Biler

Goodyear Dunlop ser dekkmerking som viktig drivkraft for ? redusere drivstoffkostnadene for fl?teoperat?rer

Dekkmerking vil spille en viktig rolle i arbeidet med ? bedre drivstoffeffektiviteten i Europa, i henhold til Goodyear Dunlop. Den nye dekkmerkingen, som vil bli obligatorisk fra 1. november 2012, vil gj?re rullemotstand, og dermed drivstoffeffektivitet, til et viktig punkt ? fokusere p? ved evaluering av dekk i Europa. Det forventes at dette vil p?virke kommersielle fl?teoperat?rer til ? fokusere mer p? dette aspektet n?r de kj?per dekk. En unders?kelse selskapet har gjennomf?rt, viser at bare 40 % av operat?rene kj?pte drivstoffeffektive dekk til kj?ret?yene sine[1]. Det betyr at mer enn halvparten av de kommersielle lastebilfl?tene i Europa bruker un?dvendig mye drivstoff og dermed g?r glipp av mulighetene til ? redusere driftskostnadene sine. Den nye merkingen vil, etter Goodyears oppfatning, gj?re operat?rene mer oppmerksomme p? dekkenes rolle n?r det gjelder drivstoffeffektivitet, og dermed bidra til ? redusere ikke bare driftskostnadene, men ogs? CO2-utslippene.
Dekkene Goodyear produserer for ?yeblikket, har utmerkede egenskaper, spesielt n?r det gjelder drivstoffeffektivitet, og selskapet er overbevist om at de vil oppn? h?ye rangeringer n?r merkingen innf?res senere i ?r. Goodyear Marathon-serien med langtransportdekk er spesielt drivstoffeffektive, og serien ble nylig ytterligere forbedret med innf?ringen av LHS II + og LHD II + styre- og drivakseldekk. Goodyear Marathon utmerker seg i sammenligningstester[2] n?r det gjelder b?de drivstoff?konomi og bremsing p? v?tt underlag. Disse dekkene er en del av et stort utvalg av Goodyear-produkter som vi forventer h?ye rangeringer p? n?r merkingen innf?res i november.
Goodyear Dunlops unders?kelse var en del av en europeisk kampanje for drivstoffeffektivitet som ble lansert p? et symposium i Brussel i januar. Goodyear Dunlop Europe organiserte endagssymposiet, hvor over 170 kommersielle operat?rer, bransjeledere og beslutningstakere innenfor transportsektoren deltok. Symposiet ble arrangert for ? ?pne til en bredere debatt om de stigende kravene til drivstoffeffektivitet i Europas veitransportsektor. Det var sentrert rundt en spesielt utarbeidet rapport om drivstoffeffektivitet i kommersiell veitransport med navnet Driving fleet fuel efficiency: Veien til 2020[3] (Drifstoffeffektivitet i europeisk veitransport: Veien til 2020).
?Jeg tror at en av grunnene til at s? mange fl?teoperat?rer ikke har valgt drivstoffeffektive dekk, er at det til n? ikke alltid har v?rt lett ? se n?yaktig hvordan dekkene fungerer og ? sammenligne de ulike dekkene. Med dekkmerkingen f?r vi gjennomsiktighet for alle?, sier Boris Stevanovic, markedsf?ringssjef for lastebildekk hos Goodyear Dunlop EMEA. ?Vi ?nsker denne gjennomsiktigheten velkommen. Dekkj?pere b?r imidlertid v?re oppmerksomme p? at dekkmerkingen bare dekker tre egenskaper (drivstoffeffektivitet, v?tgrep og utvendig st?y), og derfor kanskje ikke gir like gode rangeringer for dekk som er utviklet spesifikt for bestemte form?l, for eksempel vinterdekk, som er utviklet for ? fungere best mulig under bestemte vinterforhold, eller dekk for blandet bruk eller terrengkj?ring, som kan v?re optimert for terreng og kj?relengde. Hos Goodyear Dunlop arbeider vi med 50 ulike kriterier som ikke vises p? merkingen, inkludert h?ndtering p? v?tt og t?rt underlag, kontakttrykk i fotavtrykket, h?y hastighet, holdbarhet, trekkraft og kj?relengde. Dette er positive egenskaper som alle kunder vil at dekkene deres skal ha, s? det er viktig ? identifisere og sammenligne alle de relevante kriteriene f?r man tar et valg.?
Siden alle reglene for merketesting f?rst ble kunngjort den 23. mars 2012, arbeider Goodyear Dunlop n? intensivt med ? beregne rangeringene for sitt omfattende sortiment av kommersielle Goodyear-dekk for ? rekke fristen i november.
[1] Goodyear Dunlop gjennomf?rte en kvantitativ unders?kelse med ledere i over 400 europeiske lang- og regionaltransportselskaper mellom september og november 2011. Unders?kelsen ble komplementert med dybdeintervjuer med 15 fl?teoperat?rer og 20 bransjeeksperter, akademikere og beslutningstakere. Respondenter fra Storbritannia, Tyskland, Frankrike, Italia, Polen og Benelux ble kontaktet stilt 20 kvantitative sp?rsm?l om sine erfaringer og meninger om drivstoffeffektivisering.
[2] Dataene ble m?lt av TÜV Süd i august 2011 (test nummer 76246887-1) og september 2011 (76246886-1). De testede dekkene ? Goodyear Marathon LHS II + / LHD II / LHT II ? ble sammenlignet med henholdsvis styre-, driv- og tilhengerakseldekk fra de tre hovedkonkurrentene. Dekkdimensjoner 315/70R22.5 (styre- og drivaksel) og 385/65R22.5 (tilhenger). P? rullemotstand var LHS II + styredekk mellom 3 og 19 % bedre enn konkurrentene, Marathon LHD II + var i ett tilfelle likt med en konkurrent og i de andre tilfellene opptil 16 % bedre, mens Marathon LHT II tilhengerdekk var mellom 12 og 28 % bedre enn konkurrentene.
Beregningen av rullemotstandskoeffisienten er basert p? en belastningsfordeling p? 17 % for styreaksel, 25 % for drivaksel og 58 % for tilhengeraksel. V?tgrepsindeksen ble m?lt med styredekk p? fremre aksel og drivdekk p? drivakselen med en belastning p? 6600 kg p? styreakselen og 11200 kg p? drivakselen.
[3] Rapporten kan lastes ned fra www.fleet-fuel-efficiency.eu, hvor det ogs? ligger mer informasjon om den.
Se ogs? vedlagte faktaarkene p? engelsk om den nye dekkmerkingen
Goodyear Dunlop Nordic er en forretningsenhet som representerer ?tte land i Norden og Baltikum, med hovedkontor i Stockholm. Goodyear Dunlop Nordic best?r av omtrent 140 ansatte, og en del av produkttestingen finner sted i de nordlige delene av Finland og Sverige. Goodyear- er én av verdens ledende dekkprodusenter. Goodyear har omtrent 70,000 ansatte og produserer sine produkter p? mer enn 60 anlegg i 25 land over hele verden. Dunlop- er en av verdens ledende produsenter av h?ykvalitets- og ultrah?ykvalitetsdekk med en imponerende suksesshistorie innen motorsport. Dunlops omfattende motorsportserfaring har f?rt til nyskapende teknologier for dekk som produseres for hverdagskj?ring. Og Fulda, Sava, Kelly och Debica.

Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear kan du g? til www.goodyear.com. Hvis du vil ha mer informasjon om Dunlop kan du g? til www.dunlop-tires.no eller www.dunlopmotorcycle.eu.
Vedlagte filer
PDF-dokument Word-dokument

Similar Posts