold. Den slitesterke konstruksjonen med flere gummilag gir stabile kj?reegenskaper, uansett om man kj?rer p? grusveier eller brede, fine asfaltveier. Ujevnheter i kj?rebanen som skaper st?t eller vibrasjoner i dekket dempes av dekksidene og belaster ikke felgen.

Nordiske piggfrie vinterdekk har generelt lavest rullemotstand av alle typer vinterdekk. Takket v?re det helt nye m?nsteret, og en helt ny type gummiblanding i slitebanen, har Nokian Hakkapeliitta R2 SUV meget lav rullemotstand, lavere enn mange sommerdekk. Mindre rullemotstand gir mindre drivstofforbruk og reduserte CO2-utslipp.

Ny slitasjevarsler og inforute

P? slitebanen finnes som vanlig en slitasjevarsler (DSI ? Driving Safety Indicator) som Nokian Tyres har patentert. Sifrene midt p? dekket viser hovedsporenes m?nsterdybde i millimeter. Sn?krystallsymbolet er synlig til m?nsterdybden er fire millimeter. N?r det forsvinner, indikerer dette at det er p? tide ? kj?pe nye vinterdekk for ? bevare sikre kj?reegenskaper.

En inforute p? dekksiden ?ker sikkerheten ytterligere. Der kan man merke av dekkets plassering p? bilen og lufttrykket. Nytt n? er at man ogs? kan markere strammemomentet for felgboltene. Som alle andre Hakkapeliitta vinterdekk omfattes ogs? Nokian Hakkapeliitta R2 SUV av den unike Hakka-garantien.

Nokian Hakkapeliitta R2 SUV ? nordisk komfort og stabilitet

o Topp vintergrep
o Meget stabilt og robust
o Komfortable kj?reegenskaper under alle forhold

Bilder: www.nokiantyres.com/hakkapeliittaR2SUV

Nokian Hakkapeliitta R2 ? nordisk komfort: http://youtu.be/1KtYGth-4-k

Tester under ekstreme forhold:
http://youtu.be/f4TSgk_1TQU

Hvor ble verdens f?rste vinterdekk oppfunnet?
http://www.nokiantyres.no/hvordan-ble-verdens-forste-vinterdekk-op

Historien om Hakkapeliitta vinterdekk:
http://hakkapeliitta75.com
Nokian Hakkapeliitta ? Legendarisk vinterdekk:
www.youtube.com/watch?v=JA-YfJDKvwE&feature=share&list=PL1BE04B7BAC224A97

Testvinneren Nokian Hakkapeliitta:
www.youtube.com/watch?v=IkQotSMzSfs&feature=share&list=UUv-VDEjbdBkuZ-eSvYOn0FA
Nokian Hakkapeliitta: Verdensrekord for kj?ring p? is 331,16 km/h:
www.nokiantyres.se/media-release-se?id=20472491&year=2011&group=ERA og Nokian Hakkapeliitta: Verdensrekord for elbil p? is 252,09 km/h
http://www.nokiantyres.no/media-release-no?id=27764177&year=2012&group=

Hakkapeliitta-vinterkj?reskole
http://www.nokiantyres.no/vinterkjoreskole

Hakkkapeliitta-testf?rerblogger
http://www.hakkapedia.no/no/hjem

Nokian Tyres dekkproffer som blogger
http://dackblogg.se/

Hakka-garanti: www.hakkaclub.no



Mer informasjon:

Nokian Tyres plc,Produktutviklingssjef Juha Pirhonen, tel. +358 10 401 7708
[email protected]

Sjef for teknisk kundeservice Matti Morri, tel. +358 10 401 7621
[email protected]

Produktsjef Fredrik Hauge, tel. 64847700
[email protected]

Allan Ostrovskis, teknisk sjef, tel. 070-244 8820, [email protected]

www.nokiantyres.no

www.facebook.com/nokiantyresnorge | www.youtube.com/NokianTyresCom

Nokian Tyres er eneste dekkprodusent i verden som konsentrerer seg om produkter og tjenester for sikker bilkj?ring under nordiske forhold. Innovative dekk for person- og lastebiler, samt traktorer og tunge arbeidsmaskiner markedsf?res hovedsakelig i omr?der med sn? og skoger, og med krevende kj?reforhold p? grunn av ulike ?rstider. Nokian Tyres utvikler produkter der m?let er holdbar sikkerhet gjennom hele dekkets levetid. Nokian Tyres eier dekkjeden Vianor, som omfatter over 770 avdelinger i 20 land. Nokian Tyres omsetning i 2010 ble 1.058 millioner euro, og antall ansatte er ca. 3.500.
Vedlagte filer
PDF-dokument Word-dokument

Authors

Related posts

Top