Pressemeldinger

Rullet inn til Europa-rekord med Continental-dekk

En Ford Mondeo ECOnetic og fire drivstoffbesparende dekk fra Continental, ContiEcoContact 5, var det de to norske sj?f?rene trengte for ? sette ny europarekord i lengst mulig biltur uten etterfylling av drivstoff.
Bilturen begynte i Helsinki 12. mai og sluttet rett s?r for Skedsmokorset 14. mai. I l?pet av de 46 timene turen tok hadde de to norske sj?f?rene tilbakelagt hele 2536,4 kilometer p? én tank med diesel. Det er den lengste m?lte avstanden en umodifisert dieselbil har kj?rt p? europeiske veier uten ? etterfylle drivstoff. 70,93 liter p? tanken ga bilen et gjennomsnittsforbruk p? 0,279648 liter diesel per mil.
? Vi hadde en veldig drivstoffgjerrig bil og dekk konstruert for sv?rt lav rullemotstand. Den lave rullemotstanden bidro vesentlig til det lave forbruket, uten at det gikk utover bilens sikkerhetsegenskaper, sier Knut Wilthil, den ene av de to sj?f?rene.
Morsom utfordring
Sammen med Henrik Borchgrevink satte han rekorden i en Ford Mondeo ECOnetic med 1,6-liters dieselmotor. P? hjulene hadde bilen Continentals nye og drivstoffbesparende dekk ContiEcoContact 5. Dekkene hadde dimensjonen 205/60R16 og et trykk p? 2,8 Bar.

Ruten gikk opp den finske vestkysten til Haparanda og deretter s?rover langs den svenske ?stkysten til Uppsala. Derfra kj?rte de via ?rebro til Uddevalla, f?r de omsider n?dde m?let sitt i Oslo. Da var det fortsatt diesel igjen p? tanken, s? de fortsatte nordover p? E6. Bilen stanset f?rst rett s?r for Skedsmokorset i Skedsmo kommune.
Teknisk sjef i Continental Dekk Norden, Frank Larsen, er str?lende forn?yd med at Continental har spilt en betydelig rolle i europarekorden
? ContiEcoContact 5 er utviklet spesielt med tanke p? lav rullemotstand. Lavere rullemotstand er ensbetydende med lavere drivstofforbruk og dermed lavere CO2 ?utslipp. Denne rekorden beviser hvor langt vi har kommet i utviklingen av drivstoffbesparende dekk. Dekk som har positiv effekt p? b?de milj? og lommebok, f?r norske forbrukerne stadig st?rre grad ?ynene opp for. ContiEcoContact 5 er et godt valg for den bevisste bileier, forteller Frank Larsen.
Gode r?d
Et enkelt regneeksempel viser at det er mye penger ? spare ved ? kj?re ?konomisk: 2600 kilometer med 0,6 liter per mil versus 2600 med eksempelvis 0,28 liter per mil, gir et merforbruk p? ca 83 liter som igjen er ca 1000 kroner.
Withil har to klare r?d til sj?f?rer som ?nsker ? kj?re billigst mulig. Den viktigste er ? ha god tid og tilstrekkelig avstand til bilen foran. Med en gang man skal ta igjen tapt tid, f?r man hektisk giring, gassing og bremsing, uten at den gjennomsnittlige kj?returen blir noe s?rlig kortere.
? Det andre r?det avliver det som fortsatt utbredt myte, nemlig at du sparer drivstoff ved ? sette motoren i fri i nedoverbakker. Det er helt feil. Motoren bruker nemlig litt drivstoff for ? holde seg i gang n?r den ruller i fri. Derimot kuttes drivstofftilf?rselen helt n?r bilen ruller i gir. Da er det moment i motoren som trekker den, sier Withil.
Vellykket kombinasjon
Sj?f?renes erfaring med langkj?ring p? én tank har ogs? gitt dem en viss innsikt i ? bed?mme en bils kj?reegenskaper.
? Allerede p? innkj?ringen merket jeg at disse dekkene rullet usedvanlig bra, samtidig som de hadde god gripeevne. Jeg har et punkt p? veien hjem fra jobb, der jeg vanligvis slipper gassen og lar bilen rulle den siste bakken inn mot en rundkj?ring. Med ContiEcoContact 5 dekkene merker jeg at jeg kan slippe gassen et godt stykke f?r, sier Withil, som ikke er i tvil om at kombinasjonen av bil og dekk var viktig for ? lykkes med rekordfors?ket.

Fakta: ContiEcoContact 5
? ContiEcoContact 5 er Continentals nye drivstoffbesparende dekk med lav rullemotstand lansert i 2012.
? Dekkenes optimale rullemotstand gir lavere drivstofforbruk, som igjen gir lavere CO2 ?utslipp.
? Dekkene har h?y sikkerhet og kortere bremselengde p? v?tt underlag.
? Dekkene har meget gode kj?reegenskaper p? b?de v?te og t?rre veier.
? ContiEcoContact har vunnet en rekke dekktester i Europa, blant annet i NAFs tyske s?sterforbund ADACs ?rlige og omfattende dekktest.
? Nye ContiEcoContact produseres for 14″-17″ felger og er godkjent for hastigheter helt opp til 300 km/t avhengig av dimensjon.

For ytterligere informasjon, kontakt:
Frank Larsen
Teknisk sjef, Continental Dekk Norge AS
Mobil: 901 72 316
E-post: [email protected]
Halvor Eggen
Marketingsjef, Continental Dekk Norge AS
Mob. 982 36 998
E-post: [email protected]

With sales of ?30.5 billion in 2011, Continental is among the leading automotive suppliers worldwide. As a supplier of brake systems, systems and components for powertrains and chassis, instrumentation, infotainment solutions, vehicle electronics, tires and technical elastomers, Continental contributes to enhanced driving safety and global climate protection. Continental is also an expert partner in networked automobile communication. Continental currently has approximately 167,000 employees in 46 countries.
Vedlagte filer
Word-dokument

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy