Pass p? fartsmerking og lastfaktor: Riktige dekk ? for sikkerhetens skyld

Ved kj?p av nye dekk er det sv?rt viktig ? v?re oppmerksom p? begreper som hastighetsmerking og lastfaktor. Begge deler er viktig, b?de for kj?reegenskaper og sikkerhet, forteller Tron Gulbrandsen, salgsdirekt?r i Nokian Dekk.

? velge nye dekk til bilen sin, handler om mye mer enn ? fastsl? at dimensjonen eksempelvis er 215/60 R 16, 225/55 R 17 eller lignende. Med slike ? og andre – dimensjoner finnes det en h?rskare av produkter ? men langt fra alle av dem passer til din bil.
Noe av det som er sv?rt viktig, er bilens toppfart og vekter, eksempelvis tillatt totalvekt og tillatt aksellast.

Grundig testing
N?r bilprodusenter velger dekk til nye modeller, tester de meget grundig og n?yaktig for ? avgj?re hvilke dekk og lufttrykk som arbeider perfekt i samspill med bilens oppheng, st?tdempere og andre komponenter.
– Vi anbefaler derfor v?re kunder ? f?lge bilprodusentens anbefalinger n?r det gjelder hastighetsmerking og lastfaktor n?r man skal kj?pe nye dekk.
P? denne m?ten kan man v?re trygg p? at dekkene fungerer som de skal ogs? i en kritisk situasjon, og at de arbeider akkurat slik bilprodusenten har ?nsket at de skal gj?re, fastsl?r Tron Gulbrandsen i Nokian Dekk.
– I noen tilfeller ?nsker man kanskje ? skifte til en annen dekkdimensjon, enten for ? ?spisse? kj?reegenskapene, eller for ? ?ke kj?rekomforten. Uansett ?rsak, m? man i slike tilfeller f? informasjon fra bilprodusent eller bilimport?r for ? velge korrekt erstatningsdimensjon p? hjul og dekk, understreker Gulbrandsen.
– Dekkene er bilens kanskje aller viktigste sikkerhetskomponent, og feil dekkvalg kan i en kritisk situasjon utl?se en ulykke. Det ligger mange gode grunner bak bilprodusentens anbefalinger n?r det gjelder dekkvalg, og viktigst av dem er hensynet til sikkerheten for f?rer og passasjerer, sier Gulbrandsen.

Lufttrykk og v?tgrep
Viktig for sikkerheten er det dessuten ? passe p? lufttrykket i dekkene. Dette b?r sjekkes regelmessig, minst hver tredje uke. Ikke minst n?r bilen lastes maksimalt, er det viktig ? s?rge for riktig lufttrykk. Mange ganger lastes det ogs? i takboks, noe som forandrer bilens tyngdepunkt. Med for lite luft i dekkene, kan bilen da lett komme i skrens ved en rask unnaman?ver.

ADAC i Tyskland har testet hvordan for lavt lufttrykk pvirker bilens kj?reegenskaper. Dersom bare et av forhjulene har 1 bar for lavt trykk, ?ker bremselengden med 10 prosent p? v?t vei. Dersom alle dekkene har 1 bar for lavt trykk, blir sidegrepet ca. 55 prosent d?rligere enn med riktig lufttrykk i dekkene. Risikoen for skrens ?ker kraftig, spesielt n?r bilen er tungt lastet ? gjerne ogs? med last i takboksen.

Lavt lufttrykk ?ker dessuten b?de drivstofforbruk og dekkslitasje. Bare 0,4 bar for lite trykk ?ker drivstofforbruket med 2 prosent ? og dekkslitasjen med 30 prosent.

– Riktig lufttrykk finner man i bilens instruksjonsbok. En tungt lastet bil trenger 10-15 prosent h?yere lufttrykk i dekkene enn en bil med normal belastning. Dersom anbefalt lufttrykk er 2,5 bar, skal man med fullt lass ?ke trykket med 0,25 ? 0,40 bar. Lufttrykket m?les p? kalde dekk, og etter feriekj?ring med tung bil er det ogs? viktig ? senke trykket igjen til normalt niv?, sier Tron Gulbrandsen.

