Ny Ford Ranger p? plass i Norge

Bilder fra presselanseringen til fri benyttelse, se: http://www.fordnorge.no/presse/ranger2012/
I disse dager starter salget av en helt ny generasjon Ford Ranger i Norge, der egenskapene b?de som nyttekj?ret?y og familiebil er forsterket. Dette kommer blant annet til uttrykk gjennom ?kt komfort, et ?kt antall elektroniske sj?f?rassistanseteknologier, og ogs? i en markert styrking av konstruksjonsmessig funksjonalitet.
Nye Ford Ranger leveres i tre karosserivarianter; Single Cab, Rap Cab og Double Cab i de fire utstyrsvariantene XL, XLT, Limited og Wildtrak. I Norge leveres nye Ranger kun med firehjulsdrift, men man kan velge mellom tre 4-sylindrede dieselmotorer p? henholdsvis 2,2 og 3,2 liter som dekker effektklassene fra 125 til 200 HK og 6-trinns manuell eller automatisk girkasse.
Utvidet kundegrunnlag
? Med de egenskapene som er bygget inn i den nye Ranger-generasjonen har vi f?tt en betydelig utvidelse av kundegrunnlaget for dette kj?ret?yet, sier Per Netland, salgsdirekt?r for nyttekj?ret?y og storkunder hos Ford Motor Norge.
? P? den ene siden er det en pickup der egenskapene for de profesjonelle brukerne er vesentlig forsterket og forbedret. Samtidig er det bygget inn komfort, sikkerhet og teknologier som ogs? gj?r bilen til et absolutt interessant alternativ for familier med en livsstil og fritidsinteresser som krever et kj?ret?y med egenskaper som en vanlig personbil ikke dekker.
Blant de forholdene Netland nevner som dekker b?de profesjonelle brukere og privatkunder er klasseledende kj?reegenskaper kombinert med teknologier som Traction Control, Hill Descent Control, bakkestartassistanse, system som hindrer tilhengerskrens, system som hindrer velt og muligheten for ? skifte mellom bakhjulsdrift og firehjulsdrift mens bilen kj?rer.
Mer utstyr
P? utstyrslistene ? noe som standardutstyr og noe som ekstrautstyr – finnes ogs? utstyr som Easyfuel som hindrer feilfylling av drivstoff, ryggekamera eller ryggesensorer, oppvarmet frontrute og Bluetooth med stemmestyring av visse funksjoner.
? Jeg tror ogs? den vesentlige forbedringen av b?de materialene som er brukt og kvaliteten p? montering og finish vil bli lagt merke til og satt pris p?. Det samme gjelder det faktum at nye Ranger kan trekke en tilhenger med totalvekt p? 3350 kg, noe den er alene om i denne pickupklassen, sier Netland.
Han legger ogs? vekt p? de sikkerhetsmessige forbedringene den nye modellen har f?tt. I tillegg til virkningene av en superstiv karosserikonstruksjon har nye Ranger to kollisjonsputer foran, to sidekollisjonsputer, knekollisjonspute for sj?f?ren, kollisjonsgardin p? modeller med to seterader og forh?ndsstramming av setebeltene. Dette er i hovedsak det samme utstyret som f?lger med Intelligent Protection System i Fords moderne personbiler som Mondeo og Focus.
H?yt EuroNCAP-score
? Utstyr som dette, sammen med den innebygde styrken i konstruksjonen, gjorde at Ranger oppn?dde den h?yeste karakteren den uavhengige testorganisasjonen EuroNCAP noen gang har gitt en pickup etter en omfattende kollisjonstest med hele 5 stjerner. Den oppn?dde ogs? h?ye karakterer for fotgjengerbeskyttelse, forteller Netland.
? Kj?ring i terreng er ikke tillatt i Norge. Samtidig er det ingen tvil om at en pickup brukes under forhold der fremkommelighet og kj?resikkerhet er usedvanlig viktig. Da vil for eksempel en vadedybde p? 80 cm ? fra 10 til 35 cm mer enn konkurrentene – bli satt pris p?. Det samme vil Hill Descent Control, der bilens systemer kontrollerer nedstigningshastigheten mens sj?f?ren kan konsentrere seg fullt og helt om man?vreringen.
H?y fremkommelighet
En annen fordel er at Ford Ranger kan sjaltes mellom bakhjulsdrift og firehjulsdrift mens bilen kj?rer, noe som kan v?re avgj?rende viktig v?r og h?st, da det ofte skifter br?tt mellom bar asfalt og sn?dekt vei. Muligheten for ? f? en girkasse med lavserieutveksling vil ogs? bli satt pris p? n?r bilen skal opp ? eller ned – sv?rt bratte bakker der telel?sninga har fjernet mye av veifundamentet, sier Netland.
Han unnlater heller ikke ? nevne at man har klart ? oppn? meget gunstige priser for den nye Ranger-generasjonen. Rimeligste 4×4-modell med enkelt f?rerhus har en veiledende utsalgspris p? kr. 271.400,- inkl. mva, mens en Rab Cap starter p? 291.650,- og Double Cab har en veiledende utsalgspris som starter p? kr 311.550,- inkl. mva.
Basert p? det som n? er bygget inn i nye Ford Ranger, utvidelsen av utstyrsniv?et og de gunstige prisene ser vi for oss en markert ?kning av Ranger-salget. Ut 2012 regner vi med ? selge ca. 500 biler, mens i 2013, som blir det f?rste fulle salgs?ret for nye Ranger, forventer vi at det vil bli solgt ca. 1000 enheter, fastsl?r Netland.
Om Ford Motor Company
Ford Motor Company er en global bilindustrileder basert i Dearborn, Michigan, USA, som produserer eller distribuerer biler p? over seks kontinenter. Med ca. 166.000 ansatte og 70 fabrikker p? verdensbasis inkluderer konsernet bilmerkene Ford og Lincoln. Konsernet leverer finansielle tjenester gjennom Ford Motor Credit Company. For mer informasjon vedr?rende Fords produkter, vennligst bes?k www.ford.no
Ford Europa er ansvarlig for ? produsere, selge og vedlikeholde Ford-merkede kj?ret?yer i 51 individuelle markeder og har ca. 66.000 ansatte. I tillegg til Ford Motor Credit Company inkluderer Ford Europas virksomheter Ford Customer Service Division og 22 produksjonsenheter, inklusive samarbeidsprosjekter. Den f?rste Ford-bilen ble sendt til Europa i 1903 ? samme ?r som Ford Motor Company ble etablert. Produksjon i Europa startet i 1911.

Authors

Related posts

Top