Advarer mot ny dekkmerking

Bileksperter frykter at ny EU-merkeordning for dekk skal gi forbrukerne falsk trygghet. ? Merkeordningen er ikke tilpasset norske vinterforhold. Derfor blir dekktester enda viktigere n?, sier Torleiv Haukenes i Dekkmann.
Opprinnelig skulle den nye EU-forskriften om dekkmerking tr? i kraft allerede 1. november her i landet. If?lge Vegdirektoratet vil den nye dekkmerkingen n? tidligst innf?res fra nytt?r. EU-kravene til dekkmerking inneb?rer at alle sommerdekk og piggfrie vinterdekk produsert etter 1. juli i ?r skal rangeres etter hvor h?yt de scorer p? f?lgende tre faktorer: Rullemotstand, egenskaper p? v?t vei og st?y. -Merkingen kan sammenlignes med m?ten hvitevarer klassifiseres, og har til hensikt ? hjelpe forbrukerne n?r de skal kj?pe dekk. Problemet er at dekkene klassifiseres ut fra kun tre av et utall viktige egenskaper. Selv om et dekk scorer h?yt p? EUs tre faktorer, kan de v?re livsfarlige p? alt annet, forteller Torleiv Haukenes, produktsjef i Dekkmann.
Ikke egnet for norsk vinter
Haukenes er redd for at forbrukere skal la seg villede av den nye merkeordningen, og understreker at uavhengige dekktester n? blir enda viktigere. ? Nordiske piggfrie dekk vil f? en lav EU-score. Disse dekkene har en myk gummiblanding som gir godt grep p? is, men ruller tyngre og bremser d?rligere p? v?t vei. Piggfrie dekk produsert for det mellomeuropeiske markedet vil oppn? en betydelig bedre score fordi de ruller lettere, selv om de er vesentlig d?rligere p? is og sn?. Man kan nesten si at jo d?rligere score et piggfritt dekk har p? v?tgrep og rullemotstand, jo bedre er det p? sn? og is, sier han.
Velg dekk etter bosted
Ogs? Jan Engebretsen, kommunikasjonsr?dgiver i NAF, r?der bilistene til ? benytte seg av informasjonen fra dekktestene som utgis i oktober hvert ?r. Ut fra 15 forskjellige tester p? hvert dekk, kan du finne det beste dekket for deg i forhold til hvilket f?re du vanligvis kj?rer p? i ditt omr?de. ? En bileier i V?g? skal n?dvendigvis ikke kj?pe samme type dekk som en fra Bergen. Den nye EU-merkeordning er en fin m?te ? bedre trafikksikkerheten p?, dersom den f?rer til at kj?per ikke velger d?rlige dekk. Mange bilister kj?per dekk bare fordi de er billige og tenker ikke sikkerhet i det hele tatt, sier Engebretsen. Han understreker at oblatene gir informasjon om dekkets evner og kvaliteter, men ikke i sin helhet. ? Uansett v?tt eller t?rt f?re er ogs? sidestabilitet, bremsestrekning og grep i kritiske man?ver viktige egenskaper for dekk, p?peker han.
Dette er den nye dekkmerkingen:
EU-kravene til dekkmerking tr?dte i kraft i desember 2012.
Merkeordningen gjelder for alle dekk for person-, vare- og lastebiler produsert etter 1. juni 2012. Piggdekk er forel?pig unntatt kravet om merking.
EU har valgt ? rangere dekkene etter tre ulike egenskaper: bremselengde p? v?t vei, rullemotstand og st?y.
Dagens Dekkmann er resultatet av en sammensl?ing av to selskaper; Olrich Gummiservice, som ble startet s? tidlig som i 1929 og Dekkmann, som ble etablert i 1957. Olrich navnet ble tatt bort i 1996 og selskapets navn har v?rt Dekkmann AS siden da. Kjeden best?r av 41 avdelinger fra Mandal i s?r til Alta i nord. Selskapet Dekkmann AS er en datter av Continental Dekk Norge AS og dermed “datterdatter” av Continental AG i Tyskland.

Authors

Related posts

Top