Ny Focus ST er Fords f?rste globale h?yytelsesbil.

Flere bilder til saken kan lastes ned fra: http://focusst2012-mediadrive.fordmedia.eu/enhanced.htm
Nye Focus ST vil levere en unik kombinasjon av ytelser, kj?reegenskaper, komfort og eleganse til over 40 land rundt om i verden som Fords f?rste globale h?yytelsesbil.
Utstyrt med en 2,0-liters turbomatet EcoBoost-motor p? 250 HK forventes det at Focus ST skal n? 0-100 km/t p? 6,5 sekunder og ha en toppfart p? 248 km/t. De kompromissl?se ytelsene komplementeres av forsterkede dynamiske egenskaper og en omfattende serie sj?f?rassistansefunksjoner.
Den drivstoffektive EcoBoost-motoren betyr ogs? at Focus ST forventes ? klare seg med et blandet forbruk p? 0,72 l/mil og et CO2-utslipp p? 169 g/km; 20 % lavere enn foreg?ende Focus ST.
– Dette er en bil Ford-entusiaster har ventet p?, sier Matthias Tonn, sjefsingeni?r hos Ford of Europe. – Vi har arbeidet hardt for ? s?rge for at sj?f?rene virkelig vil oppleve hva ST-merket st?r for.
ST (Sport Technologies)-merket ble lansert i 1997, og kundene hare l?rt seg ? forvente at biler med det unike ST-merket kombinerer h?ye ytelser med praktiske egenskaper.
One Ford
– One Ford-strategien ?pnet veien for nye Focus ST. Det er den samme bilen over alt, fra motoren til hjuloppheng, fj?ring og utseende, sier Dieter Schwarz, leder for Ford Team RS. ? Du vil for eksempel kunne kj?re en Focus ST i Beijing og f? den samme dynamiske opplevelsen som i Los Angeles, London eller Oslo.
– V?r strategi for h?yytelsesbiler er basert p? det faktum at entusiastene over hele verden vil ha de samme opplevelsene, legger Schwarz til. – For Focus ST betyr det h?y kj?reglede kombinert med evnen til ? ta deg p? ferie, til og fra jobben eller til butikken med en h?y grad av komfort.
Kraftigste ST
Nye Focus ST drives av en 2,0-liters EcoBoost-motor med 250 HK og et dreiemoment p? hele 360 Nm i en bred og flat kurve. I praksis betyr dette effekten til en stor motor med drivstoffeffektiviteten til en mindre. Dette oppn?s gjennom en kombinasjon av h?ytrykks direkteinnspr?yting, lavfriksjons turbo og doble variable kamaksler (Ti-VCT), endret innsug og eksossystem og unik kalibrering. Den manuelle 6-trinns girkassen s?rger for at sj?f?ren kan oppn? fremragende drivstoffeffektivitet p? langturer.
Motoren gir ogs? fra seg en tydelig Focus ST-lyd, utviklet for ? bli satt pris p? enten man befinner seg inne i eller utenfor bilen. For dem som er inne i bilen overf?rer en nyutviklet lydsymposer motorlyden direkte fra motorens luftinntak til kupéen.
– Dette gir et absolutt i?refallende sportslig inntrykk i kupéen, og s?rger for at sj?f?ren aldri er i tvil om at dette er en spesiell bil, sier Tonn. Nye Focus er forbedret i forhold til forgjengeren p? alle omr?der ? og vi m?tte forsikre oss om at lyden ble oppfattet som entusiastisk ogs? av sj?f?ren.
Dynamiske egenskaper
Den nye sportsstyringen med variabel utveksling reduserer styref?lsomheten n?r sj?f?ren f?lger en rett linje og ?ker f?lsomheten i sving. Rattet kan dreies til nesten fullt utslag uten at sj?f?ren beh?ver ? skifte tak, noe som betyr bedre kontroll i svingene.
Den elektroniske servostyringen EPAS er spesielt kalibrert for nye Focus ST og registrerer og motvirker dreiemomentstyring ved ? bruke en mer aggressiv innstilt versjon av Fords Torque Steer Compensation. Det elektroniske stabilitetsprogrammet (ESP) har tre klart adskilte modus – fra ett som finnes p? alle Focus-modeller til et modus der ESP bare griper inn n?r det er absolutt n?dvendig til en fullstendig avstengning av ESP.
