Ford utvikler “K?assistent” og ny parkeringsteknologi for ? m?te fremtidige trafikkutfordringer.

Ford utvikler n? intelligente, nestegenerasjons kj?reteknologier for ? m?te utfordringene fra hurtig by- og befolkningsvekst rundt om i verden. Fords prototyper av to slike teknologier – K?assistent og en Parkeringsassistent for parallell parkering ? skal blant annet dempe sj?f?rstress og bidra til ? redusere trafikk-kork.
– Vi tror utviklingen av disse teknologiene vil spare tid, senke forbruk og utslipp og forbedre sikkerheten, sier Paul Mascarenas, Fords visepresident for forskning og fremtidsutvikling.
De to teknologiene er en del av et program Ford Motor Companys arbeidende styreformann Bill Ford presenterte tidligere i ?r, for ? m?te utfordringene fra hurtig befolknings- og byvekst.
K?assistent er en intelligent teknologi som Ford utvikler med sikte p? ?rene 2017 til 2025. Den bruker radar og kamerateknologi for ? holde f?lge med andre kj?ret?yer og forbedre trafikkflyten.
– Sj?f?rene tilbringer over 30 % av tiden i tett trafikk, fastsl?r Joseph Urhahne, ingeni?r hos Ford of Europe’s avdeling for forskning og avansert konstruksjon. – K?assistenten vil kunne gj?re kj?ring i tett trafikk mer avslappet, og ved bruk av Ford-teknologiene f?lge trafikkflyten og p? den m?ten redusere k?dannelser.
Simuleringsstudier har vist, at dersom 25 % av kj?ret?yene p? en veistrekning er utstyrt til automatisk ? kunne f?lge forankj?rende trafikk vil reisetiden kunne reduseres med 37,5 % og forsinkelser med 20%. Flere av teknologiene som er n?dvendige for K?assistent er allerede tilgjengelig p? mange av dagens Ford-modeller. En av dem er filskiftevarsler, som minner sj?f?ren p? ? styre bilen tilbake til kj?refeltet hvis det oppdages en utilsiktet bevegelse ut av feltet. Filskiftevarsler har ogs? kamerateknologi som overv?ker bilens posisjon i kj?rebanen.
K?assistentens behov for automatisk hastighetsregulering ivaretas av blant annet Adaptiv Cruisekontroll, et radarbasert system som s?rger for ? holde avstand til bilene foran. – Hvis det er noe som er mer frustrerende enn ? bli fanget i en bilk?, s? er det ? bli fanget i en bilk? der andre sj?f?rer ikke klarer ? holde f?lge med trafikken rundt seg og dermed bidrar til ytterligere k?dannelse, sier Urhahne.
Parallell parkering
I n?r fremtid ? frem mot 2017 – planlegger Ford ogs? ? videreutvikle sin Parkeringsassistent, et popul?rt utstyr som gj?r det mulig for sj?f?ren ? lukeparkere uten ? r?re rattet – til ogs? ? gjelde parallell parkering.
M?let er ? gj?re parkering s? hurtig, n?yaktig, effektiv og lite krevende som mulig. Her vil det brukes f?lere som identifiserer en parkeringsplass med tilstrekkelig bredde, for deretter ? styre bilen p? plass med Fords elektroniske servostyring. Poenget er at Ford allerede har den teknologien som er n?dvendig for ? g? fra dagens Parkeringsasistent til parallell parkering. Systemet gir fordeler b?de for sj?f?ren og andre veibrukere gjennom hurtighet og presisjon. Rettere og penere parkering betyr ogs? mer plass for alle
Da Bill Ford la frem selskapets framtidsvyer minnet han om prognosen om at dagens 1 milliard biler vil kunne fordobles eller tredobles innen 2050. – Vi vil i stigende grad utnytte tilgjengelig teknololgi for ? redusere bilk?er og ulykker, sa Ford.- Jeg er overbevist om at vi vil f? se mange av disse fremskrittene ganske snart siden mye teknologi allerede er oppfunnet og testet.
Om Ford Motor Company
Ford Motor Company er en global bilindustrileder basert i Dearborn, Michigan, USA, som produserer eller distribuerer biler p? over seks kontinenter. Med ca. 166.000 ansatte og 70 fabrikker p? verdensbasis inkluderer konsernet bilmerkene Ford og Lincoln. Konsernet leverer finansielle tjenester gjennom Ford Motor Credit Company. For mer informasjon vedr?rende Fords produkter, vennligst bes?k www.ford.no
Ford Europa er ansvarlig for ? produsere, selge og vedlikeholde Ford-merkede kj?ret?yer i 51 individuelle markeder og har ca. 66.000 ansatte. I tillegg til Ford Motor Credit Company inkluderer Ford Europas virksomheter Ford Customer Service Division og 22 produksjonsenheter, inklusive samarbeidsprosjekter. Den f?rste Ford-bilen ble sendt til Europa i 1903 ? samme ?r som Ford Motor Company ble etablert. Produksjon i Europa startet i 1911.

Authors

Related posts

Top