Biler

Unikt nytt sommerdekk fra Nokian Tyres

11-09-2012 21:08 Nokian Tyres Nokian eLine med fremtidens teknikk g?r rett til topps med AA-klassifisering i EUs kommende dekkmerking.

Nokian Tyres lanserer et nytt sommerdekk, Nokian eLine, som har drivstoffeffektivitet og v?tgrep som klarer kravene i klasse A, den beste klassen, i EUs nye dekkmerking. Dette teknologiske kunststykket fra verdens ledende vinterdekkprodusent er ikke noe konseptdekk, men et topprodukt som kommer i salg v?ren 2013. Dekket passer til mindre personbiler, og er midt i blinken for alle bilf?rere som verdsetter fremtidsrettede tekniske l?sninger, bransjens beste drivstoffeffektivitet og sikre grepsegenskaper.
Det moderne nye dekket inneholder topp teknikk og mer enn hundre ulike r?varer. Nokian eLine er en komplisert kombinasjon av fysikk, nanoteknologi og topp moderne materialer som alle oppfyller en viktig funksjon.
– Vi startet utviklingen av dette neste generasjons dekket p? en helt ny m?te. Vi oppdaget at rullemotstand og v?tgrep ikke n?dvendigvis beh?ver ? v?re egenskaper som utelukker hverandre. Begge egenskaper kan maksimeres uten ? svekke dekkets balanserte egenskaper. For ? lykkes med dette, har vi tatt i bruk helt nye materiall?sninger, forandret m?nstergeometrien og brukt moderne gummiblandingsteknikker, forteller Nokian Tyres produktutviklingssjef, Juha Pirhonen.
Sikkerhet p? v?te veier
De mange nye tekniske l?sningene skiller Nokian eLine fra vanlige sommerdekk. Treghetsmomentet, som har en tendens til ? gj?re styringen tregere, er redusert i det nye dekket, noe som betyr at det gir meget god styref?lsomhet. Nokian eLine er et meget lettkj?rt dekk, selv under ekstreme forhold.
Nokian eLine har stabile kj?reegenskaper, og dekkets b?yde slitebane og robuste radialkonstruksjon fungerer godt sammen, noe som forbedrer v?tgrepet og gir kortere bremselengde p? regnv?te veier.
EUs nye dekkmerking viser et dekks bremselengde p? v?t asfalt fra 80 km/t. Som eksempel er forskjellen i bremselengde mellom dekk i den beste klassen, A, og den d?rligste klassen, F, over 18 meter. EUs dekkmerking skal tas i bruk senest 1. november, og omfatter de fleste typer dekk som selges i Europa. Unntatt er blant annet piggdekk.
Innovasjonene gj?r dekket milj?vennlig
Nokian eLine har ingen tradisjonelle m?nsterspor p? ytterskulderen. Disse er erstattet av lameller. Ogs? m?nsterblokkene har f?tt en annerledes form. De er kortere og bredere enn normalt. Dette gj?r at belastningen p? Nokian eLine fordeles p? et st?rre omr?de, og dekket f?r minst mulig formforandring (rullemotstand) under kj?ring.
– Mindre varmeutvikling ?ker slitestyrken b?de p? dekkets konstruksjon og p? slitebanen. Ved at vi har klart ? ?ke slitestyrken p? konstruksjonen, har vi ogs? klart ? finne den beste l?sningen for rullemotstand, sier Juha Pirhonen.
Dekkets gummiblanding er skreddersydd for krevende bruk og gj?r dekket enda mer milj?vennlig. Nokian eLine oppn?r raskt sin normale arbeidstemperatur. Det energieffektive dekket gir lav rullemotstand med en gang man begynner ? kj?re. Rullemotstandens andel av bilens drivstofforbruk er ca 20 prosent, noe som har betydelig innflytelse p? bilens drivstofforbruk og CO2-utslippet. I klassifiseringen i EUs dekkmerkinger er forskjellen i drivstofforbruk betydelig, ca 0,6 l/100 km, mellom det beste dekket i klasse A og det d?rligste i klasse G.
Teknikken brukes ogs? p? vinterdekk
Nokian Tyres utviklet verdens f?rste vinterdekk allerede i 1934. Bedriften er en pionér ogs? n?r det gjelder milj?vennlighet, og var f?rste dekkprodusent i verden som gikk over til ? bruke bare rensede lavaromatiske oljer i sine dekk. Nye Nokian eLine forsterker den milj?vennlige profilen n?r det gjelder ? utvikle innovative og milj?vennlige topp produkter.
– Foruten best mulige sikkerhetsegenskaper, skal dekk ogs? v?re ?konomiske og gi komfortable kj?reegenskaper. Alle som bruker v?re dekk drar nytte av v?re nye innovasjoner og tekniske l?sninger. For eksempel bruker vi den firkantede grepsformen, som gir optimal rullemotstand og topp v?tgrep i Nokian eLine, ogs? i v?re Nokian Hakkapeliitta vinterdekk, sier Juha Pirhonen.
Foto: www.nokiantyres.com/NokianeLine
Les mer: EUs nye dekkmerking: http://www.nokiantyres.no/eu-ny-dekkmerking

A to już wiesz?  400-500 mill kroner i skader: T?ff vinter skremmer ikke sommerdekkbilister

Mer informasjon:
Nokian Tyres plc,
Produktutviklingssjef Juha Pirhonen, tlf. +358 10 401 7708
[email protected]
Sjef for teknisk kundeservice, Matti Morri, tlf. +358 10 401 7621
[email protected]
Produktsjef Fredrik Hauge, tlf. 64 84 77 00
[email protected]
Teknisk sjef Allan Ostrovskis, tlf. 070-2448 820
[email protected]
www.nokiantyres.no

www.facebook.com/nokiantyresnorge | www.youtube.com/NokianTyresCom

Nokian Tyres er eneste dekkprodusent i verden som konsentrerer seg om produkter og tjenester for sikker bilkj?ring under nordiske forhold. Innovative dekk for person- og lastebiler, samt traktorer og tunge arbeidsmaskiner markedsf?res hovedsakelig i omr?der med sn? og skoger, og med krevende kj?reforhold p? grunn av ulike ?rstider. Nokian Tyres utvikler produkter der m?let er holdbar sikkerhet gjennom hele dekkets levetid. Nokian Tyres eier dekkjeden Vianor, som omfatter over 770 avdelinger i 20 land. Nokian Tyres omsetning i 2010 ble 1.058 millioner euro, og antall ansatte er ca. 3.500.
Vedlagte filer
PDF-dokument Word-dokument

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy