Biler

Sommerdekk med h?y kvalitet gir god beskyttelse mot vannplaning

Hver tredje norske familie reiser p? ferie med bilen. Kvalitet og tilstand p? sommerdekk er sv?rt viktig for sikker kj?ring, spesielt n?r en kraftig tordenskur overrasker feriebilistene. En test som svenske MHF har gjort, viser at en bil med billige og slitte sommerdekk fikk vannpl?aning ved nesten 20 km/t lavere hastighet enn bilen med nye sommerdekk av h?y kvalitet for nordiske forhold.

MHF (som tilsvarer norske Motorf?rernes Avholdsforbund ? MA) testet kj?reegenskaper med to typer sommerdekk p? en testbane med 6 mm vann. Bilen med slitte lavprisdekk ? 3 mm gjenst?ende m?nsterdybde – begynte ? vannplane ved en hastighet p? 75,3 km/t, mens bilen med nye premium dekk ? Nokian Hakka Green ? f?rst begynte ? vannplane vannplaning ved 91,5 km/t.

Det var ogs? forskjell p? bremsestrekning. Bilen med de billige dekkene hadde 6 m lengre bremsestrekning fra 80 km/t enn bilen med nye dekk.

Vannplaning er et av de st?rste risikomomentene under en bilferie. Kraftige tordenv?r kan komme sv?rt overraskende, og da ?ker faren for vannplaning raskt, og mer jo mer slitt dekkene er. Ogs? kvaliteten p? dekkene spiller en viktig rolle. Testen i Sverige viser at billige og slitte dekk gir vesentlig d?rligere beskyttelse mot vannplaning enn nye sommerdekk av h?y kvalitet.

Sjekk dekkene f?r ferien
M?nsterdybden p? dekkene b?r sjekkes f?r man reiser p? ferietur. Flere tester viser at ulykkesrisikoen ? og spesielt faren for vannplaning ? ?ker kraftig n?r m?nsterdybden er mindre enn 3-4 millimeter. Alle Nokian Hakka sommerdekk har en
slitasjevarsler (DSI) midt p? slitebanen. Her ser man med tydelig sifre hvor mange millimeter av m?nsterdybden som gjenst?r. M?nsterdybden kan du ogs? sjekke selv. Det finnes enkle og effektive hjelpemidler til dette p? bensinstasjoner.

– Det er vesentlig sikrere og mer avkoblende ? kj?re p? ferie med en bil som har gode dekk. I ferien kj?rer man ofte lange strekninger, og v?ret kan skifte raskt ? fra sol til tordenv?r og kraftige regnskyll. V?re nordiske asfaltveier har ofte spor som kan fylles med vann. Unng? ? kj?re i disse sporene der risikoen for vannplaning er st?rst, og senk farten, anbefaler Allan Ostrovskis, teknisk sjef i Nokian Tyres.

Piggfrie vinterdekk er ikke sommerdekk!
Enkelte fortsetter ? kj?re p? piggfrie vinterdekk om sommeren.
Dette er ikke ulovlig, men direkte livsfarlig. Vinterdekk er utviklet for vinterf?re, og ikke for varme sommerforhold.

– Piggfrie vinterdekk har en myk gummiblanding og et m?nster som gir optimalt grep om vinteren. Derfor gir de ikke like godt v?tgrep som sommerdekk. Den myke gummiblandingen gj?r dessuten at dekkene slites fort i sommertemperaturer, sier Allan Ostrovskis.

Man skal alltid velge dekk som passer best til de kj?reforholdene man oftest har. Sommeren i Norden er annerledes enn sommeren i Sentral-Europa, og det er derfor en god idé ? kj?pe sommerdekk som er utviklet nettopp for varierende nordiske sommerforhold. Nokian Hakka Blue, Nokian Hakka Green og Nokian Hakka Z er alle premiumdekk, skreddersydd for nordiske sommerforhold. Alle disse dekkene har lav rullemotstand, noe som reduserer b?de drivstofforbruk og CO2-utslipp. Eksempelvis har Nokian Tyres nyeste produkt ? Nokian Hakka Blue ? en rullemotstand som er blant de laveste i sin hastighetsklasse.

Tung last ? mer luft
N?r bilen er ferielastet skal man sjekke lufttrykket i dekkene og ?ke trykket litt. Dersom anbefalt lufttrykk er 250 kPa (2,5 bar) skal trykket ?kes med 25-40 kPa (0,25-0,40 bar). Lufttrykket kontrolleres p? kalde dekk, og justeres etter sommerferien ned for normal kj?ring igjen.

For lavt lufttrykk ?ker b?de dekkslitasje og drivstofforbruk. Dessuten blir kj?reegenskapene d?rligere, spesielt ved unnaman?ver da bilen lettere kan f? en skrens. Risikoen ?ker ytterligere dersom bilen har en takboks som forandrer tyngdepunktet.

– Dersom lufttrykket er 20 prosent for lavt, reduseres dekkets levetid med en femtedel. 30 prosent for lavt lufttrykk halverer levetiden. De minst slitte dekkene skal monteres p? bakakselen, uavhengig av om bilen har forhjulstrekk, bakhjulsdrift eller firehjulsdrift. Dekk med korrekt lufttrykk gir maksimal komfort, ruller lett og styrer presist, sier Allan Ostrovskis.

Ved ? velge dekk med lav rullemotstand, og s?rge for ? ha korrekt lufttrykk, er det mulig ? spare opptil en halv liter drivstoff pr. 100 kilometer. Samtidig kan CO2-utslippene reduseres med ca. 12 gram pr kilometer.
Bilder:
www.nokiantyres.com/HakkaBlue
www.nokiantyres.com/HakkaGreen
www.nokiantyres.com/savefuel

Mer om emnet:
www.nokiantyres.no/vannplaning
www.nokiantyres.no/luftrykk
www.nokiantyres.no/sikre-og-konomiske-sommerdekk-av-hy-kval

Mer informasjon:
Allan Ostrovskis, teknisk sjef, 070-244 8820,
[email protected]

www.nokiantyres.no

www.facebook.com/nokiantyres | www.youtube.com/NokianTyresCom

Nokian Tyres er eneste dekkprodusent i verden som konsentrerer seg om produkter og tjenester for sikker bilkj?ring under nordiske forhold. Innovative dekk for person- og lastebiler, samt traktorer og tunge arbeidsmaskiner markedsf?res hovedsakelig i omr?der med sn? og skoger, og med krevende kj?reforhold p? grunn av ulike ?rstider. Nokian Tyres utvikler produkter der m?let er holdbar sikkerhet gjennom hele dekkets levetid. Nokian Tyres eier dekkjeden Vianor, som omfatter over 770 avdelinger i 20 land. Nokian Tyres omsetning i 2010 ble 1.058 millioner euro, og antall ansatte er ca. 3.500.
Vedlagte filer
PDF-dokument Word-dokument

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy