Sommerdekkfamilien Nokian Hakka vokser: Nye Nokian Hakka Black ? maksimal ytelse for rask kj?ring

H?y kompetanse og avansert teknikk hos verdens nordligste dekkprodusent gj?r at Nokian Hakka Black er blant de beste dekkene i sin klasse.
Nokian Hakka Black for rask kj?ring er et dekk i UHP kategori, den t?ffeste kategorien for personbildekk. I utvalget inng?r 28 produkter fra 16 til 20 tommer i hastighetsklassene W (270 km/t) og Y (300 km/t). Salg av de nye produktene starter v?ren 2013 p? Nokian Tyres hovedmarkeder. Nokian Hakka Blue kompletterer de sterke tradisjonene som ?vrige Nokian Hakka-produkter har skapt, tradisjoner som nordiske forbrukere verdsetter. Milj?vennlige Nokian Hakka Green og Nokian Hakka Blue med sine meget gode v?tegenskaper er begge velkjente testvinnere.
Meget godt ogs? under ekstreme forhold
Nokian Hakka Black styrer eksakt, og dekkets kj?re- og grepsegenskaper er finpusset til det ytterste p? grove nordiske veier og p? testbaner for rask kj?ring p? kontinentet. Under utviklingen av dekkets gode v?tegenskaper benyttet man et h?yhastighetskamera som gir n?yaktig informasjon om samspillet mellom dekk og vei. Testprogrammet omfattet ogs? et stort antall innend?rs tester, foruten hundrevis av mil med kj?ring p? typisk grove nordiske asfaltveier.
– Nokian Hakka Black er et dekk for krevende kj?ring, og har en ny generasjon gummiblanding, en konstruksjon med flere lag og nanoteknikk, samt et m?nster som er spesielt utviklet for rask kj?ring. Dekket reagerer lynraskt p? styringen, noe som er et absolutt krav for sikker kj?ring n?r yttergrensene for grep. I tillegg til de eksakte kj?reegenskapene gj?r de tekniske innovasjonene at dekket er meget komfortabelt og slitesterkt, forteller Juha Pirhonen, produktutviklingssjef i Nokian Tyres.

Nye Nordic Intelligent UHP Silica: Bedre veigrep og styref?lelse

Slitebanegummiblandingen Nordic Intelligent UHP Silica, som er spesielt utviklet for Nokian Hakka Black, er skreddersydd for t?ff bruk og h?ye hastigheter. Gummiblandingen har unike funksjonelle egenskaper, og molekylkjedene danner sammen med silicapartikler en ytterst sterk, men fleksibel kombinasjon. Gummiblandingen optimaliserer dekkets v?tgrep ved kraftig varierende temperaturer ? fra kj?lige v?rvintertemperaturer til varme sommerdager og ruskete h?stdager.
Veigrepet er meget godt og forutsigbart under alle forhold, uten overraskelser for f?reren. Den nye gummiblandingen gir ogs? meget god beskyttelse mot ytre skader, og ?ker komforten gjennom redusert dekklyd ved kj?ring p? grov asfalt.
Nokian Hakka Black trives i h?ye hastigheter. Mellomsjiktet under slitebanen har en nanosilica-gummiblanding med sm? molekyler. Denne unike blandingen gj?r at Nokian Hakka Black styrer betydelig raskere enn dekk med tradisjonelle gummiblandinger. Den f?lsomme og stabile veikontakten merkes spesielt ved kj?ring i svinger og ved filbytte. Det nederste gummilaget er meget stivt, noe som reduserer dekkets rullemotstand og varmeutvikling.
M?nsteret underbygger de optimale kj?reegenskapene
Det nye, moderne m?nsteret p? h?yytelsesdekket Nokian Hakka Black underbygger dekkets eksakte kj?reegenskaper. M?nsteret er av typen asymmetrisk innside-outsidemodell som p? de ?vrige dekkene i produktfamilien Hakka. Dekket har p? inn- og utside et stabilt skulderomr?de som g?r sammen med m?nsterblokkene som er forbundet med de langsg?ende ribbene. De brede og massive ribbene gj?r dekket mer robust, og reduserer m?nsterblokkenes bevegelser ved veikontakt. M?nsteret er meget stivt, noe som gir stabile og presise kj?reegenskaper ved h?ye hastigheter. Stabiliteten optimaliseres av varierende radius p? m?nstersporene, og gir optimal veikontakt b?de p? skulder- og midtomr?de.
De langsg?ende ribbene ved den innvendige skulderen domineres av dype tverrg?ende spor som stabiliserer kj?reegenskapene. Denne nye innovasjonen ? Hydro Grooves ? gir samtidig effektiv beskyttelse mot vannplaning, og garanterer sikre kj?reegenskaper selv p? v?te veier.
For ? redusere risikoen for vannplaning, har dekket dessuten s?kalte lensespor. De elliptiske hullene lagrer mer vann i takt med at sporvolumet i de tverrg?ende sporene ?ker. Denne designen gir dekket godt grep ogs? n?r det er slitt. Lensesporene utvider seg mot bunnen, noe som gj?r at volumet ?ker n?r m?nsterdybden blir mindre. Resultatet blir god drenering av vann selv n?r dekket begynner ? bli slitt.
De tverrg?ende sporene er ?pne, noe som ?ker vanndreneringen. Ogs? dekkets fire brede, polerte langsg?ende hovedspor er med p? ?ke vanngjennomstr?mningen. De polerte sporene gir dessuten Nokian Hakka Black lekker design.

?kt komfort og slitestyrke
Nokian Hakka Black har ogs? Silent Groove Design. Dette er halvrunde hull som ligner overflaten p? en golfball, og som finnes p? veggene av dekkets langsg?ende ribber. Denne innovasjonen reduserer dekklyd b?de inne i bilen og utenfor. Hullene i kantene p? de tverrg?ende sporene reduserer ogs? dekklyd, og tar bort den spesielle ?plystrelyden?. Designen reduserer ogs? luftmotstand og kj?ler ned slitebanen, noe som bidrar til at dekket holder lenger.
Ogs? en bilist som kj?rer hardt kan stole p? at Nokian Hakka Black gir sikre kj?reegenskaper, selv n?r dekket begynner ? bli slitt. Dekkets st?lradialpakke ? sammen med den doble stammekonstruksjonen – produseres av spesielt sterk st?ltr?d, der én tr?d klarer hele 2.400 kg trekkstyrke f?r den ryker. Et dekk inneholder ca. 2,5 kilometer st?ltr?d. Det slitesterke Nokian Hakka Black ruller problemfritt selv p? d?rlige veier, og den nye felgbeskyttelsen beskytter dekkets fotomr?de effektivt.

Ny slitasjevarsler og inforute
P? slitebanen finnes Nokian Tyres patenterte slitasjevarsler (DSI ? Driving Safety Indicator). Nytt n? er at det er enda enklere ? sjekke m?nsterdybden. Sifrene og vanndr?pesymbolet som varsler om ?kt risiko for vannplaning er vendt mot den som sjekker m?nsterdybde, og tall og symboler er tydeligere. Vanndr?pesymbolet blir borte n?r det er mindre enn 4 millimeter m?nsterdybde igjen, og varsler dermed om at risikoen for vannplaning er ?ket.
Til beste for sikkerheten er ogs? inforuten p? dekksiden. Der kan man markere riktig lufttrykk og dekkets plassering p? bilen. Nytt er at ogs? strammemoment for lettmetallfelger kan markeres i ruten.
De fleste sportslige UHP-dekk monteres p? lettmetallfelger, og da er det viktig at boltene trekkes til med riktig moment. Etterstramming b?r gj?res etter 100 ? 200 kilometers kj?ring. P? dekksiden finnes ogs? en Hakka ID-logo som viser at Nokian Hakka Black er beregnet p? krevende nordiske veier. Denne logoen finnes bare p? Nokian Tyres flaggskip, Nokian Hakka Black.

Nokian Hakka ? unikt nordisk konsept
Sommerdekkfamilien Nokian Hakka er skreddersydd for krevende nordiske forhold. Nokian Hakka sommerdekk mestrer uten problemer alle slags forhold som forekommer gjennom en nordisk sommer: Het asfalt i sommervarmen, regnv?te veier etter tordenbyger og kj?lige veier p? senh?sten.
I Nokian Tyres unike Hakka-konsept inng?r ogs? Hakka-garantien og Hakka veihjelp som ?ker tryggheten. Dersom et riktig montert dekk som er normalt brukt g?r i stykker ved et uhell f?r forbrukeren et tilsvarende nytt dekk kostnadsfritt. Dersom dekket g?r i stykker ute p? veien er det bare ? ringe Hakka veihjelp.