? slite dekkene for langt ned er ogs? en ulykkesrisiko. Selv om loven tillater bruk av sommerdekk med s? lite som 1,6 mm m?nsterdybde, har tallrike tester utf?rt av Nokian Tyres dokumentert at det livsviktige v?tgrepet svekkes farlig mye allerede n?r m?nsterdybden synker under 4 millimeter. Risikoen for vannplaning ?ker kraftig, og bremselengden ?ker i tillegg betydelig. Samtidig blir bilen vanskeligere ? kontrollere n?r den n?rmer seg grenseomr?dene for at hjulene mister grepet.
Nokian Tyres tester jevnlig dekk under ulike forhold. V?tgrepstester viser at med fem millimeter vann p? veien vannplaner en bil med 1,6 millimeter m?nsterdybde allerede ved 76 km/t, mens bilen med nye dekk f?rst begynte ? vannplane ved 96 km/t.
– N?r dekkene begynner ? bli slitt, tenker nok mange at ?de holder en sommer til?. I ferietiden kj?rer mange langt, og i Norden er det ikke uvanlig med heftige regnskurer ? b?de i juni, juli og august m?ned. Er m?nsterdybden under fire millimeter, anbefaler derfor vi at man kj?per nye dekk f?r ferieturen. Da blir kj?ringen b?de tryggere og mer avslappende for alle, sier Gulbrandsen, som minner om at det er like galt ? kj?re med piggfrie vinterdekk om sommeren, som ? kj?re med glatte sommerdekk p? islagte veier:
– Det er direkte livsfarlig ? kj?re med piggfrie vinterdekk om sommeren. Disse dekkene har et m?nster og en gummiblanding som er tilpasset vinterf?re. Om sommeren vil de gi mye d?rligere grep – spesielt p? v?t vei – lengre bremsestrekning, og mindre stabilitet ved en unnaman?ver. Enda verre kan det blir dersom man ogs? har takboks med last i p? bilen, advarer han.

Redusert forbruk
Riktig dekkvalg kan bety penger spart fra dag til dag: Velger man dekk med lav rullemotstand, og passer p? at lufttrykket er riktig, kan man redusere drivstofforbruket med opptil 0,5 liter pr. 10 mil. Over tid betyr dette penger spart. Samtidig reduseres i tillegg CO2-utslippene.

Nordens eneste
Nokian Tyres er Nordens eneste dekkprodusent, og er samtidig eneste dekkprodusent som utvikler dekk i Norden og spesielt for nordiske kj?reforhold ? b?de p? sommer- og vinterf?re. B?de de meget anerkjente Nokian Hakkapeliitta vinterdekkene og den nye Nokian Hakka-familien av sommerdekk g?r derfor jevnlig til topps i dekktester i en rekke land ? ogs? i Norge.
Nokian Tyres er i tillegg en pionérvirksomhet p? milj? i dekkindustrien globalt, og var f?rst i verden med ? fjerne alle helseskadelige h?yaromatiske (HA) oljer fra produksjonen. De rensede oljene Nokian Tyres bruker, ligger alle godt innenfor de grenseverdiene EU setter.

Nokian Tyres
Nokian Tyres er eneste dekkprodusent i verden som konsentrerer seg om produkter og tjenester for sikker bilkj?ring under nordiske forhold. Innovative dekk for person- og lastebiler, samt traktorer og tunge arbeidsmaskiner markedsf?res hovedsakelig i omr?der med sn? og skoger, og med krevende kj?reforhold p? grunn av ulike ?rstider. Nokian Tyres utvikler produkter der m?let er holdbar sikkerhet gjennom hele dekkets levetid. Nokian Tyres eier dekkjeden Vianor, som omfatter over 910 avdelinger i 23 land. Nokian Tyres omsetning i 2011 ble 1.456 millioner euro, og antall ansatte er n?rmere 4.000. Nokian Tyres-aksjen noteres p? NASDAQ OMX i Helsingfors. Mer informasjon p? www.nokiantyres.com
Bilder:
www.nokiantyres.com/HakkaBlue www.nokiantyres.com/HakkaGreen

Nokians sommerdekkutvalg:
http://www.nokiantyres.no/produktgruppe?group=1.02

Mer informasjon:
Tron Gulbrandsen, salgsdirekt?r Nokian Dekk ? 6484 7700, [email protected]

www.nokiantyres.no
Nokian Tyres er eneste dekkprodusent i verden som konsentrerer seg om produkter og tjenester for sikker bilkj?ring under nordiske forhold. Innovative dekk for person- og lastebiler, samt traktorer og tunge arbeidsmaskiner markedsf?res hovedsakelig i omr?der med sn? og skoger, og med krevende kj?reforhold p? grunn av ulike ?rstider. Nokian Tyres utvikler produkter der m?let er holdbar sikkerhet gjennom hele dekkets levetid. Nokian Tyres eier dekkjeden Vianor, som omfatter over 770 avdelinger i 20 land. Nokian Tyres omsetning i 2010 ble 1.058 millioner euro, og antall ansatte er ca. 3.500.
Vedlagte filer
PDF-dokument Word-dokument

Authors

Related posts

Top