Visste du dette om vinterdekk?

Mange bilister har liten ? eller mangelfull ? kunnskap om vinterdekk. Selv i vinterlandet Norge opplever vi hvert eneste ?r at den f?rste sn?en kommer like overraskende hver gang, noe k?ene p? dekkverkstedene viser tydelig s? snart det f?rste sn?fallet er et faktum.

Mange tror vinterdekk har st?rre rullemotstand enn sommerdekk, og at de derfor bruker mer drivstoff. Nokian Tyres dekkekspert ber oss glemme denne troen:

– Faktum er at vinterdekk vanligvis har lavere rullemotstand enn sommerdekk. Dette henger sammen med at m?nsteret er kraftig lamellert. Dessuten har vinterdekk en annen type gummiblanding og en annen stammekonstruksjon, forteller produktsjef Fredrik Hauge i Nokian Dekk AS.

For ? kunne spare drivstoff skal lufttrykket sjekkes regelmessig. For lavt lufttrykk ?ker drivstofforbruket. Samtidig blir kj?reegenskapene d?rligere, dekkslitasjen ?ker og belastningen p? stammekonstruksjonen blir h?yere. Allerede med 30 prosent for lite luft i dekket halveres dekkets levetid.

– Om vinteren b?r lufttrykket helst sjekkes i en varm hall med romtemperatur. Dersom trykket sjekkes utend?rs i kulde kan trykket bli for lavt, siden dekket trenger mer luft ved lave temperaturer. Dersom du ikke har anledning til ? sjekke lufttrykket innend?rs, skal du ?ke trykket med 0,1 bar (10 kPa) for hver -10 grader. Jeg anbefaler at lufttrykket ?kes med 0,2 bar (20 kPa) p? vinterdekkene, sier Fredrik Hauge.

Milj?sp?rsm?l p?virker piggenes egenskaper

Vinterdekk har lenge hatt lettmetallpigger med aluminiumstamme som sliter vesentlig mindre p? veiene enn st?lpiggene som ble brukt f?r. Piggvekten har dessuten g?tt ned fra 1,7 til 1,1 gram, noe som i seg selv er en viktig faktor for redusert veislitasje, sier Fredrik Hauge.

Hvilken oppgave har piggene?

N?r temperaturen ligger rundt frysepunktet er f?ret ofte skummelt med svartis og glatt rim ? ofte med vann p?. P? slikt f?re gir piggdekk bedre grep enn piggfrie vinterdekk.

– Piggenes oppgave er ? utjevne virkningen av skiftende f?reforhold. Piggene sl?r i stykker ishinnen p? kj?rebanen, og griper ned i isen ? ogs? om det er vann p? toppen. Piggfrie vinterdekk klarer ikke dette, sier Fredrik Hauge.

Hardpakket sn? i et veikryss gir ofte like d?rlig grep som is, og piggfrie vinterdekk gir ogs? da d?rligere grep enn piggdekk.

Skift dekk og ?k sikkerheten

En vanlig anbefaling er ? bytte om dekk fra drivaksel til frittrullende aksel etter ca. 8.000 kilometers kj?ring.

– Drivhjulsdekk slites fortere enn fritt rullende dekk. Med piggdekk er det enda viktigere ? bytte om dekkene, siden piggoverhenget ?ker i takt med kj?rte mil. Overhenget p? fritt rullende dekk reduseres derimot litt. P? en forhjulsdrevet bil kan man i verste fall miste grepet dersom forskjellen i grep p? grunn av piggoverhenget er for stor mellom for- og bakhjulsdekk. Dersom du ser en tydelig forskjell p? slitasje mellom drivhjulsdekk og fritt rullende dekk, er det en god regel ? bytte dekk umiddelbart, sier Fredrik Hauge.

Ulike typer dekk

Konstruksjon, gummiblanding og m?nster p? vinterdekk og sommerdekk er sv?rt forskjellige. P? grunn av sikkerheten er det derfor viktig ? bruke riktig type dekk for ?rstiden.

– Sammenlignet med sommerdekk har piggfrie vinterdekk en mykere gummiblanding og et ?pent m?nster med mange lameller. Hemmeligheten bak det gode grepet til piggfrie vinterdekk er nettopp den tette lamelleringen og den myke gummiblandingen. Hensikten med de skarpe lamellkantene er ? styrke grepet.

Dekkets m?nster m? dessuten v?re s? ?pent at ikke is og sn? fester seg og svekker grepet.

– Takket v?re nye slitebanegummiblandinger har moderne vinterdekk betydelig bedre v?tgrep enn tidligere, sier Fredrik Hauge, som anbefaler forbrukerne ? v?re n?ye ved valg av vinterdekk.
– Dette gjelder selvsagt om man skal velge piggdekk eller piggfrie dekk, men handler uansett f?rst og fremst om kvalitet.
H?stens vinterdekktester i bilblader og aviser bekrefter nok en gang at de billigste dekkvalgene ikke holder m?l under krevende norske vinterforhold. N?r nye vinterdekk skal kj?pes, er det viktig at man ikke faller for fristelsen til ? satse p? det billigste for ? spare noen kroner.

Mer informasjon:

Produktsjef Fredrik Hauge, tlf: 64 84 77 35 – mobil: 915 49 405
e-post: [email protected]

Mer om emnet:
Piggdekk eller piggfrie dekk?
www.nokiantyres.no/piggdekk-eller-piggfrie-dekk

Sikker vinterkj?ring:
www.nokiantyres.no/vr_forberedt_nyt_vinteren

Nokian Tyres er eneste dekkprodusent i verden som konsentrerer seg om produkter og tjenester for sikker bilkj?ring under nordiske forhold. Innovative dekk for person- og lastebiler, samt traktorer og tunge arbeidsmaskiner markedsf?res hovedsakelig i omr?der med sn? og skoger, og med krevende kj?reforhold p? grunn av ulike ?rstider. Nokian Tyres utvikler produkter der m?let er holdbar sikkerhet gjennom hele dekkets levetid. Nokian Tyres eier dekkjeden Vianor, som omfatter over 770 avdelinger i 20 land. Nokian Tyres omsetning i 2010 ble 1.058 millioner euro, og antall ansatte er ca. 3.500.
Vedlagte filer
PDF-dokument Word-dokument

Authors

Related posts

Top