Nokian Hakka Black ? ytelse for kj?lige forhold
o Stabilt, eksakt, stilleg?ende
o Presist og letth?ndterlig selv under ekstreme forhold
o Utmerket veigrep ved alle temperaturer

Viktigste innovasjoner:

Konstruksjon med flere sjikt: Mer eksakte kj?reegenskaper. Gummiblandingen Nordic Intelligent UHP Silica er skreddersydd spesielt for t?ff kj?ring og h?ye hastigheter. Mellomsjiktet under slitebanen har en nanosilica gummiblanding med sm? molekyler. Denne unike blandingen gj?r at Nokian Hakka Black styrer betydelig raskere enn dekk med tradisjonelle gummiblandinger. Det nederste gummiblandingssjiktet er spesielt stivt, noe som reduserer rullemotstand og varmeutvikling.
Nordic Intelligent UHP Silica. Bedre v?tgrep og optimale kj?reegenskaper under krevende forhold. Gummiblandingen Nordic Intelligent UHP Silica har unike funksjonelle egenskaper, og sammen med silicapartikler danner molekylkjedene en meget sterk, men fleksibel kombinasjon. Gummiblandingen optimaliserer dekkets v?tgrep ved kraftig varierende temperaturer ? fra kj?lige v?rvinterdager til varme sommerdager og ruskete h?stklima. Veigrepet er meget godt under alle forhold, og uten overraskelser for f?reren.
Hydro Grooves. Bedre stabilitet, v?tgrep og vannplaningsegenskaper. De langsg?ende ribbene ved innerskuldrene domineres av dype tverrg?ende spor som stabiliserer kj?reegenskapene. Denne nye innovasjonen ? Hydro Grooves ? gir samtidig effektiv beskyttelse mot vannplaning.
Lensespor. Gir effektiv beskyttelse mot vannplaning. De elliptiske hullene lagrer mer vann i takt med at sporvolumet i de langsg?ende sporene ?ker, noe som gir bedre vannplaningsegenskaper. De langsg?ende sporene er ?pne, noe som ?ker vanndreneringen.
Silent Groove Design. ?ker kj?rekomforten. P? veggene av dekkets langsg?ende ribber finnes det sm? hull som ligner overflaten p? en golfball. De reduserer lyden som kommer fra kantene av de tverrg?ende sporene, og den typiske hvinelyden fra dekk blir borte. Designen reduserer ogs? luftmotstand og kj?ler ned slitebanen, noe som gj?r at dekket holder lenger.

Bilder: www.nokiantyres.com/HakkaBlack
http://alasinmedia.kuvat.fi/kuvat/NTyres_Gotland_2012/
Video: http://youtu.be/t9fZeEGmBd
http://alasinmedia.pp.fi/nokiantyres_media/media_archive/Gotland_2012/
Hakka-garanti: www.hakkaclub.no

Mer informasjon:

Nokian Tyres plc,Produktutviklingssjef Juha Pirhonen, tel. +358 10 401 7708
[email protected]

Sjef for teknisk kundeservice Matti Morri, tel. +358 10 401 7621
[email protected]
Produktsjef Fredrik Hauge, Nokian Dekk AS, tel 64 84 77 00
[email protected]
Teknisk sjef Allan Ostrovskis, 070-2448 820,
[email protected]
www.nokiantyres.no

www.facebook.com/nokiantyresnorge | www.youtube.com/NokianTyresCom

Nokian Tyres er eneste dekkprodusent i verden som konsentrerer seg om produkter og tjenester for sikker bilkj?ring under nordiske forhold. Innovative dekk for person- og lastebiler, samt traktorer og tunge arbeidsmaskiner markedsf?res hovedsakelig i omr?der med sn? og skoger, og med krevende kj?reforhold p? grunn av ulike ?rstider. Nokian Tyres utvikler produkter der m?let er holdbar sikkerhet gjennom hele dekkets levetid. Nokian Tyres eier dekkjeden Vianor, som omfatter over 770 avdelinger i 20 land. Nokian Tyres omsetning i 2010 ble 1.058 millioner euro, og antall ansatte er ca. 3.500.
Vedlagte filer
PDF-dokument Word-dokument

Authors

Related posts

Top