Merkegradering bekrefter at Goodyear Marathon er langtransportens ?Dream Team?

Brussel, 30. mai 2012 ? Graderingen for den nylanserte EU-merkingen av dekk beviser at Goodyear Marathon LHS II + styrehjulsdekk, LHD II + drivhjulsdekk og LHT II tilhengerdekk er lastebildekkenes “Dream Team”. Ved ? montere Goodyear Marathon-dekk p? en alminnelig femakslet, 40-tonns trailer utstyrer man kj?ret?yet med en drivstoffbesparende kombinasjon av seks A-klassedekk, to B-klassedekk og fire C-klassedekk, avhengig av dimensjoner[1]. Disse dekkene rangeres ogs? h?yt p? v?tgrep, som betyr kort bremsestrekning p? glatt vei, og de har ogs? lav utvendig st?y.
?Goodyears Marathon-serie med langtransportdekk gir ualminnelig god drivstoff?konomi[2], og n?, takket v?re EUs nye forskrifter for dekkmerking, kan operat?rene se selv hvilke dekk som er best for drivstoff?konomien. De b?r ogs? huske ? tenke p? dekkenes levetid, spesielt med hensyn til kj?relengde ? selv om denne informasjonen ikke er en del av merkingen?, sier Boris Stevanovic, markedsf?ringsdirekt?r for lastebildekk hos Goodyear Dunlop i EMEA-regionen. ?Kombinasjonen av Goodyear Marathon LHS II +, LHD II + og LHT II er i sannhet et “Dream Team” som gir fl?teoperat?rene fantastisk drivstoff?konomi i tillegg til godt v?tgrep og lav st?y.?
Goodyear Marathon LHT II tilhengerdekk er ikke bare det h?yest graderte lastebildekket fra Goodyear p? drivstoffeffektivitet, med A-klassifisering i to dimensjoner[3], men det f?r ogs? C-klassifisering p? v?tgrep og har lavt st?yniv?. Dette er av sv?rt h?y viktighet siden det er seks tilhengerdekk p? de fleste semitrailere, det vil si 50 % av den samlede rullemotstanden for drivvogn og tilhenger til sammen. V?tgrepsrangeringen C for LHT II betyr kortere bremsestrekning p? v?te veier enn lavere graderte dekk. St?yniv?et er spesielt lavt for LHT II med gradering med én b?lge og st?yniv? p? 70 dBA3 for to dimensjoner.
De nylig lanserte Goodyear Marathon LHS II + og LHD II + styre- og drivhjulsdekk ble testet av TÜV Süd Automotive1, og resultatene viste at begge dekkene overgikk testkonkurrentene p? rullemotstand1. N?r det gjelder merkerangering, fikk tre LHS II +-dimensjoner[4] en imponerende B for b?de drivstoff?konomi og v?tbremsing med mellom 70 og 71 dBA (én eller to b?lger) for utvendig st?y. I LHD II +-serien fikk tre dimensjoner[5] rangering C for b?de drivstoff?konomi og v?tbremsing og st?yniv? mellom 73 og 75 dBA (to eller tre b?lger) ? ekstremt gode resultater fordi dette er M+S-dekk som gir overlegent veigrep under alle forhold.
Dekkmerking blir lovp?lagt i EU-landene fra 1. november 2012. Fra den datoen m? alle kj?pere av lastebildekk gj?res oppmerksomme p? merkeinformasjonen slik at de kan sammenligne og velge de dekkene som er best egnet for deres drift. Goodyear er overbevist om at dette vil gj?re operat?rene mer oppmerksomme p? betydningen av dekkene i den samlede drivstoff?konomien for lastebiler, og ikke bare vil det spare bransjen for penger, det vil ogs? bidra til ? redusere skadelige CO2
[1] De tyske gummiprodusentenes organisasjon beskriver dekk med rangeringen C/C og h?yere som sv?rt gode dekk, og dekk med rangering A/C ? A/A og C/A ? A/A som ekstraordin?re dekk av s?rdeles h?y kvalitet.
[2] Dataene ble m?lt av TÜV Süd i august 2011 (test nummer 76246887-1) og september 2011 (76246886-1). De testede dekkene ? Goodyear Marathon LHS II + / LHD II +/ LHT II ? ble sammenlignet med henholdsvis styrehjul-, drivhjul- og tilhengerdekk fra de tre hovedkonkurrentene. Dekkdimensjoner 315/70R22.5 (styre- og drivhjul) og 385/65R22.5 (tilhenger). P? rullemotstand var LHS II + styrehjulsdekk mellom 3 og 19 % bedre enn konkurrentene, Marathon LHD II + var i ett tilfelle likt med en konkurrent og i de andre tilfellene opptil 16 % bedre, mens Marathon LHT II tilhengerdekk var mellom 12 og 28 % bedre enn konkurrentene.
[3] LHT II-dimensjonene som f?r A for drivstoffeffektivitet er: 385/55R22.5 og 435/50R19.5. Dimensjonene 385/65R22.5 og 275/70R22.5 f?r henholdsvis B og C. Alle fire dimensjonene f?r C for v?tgrep. St?yniv?et gir én lydb?lge (70 dBA) for to dimensjoner og to b?lger (71 og 72 dBA ) for to dimensjoner.
[4] Dimensjoner: 295/80R22.5 HL, 315/70R22.5 HL og 315/80R22.5 HL
[5] Dimensjoner: 295/80R22.5, 315/60R22.5, 315/70R22.5
Goodyear Dunlop Nordic er en forretningsenhet som representerer ?tte land i Norden og Baltikum, med hovedkontor i Stockholm. Goodyear Dunlop Nordic best?r av omtrent 140 ansatte, og en del av produkttestingen finner sted i de nordlige delene av Finland og Sverige. Goodyear- er én av verdens ledende dekkprodusenter. Goodyear har omtrent 70,000 ansatte og produserer sine produkter p? mer enn 60 anlegg i 25 land over hele verden. Dunlop- er en av verdens ledende produsenter av h?ykvalitets- og ultrah?ykvalitetsdekk med en imponerende suksesshistorie innen motorsport. Dunlops omfattende motorsportserfaring har f?rt til nyskapende teknologier for dekk som produseres for hverdagskj?ring. Og Fulda, Sava, Kelly och Debica.

Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear kan du g? til www.goodyear.com. Hvis du vil ha mer informasjon om Dunlop kan du g? til www.dunlop-tires.no eller www.dunlopmotorcycle.eu.
Vedlagte filer
PDF-dokument Word-dokument

Authors

Related posts

Top