Nye Focus ST har ogs? dynamisk kurvekontroll, som bremser ned det innvendige forhjulet gjennom en sving for ? redusere understyringen. Understyringskontroll i sving ?ker dreiemomentet for ? skape et yaw-moment b?de med og uten bruk av gasspedalen basert p? bilens understyringsoppf?rsel f?r ESP kobles inn.
Fj?ringen p? nye Focus ST er tilpasset de avanserte sj?f?rassistansefunksjonene og de spesialutviklede Goodyear Eagle-dekkene. Presisjonen i sving er forsterket gjennom bruk av oppgraderte st?tdempere og fj?rer som senker chassiset med 10 mm sammenlignet med andre Focus-modeller.
Bakhjulsopphenget er ogs? endret med et antall nye deler utviklet spesielt for Focus ST. De oppgraderte spindlene og helt nykonstruerte stabilisatorstag gir fremragende tilbakemelding og kontroll.
Unik ST-styling
Nye Focus ST vil bli tilgjengelig som 5-d?rs kombikupé og stasjonsvogn. Begge legger muskul?s tilstedev?relse til kinetic design-formspr?ket p? standard Focus.
Tangerine Scream, den nye signaturfargen, stemmer godt med Focus ST’s spennende og energiske karakter. Spirit Blue, Race Red, Panther Black, Frozen White og Moondust Silver er ogs? tilgjengelige farger.
Focus ST’s aggressive og aerodynamiske design har en tolkning av Fords signatur trapesformet grill, markante sideskj?rt og en dynamisk bakre st?tfanger med diffuser i den nedre delen. Takspoileren forbedrer h?yhastighetsstabilitet og reduserer luftmotstand.
Elegant sportsinteri?r
Focus ST byr p? spesialutformet ratt, girspak og pedaler. Det m?rke taktrekket og trekket p? stolpene er en integrert del av ST’s design-DNA og ?ker f?lelsen av ? v?re i en h?yytelsesbil som mange vil betegne som en ekte kj?remaskin.
Ford arbeidet tett med seteprodusenten Recaro for ? gi Focus ST-kundene ultimat komfort og st?tte. Recaro sportssetene gir en eksklusiv premiumf?lelse, og har lengdejustering – som den f?rste i klassen – og tilting av seteputen. Et helt nytt baksete s?rger for at baksetepassasjerene ogs? oppn?r optimal komfort.
Nye Focus ST er n? klar for ? kunne bestilles i Norge og prisen p? en 5-d?rsversjonen er 467.100 og stasjonsvogn 478.100
*****************
*Alle tall for drivstofforbruk og CO2-utslipp er fra offisielt godkjente tester i samsvar med EU-direktiv 93/116/EC. Oppgitte tall for drivstofforbruk er basert p? det europeiske drivstoff?konomidirektivet EU 80/1268/EEC og vil kunne skille seg fra resultatene av kj?resykluser for m?ling av drivstofforbruk i andre deler av verden.

Om Ford Motor Company
Ford Motor Company er en global bilindustrileder basert i Dearborn, Michigan, USA, som produserer eller distribuerer biler p? over seks kontinenter. Med ca. 166.000 ansatte og 70 fabrikker p? verdensbasis inkluderer konsernet bilmerkene Ford og Lincoln. Konsernet leverer finansielle tjenester gjennom Ford Motor Credit Company. For mer informasjon vedr?rende Fords produkter, vennligst bes?k www.ford.no
Ford Europa er ansvarlig for ? produsere, selge og vedlikeholde Ford-merkede kj?ret?yer i 51 individuelle markeder og har ca. 66.000 ansatte. I tillegg til Ford Motor Credit Company inkluderer Ford Europas virksomheter Ford Customer Service Division og 22 produksjonsenheter, inklusive samarbeidsprosjekter. Den f?rste Ford-bilen ble sendt til Europa i 1903 ? samme ?r som Ford Motor Company ble etablert. Produksjon i Europa startet i 1911.

Authors

Related posts

Top