Slik unng?r du kuldesjokk p? dieselbilen

Oslo: Med noen enkle huskeregler, rett diesel p? tanken, oppladet batteri og full tank er du godt rustet for vinteren.
? Manglende batterikapasitet er den vanligste ?rsaken til at du ikke f?r start p? dieselbilen om vinteren. N?r temperaturen g?r ned synker batterikapasiteten dramatisk. Derfor er det viktig ? lade batteriet jevnlig, sier Knut Sk?rdalsmo, senior produktspesialist i Statoil Fuel & Retail.
Feil ?rstid p? tanken
Bileiere m? ogs? passe p? at de har riktig diesel p? bilen i vinterhalv?ret. Det er store forskjeller i kuldeegenskapene p? sommerdiesel og vinterdiesel.
? Dersom du har satt fra deg bilen p? Gardermoen med sommerdiesel og kommer tilbake til 10 ? 15 kuldegrader eller lavere, er det godt mulig du m? ta taxi hjem. Dersom du bruker redskap sporadisk, for eksempel en traktor, er det viktig ? skifte til vinterdiesel f?r du tar den i bruk igjen, understreker Sk?rdalsmo.
Vinterdiesel selges i utgangspunktet med samme kuldeegenskaper over hele landet. Sk?rdalsmo forteller likevel at oljeselskapene i visse tilfeller gj?r tilpasninger lokalt.
? Skal du til et sted der det er fryktelig kaldt, anbefaler vi at du fyller opp tanken n?r du kommer fram f?r du setter fra deg bilen for natten. Det kan ogs? l?nne seg ? ha s? godt som full tank p? bilen gjennom vinterhalv?ret for ? unng? kondens, r?der Sk?rdalsmo.
?Ikke bruk parafin
Han advarer dieselbileiere mot ? finne p? lure l?sninger hjemme i garasjen.
? I beste fall gj?r du ikke noe galt, men potensialet for en stor ekstraregning er alltid til stede. I gamle dager brukte oljebransjen og entrepren?rer ? blande inn parafin i dieselen for ? f? bedre kuldeegenskaper. Dette er ikke lenger lovlig p? grunn av parafinens h?ye svovelinnhold. Dessuten vil svovelen ?delegge katalysatoren p? nye dieselbiler. Parafin har dessuten altfor d?rlige sm?reegenskaper, s? du kan ogs? risikere ? ta livet av dyre komponenter i innspr?ytningssystemet.
Bruk tynn motorolje
Har du en eldre bil er det dessuten lurt ? bytte dieselfilter f?r vinteren, dersom det er lenge siden du gjorde det sist. Med tynn og lettflytende motorolje starter bilen lettere i kulden og s?rger dessuten for at batterikapasiteten ikke tappes un?dvendig.
? Dersom du skal ut og kj?re dieselbil i ekstremkulde som 40 minusgrader er diesel i utgangpunktet lite egnet, men er bilen i jevnlig bruk g?r det faktisk bra, sier Sk?rdalsmo.
(Artikkelen er skrevet av Pressenytt for Statoil Fuel & Retail)

Authors

Related posts

Top