Ford lanserer 14 drivstoffeffektive modeller i ?r ? alle best i sin klasse.

I slutten av 2012 vil Ford of Europe ogs? ha en av de st?rste portef?ljene av bensin- og dieseldrevne biler med CO2-utslipp p? under 100 g/km. Ford vil i slutten av 2012 dessuten lansere Focus Electric, selskapets f?rste helelektriske nullutslipps personbil.
– Lanseringen av EcoBoost bensinmotorer har virkelig hjulpet oss til komme videre i arbeidet med ? redusere v?rt totale CO2-utslipp samtidig som vi kan levere de ytelsene og dynamiske egenskapene som kundene ettersp?r og krever, sier Sherif Marakby, Ford of Europe’s direkt?r for drivlinjekonstruksjon.
– Legger du til f?rsteklasses dieselmotorer og v?r serie av ECOnetic Technologies som blir tilgjengelig i flere og flere av v?re modellserier, kan vi n? tilby v?re kunder en stadig voksende serie av biler ledende innen sine respektive klasser hva gjelder drivstoffeffektivitet.
Fords 1,0-liters EcoBoost bensinmotor, nylig k?ret til ??rets Internasjonale motor?, driver ni av de 14 nye modellene med drivstoffeffektivitet, som alle er best i sin klasse.
Denne motoren med henholdsvis 100 og 125 HK, er i dag tilgjengelig i Ford Focus og vil om kort tid kunne leveres til nye B-MAX, C-MAX og Grand C-MAX**.
Fords nye ST-modeller vil ogs? ha ledende drivstoffeffektivitet i sine klasser med EcoBoost-motorer, der det utnyttes turbolading og direkte innspr?yting. Focus ST, som kommer i salg i sommer, vil utvikle 250 HK fra en 2,0-liters EcoBoost-motor, men slipper likevel bare ut 169 g/km CO2.
Fords TDCi dieselmotorer vil gi Fords nyttekj?ret?yer enest?ende lavt forbruk og utslipp. 1-tonns varebil og minibussversjonen av nye Transit vil slippe ut henholdsvis 174 g/km og 164 g/km CO2, som er klasseledende.
En 1,6-liters TDCi-motor har allerede hjulpet Focus ECOnetic Technology til ? bli den mest drivstoffeffektive Focus noensinne, med best i klassen-tall p? 88 g/km CO2 og 0,34 liter/mil. Her utnyttes hele serien av Ford ECOnetic Technologies, inklusive Auto-Start-Stop, smart regenerativ lading, aktiv grillukking, Eco Mode, giringsindikatorlys og optimalisert girutveksling. Sportsfj?ring og dekk med lav rullemotstand bidrar ogs? til senket drivstofforbruk.
Den byr ogs? p? en spesiell katalysator ? for ? fange opp NOx ved mager drifstoffblanding – for ? senke CO2-utslippet ved ? skape en magrere forbrenningsprosess der det brukes en h?yere andel luft i forhold til drivstoff.
?kt bruk av ECOnetic Technologies og EcoBoost-motorer og drivstoffvennlige dieselmotorer har ?pnet for at selskapet skal kunne n? sine m?lsettinger for drivstoffeffektivitet og CO2-utslipp i ?rene fremover.
Fords Best i klassen drivstoffeffektive biler i 2012
Focus 1,0-liters EcoBoost 100 HK
Focus 1,0-liters EcoBoost 125 HK
Focus 1.6-liters ECOnetic Technology 88 g
Focus ST 2,0-liters EcoBoost 250 HK
B-MAX 1,0-liters EcoBoost 100 HK
B-MAX 1,0-liters EcoBoost 125 HK
B-MAX 1.6-liters TDCi
C-MAX 1,0-liters EcoBoost 125 HK
Grand C-MAX 1,0-liters EcoBoost 100 HK
Grand C-MAX 1,0-liters EcoBoost 125 HK
Transit 2,2-liters TDCi 1-tonnmodell
Transit Tourneo Custom 2,2-liters TDCi
Hertil kommer to Ford Fiesta-varianter tilgjengelig i 4. kvartal 2012.
* Betyr best drivstoff?konomi sammenlignet med kj?ret?y i samme kategori og effektklasse og drivlinje (bensin eller diesel).
** Alle tall for drivstofforbruk og CO2-utslipp i g/km er fra offisielle godkjente tester i henhold til EU-direktiv 93/116/EC. Oppgitte tall for drivstoff?konomi er basert p? det europeiske drivstoff?konomidirektivet EU 80/1268/EEC og vil kunne skille seg fra resultater av kj?resykluser brukt i andre deler av verden.
Om Ford Motor Company
Ford Motor Company er en global bilindustrileder basert i Dearborn, Michigan, USA, som produserer eller distribuerer biler p? over seks kontinenter. Med ca. 166.000 ansatte og 70 fabrikker p? verdensbasis inkluderer konsernet bilmerkene Ford og Lincoln. Konsernet leverer finansielle tjenester gjennom Ford Motor Credit Company. For mer informasjon vedr?rende Fords produkter, vennligst bes?k www.ford.no
Ford Europa er ansvarlig for ? produsere, selge og vedlikeholde Ford-merkede kj?ret?yer i 51 individuelle markeder og har ca. 66.000 ansatte. I tillegg til Ford Motor Credit Company inkluderer Ford Europas virksomheter Ford Customer Service Division og 22 produksjonsenheter, inklusive samarbeidsprosjekter. Den f?rste Ford-bilen ble sendt til Europa i 1903 ? samme ?r som Ford Motor Company ble etablert. Produksjon i Europa startet i 1911.

Authors

Related posts

Top